Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
montage van zijspan aan R60/5
Reactie van bezoeker 'J¯rgen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jurgen,
voor zover ik kan zien is mijn frame nog steeds recht. In plaats van kleine wielen kan je ook een andere overbrenging opduikelen. Ik heb zelf de overbrenging van een R65 in mijn R80 hangen, dat gaat ook. Je moet er dan wel een passende snelheidsmeter bij vinden, dat was bij mij destijds (1992) het grootste probleem. De R80 trekt nu moeiteloos een Ural zijspan, ik kan nog steeds stoplichtsprintjes winnen van veel autos als ik dat probeer;-)
Meestal doe ik dat niet, ik hou er meer van om vlot en zonder geweld te rijden, een beetje lief zijn voor de brommer.
Groeten,
Egbert
Egbert,

Mijn uitgangspunt is een R60 met bijbehorende 4 bak en eindoverbrenging. Als ik daar een blok met wat meer cc's (750 of 800) in plaats dan moet het met de eindoverbrenging wel goed zitten.
Jij rijdt met een Ural bak, bevalt dat een beetje? Die ogen altijd nogal zwaar, maar het zijn volgens mij wel stevige zijspannen voor niet te veel geld.

groet,
J¯rgen
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wil je een zijspan voor de Zondag ochtend, rondje om de kerk bij mooi weer, of wil je een zijspan wat goed rijdt, en waar je ook langere ritten comfortabel mee kan maken, evt met passagier?

Ik zou;

De voorvork vervangen door een swing-arm van een R50-69, met een 18" wiel, een /5 achterwiel bv.
De achtervork van een R80-100, met de dikke rechterbuis, met bijbehorend sub-frame.
In het sub-frame een kruisverbinding tussen hoofd-frame en schokbrekers.
Zelf een sub-frame maken voor de onderste 2 bevestingen, zo, dat het zijspanwiel ong. 200mm voor het achterwiel zit.
De 2 bovenste bevestingen tegen het hoofd-frame, met een doorverbinding naar de andere kant.

Dan heb je een leuk, klassiek uitziend span, wat ook nog fatsoenlijk rijdt.

Later kom je er dan wel achter dat je een 1000cc motor, 15" wielen en goede (schijf)remmen wilt.

Weet waaraan je begint, heb je eenmaal het zijspanvirus, dan is zo'n ding nooit klaar(knipoog)

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

De Ural bak doet het voor mij prima, je kan met wat handigheid zelfs gebruik maken van het geremde zijspanwiel. Zorg dan wel ervoor dat de zijspanrem niet al te goed remt want anders ga je heel gek (niet meer) sturen. Als je de telescoop vork wilt houden volg dan de raad van Gerard en koop bovendien een goede vorkstabilisator, zo'n ding dat je bovenaan de onderbuizen monteert om ze strak te houden. Heb ik ook en ik red me zodoende ook zonder schommelvork. Evengoed geloof ik zonder meer dat een schommelvork nog beter is.
Als je een groter blok monteert informeer dan even bij je verzekeraar, dit aspect is eerder al eens aan de orde geweest in dit forum. En ook aansluitend op een bovenstaande inzending, zorg dat je voldoende remvermogen hebt. Een dubbele schijf voor is geen luxe, je moet behoorlijk meer gewicht afremmen.
En ja, een zijspan is nooit klaar, er valt altijd weer wat te verbeteren;-)
Groeten,
Egbert
Reply

Quote:J¯rgen,
Om even bij je vragen te blijven.
Je kan de originele voorvork blijven gebruiken. Je moet dan wel vulbussen ( ongeveer Ä 10,-) in de bovenkant van de vorkpoten aanbrengen om de veerspanning te verhogen. Zwaardere veren aanbrengen kan ook maar is duurder en kost meer tijd.
Of je 600cc genoeg vindt hangt maar helemaal af wat je zelf wilt en voelt.
Hulpframe heb ik ooit eens laten maken. Neem een witte plastic electriciteitspijp die je gebruikt als hartlijn van de hoofdbuis van het hulpframe. Je kunt dan heel makkelijk de bochten en afstanden evenwijdig aan het rechterframedeel bepalen, want plastic buis kun je buigen op plaatsen waar jij dat wilt. Dan bepaal je waar je de schetsplaten wilt hebben, dus waar het hulpframe aan de motor vast moet. Meestal zullen dat de bouten aan de onderkant van het motorblok zijn waar dit in het frame vast zit en de schetsplaat waar ook het passagiersstepje op zit. Aan de hand van je zijspan bepaal je waar de kogelkoppelingen op de hulpframebuis komen. De stangen lopen vanaf het zijspan naar de rechterframebuizen van de motor.
Die R60/5 van jou heeft als het goed is een mechanische stuurdemper midden op het balhoofd, die zwarte draaiknop. Die zul je nodig hebben want als die los staat slingert je voorwiel te veel.
Als dit lukt heb je de klassiek uitziende combinatie en geen gedoe met de tellers.
Waarschuwing: ga nooit aan je bestaande frame lassen of zagen.
Zelf heb ik jaren met plezier met een R 60/5 en R 60/6 met Steib S501 rondgereden. Als er vragen zijn hoor ik het wel. Veel succes.
Gerard,

Ik zit nog te twijfelen over dat 600 cc verhaal want het is vrij makkelijk om er meer cc's voor te hangen.
Maar wat voor kruissnelheid kon jij aanhouden met je R60/Steib combinatie?
Ik wil op de snelweg namelijk toch wel minimaal 100-110 kunnen rijden anders wordt ik de hele tijd ingehaald door vrachtwagens en dat is helemaal niet leuk.

groet,
J¯rgen
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Ik meen laatst een BMW te koop zien staan op marktplaats of zo met een MZ bakje. Natuurlijk wel lekker licht lijkt mij en nostalgisch met een groot spaakwiel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik meen laatst een BMW te koop zien staan op marktplaats of zo met een MZ bakje. Natuurlijk wel lekker licht lijkt mij en nostalgisch met een groot spaakwiel.
Ik had aan mijn R80/7 zo,n MZ bakje hangen is wel meer dan 15 jaar geleden.
Ik kon er aardig mee uit de voeten. DE MZ bak had aan een rs gehangen en was indertijd weg klaar.

Ik heb alleen wat veranderd aan mijn hulpframe van Polariskuip, de stanenboel past nl niet. Verder was de R 80/7 orgineel.
Ik had hem er niet altijd aanhangen ik gooide hem er ook wel eens af.
Ik reed zowel solo als zijpa met dezelfde motor.

Ik had wel twee grote sleutels mee om de zijspan onderweg bij te kunnen stellen.
(vlucht en voorloop)

En ik had de boel bij de RDW laten keuren zodat ik geoorloofd de weg op kon en verzekerd kon zijn.

Als ik een foto vind plaats ik hem voor je (negatief inscannen)
Ik vond het een ervaring op zich maar rij toch leiver solo,

wen je succes..
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

Het was mijn kennelijk ongelukkige manier om hem te laten weten dat ik hem wel graag zou willen helpen maar dat niet kan. Niet omdat het mijn terrein of ervaring niet is maar omdat ik spannen een listige zaak vind. Als je zou zien wat er zonder zijspannen met standaard fietsen al voor geschillen tussen de hh fabrikanten en lelijk terecht gekomen berijders lopen zou je schrikken. Er zijn veel onverklaarde ongevallen waar later iets blijkt te mankeren of bezweken is zonder dat dit uit het ongeval of de metallurgie, geometrie en conditie van het onderdeel is te verklaren.
Wat dacht je van blijkbaar spontaan afgebroken voorpoten, steps, sturen etc.
Ik heb van 18 tot einde studie ook, toen vreselijk goedkoop te vinden, R60 en andere lijken wel van een 3e wiel voorzien en daarvan overgehouden dat het slecht rijdt en door het bochtenwerk angstwekkend grote krachten kan veroorzaken.
Kortom niet negatief bedoeld en wees aljeblieft voorzichtig.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

J¯rgen,
Ik had mijn R60/Steib op een kruissnelheid staan van 110-120km/u. Dat op snelheid afstellen doe je met de toespoor en vluchtafstellingen van het zijspan. Als je makkelijk meer dan 600cc in je frame kan hangen moet je dat altijd doen. De vroegere R100/7 blokken zijn hiervoor bijzonder geschikt. Ik hoop dat het allemaal lukt, want zijspanrijden is eerst vreemd maar daarna is het motorrijden tot de 3e macht zeg ik altijd.

Reply

Gerard,

Als ik jou goed begrijp heeft een R60 dus genoeg vermogen om 120 te kunnen kruizen met een zijspan eraan?
Want dat is voor mij voldoende, je kan hier toch nergens nog veel sneller rijden. En ik wil de combinatie gaan gebruiken om met mijn dochtertje in het span op vakantie te kunnen gaan op de motor. Voor dagelijks gebruik heb ik nog een andere motor.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

J¯rgen,

600cc is genoeg, maar niet een te zware bak er aanhangen.
Als je beter wilt sturen kan je de motor op 15 inch wielen zetten. Als je de orginele voorvork behoud moet je dan wel een 15 inch motorband een de voorkant doen, dit is vanwege spoorvorming. En op het achterwiel een auto band 15 inch.
Met deze combinatie heb je een kleinere naloop (stuurt makkelijker) en de motor is iets lager. Je moet wel een extra stuurdemper monteren.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)