Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'J. Bosma', geïmporteerd van het oude forum:
Wie heeft er ervaring met de montage van een zijspan aan een R60/5?
Ik ben bezig met de restauratie van een R60/5 (kort frame) en heb besloten er toch maar een zijspan aan te hangen.
Maar nu loop ik tegen de volgende vragen op:
-Kan ik verder met de originele voorvork of moet ik op zoek naar een swingarm vork
-Is 600 cc genoeg of kan ik beter de cilinders en koppen van een R75 of R80 monteren, danwel het gehele blok vervangen?
-Het schijnt dat ik een hulpframe nodig heb om een zijspan aan een /5 te kunnen monteren, waar vindt ik zo'n hulpframe? Ze zullen wel niet meer niet geleverd worden.
Alvast bedankt,
J
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jorgen,
Aan mijn toenmalige 75/6 heb ik een verbrede velorex bak gehangen met een zelfgmaakte wielophanging en aangepast zijspanframe. De 750 trok het allemaal goed maar toen ik er een 100 blok in gehangen heb ging het toch wel wat smeuiger allemaal. Ik heb mijn motorframe op sommige punten flink verstevigd en dit is geen overbodig luxe. Wat betreft hulpframe, dit is makkelijk zelf te maken. Ook een schommelarm is echt noodzakelijk wil je een beetje fatsoenlijk de bocht door komen. Anders staat je stuur richting bocht en je wiel blijft rechtdoor gaan. Ook zijn kleinere wielen sterk aan te bevelen, in iedergeval een kleiner
achterwiel. Zelf heb ik toen 3 15" wielen laten omspaken, dit stond erg mooi en je kunt
er smart (je weet wel die schoen op 4 wielen) banden omheen leggen wat de wegligging
erg verbeterd. Op zich heb ik alle zijspan ombouwspullen thuis dus je zou maten kunnen
overnemen wat mij betreft. Voor een relatief goedkoop zijspan frame kijk eens naar
www.tripteq.nl. Hun leveren alle onderdelen los. Ik heb ook nog een boekje met afstelgegevens ed. van zijspanclub het derde wiel waar erg veel nuttige info in te vinden is.
succes. Frank.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jurgen,
het bovenstaande is prima en er zijn vele wegen. als je een lichte bak monteert kan je volstaan met bijvoorbeeld een buis die met twee lippen aan de motorsteunen zit en waar op de goede plek kogels op gelast zijn. Met 2 triangels er bij kom je een heel eind. De voorste downtubes zijn ovaal, daar moet je op letten als je stroppen voor de triangels koopt of maakt. Het genoemde boek heb ik dubbel, dus voor portokosten kan je het krijgen, mail maar boesrijk2home.nl en je weet wat je voor de 2 in plaats moet zetten;-)
Als je zelf een hulpframe maakt moet je eerst vaststellen hoe je de bak aan de motor gaat monteren (voorloop van het zijspanwiel) daarna kan je bepalen waar aan het hulpframe de kogels moeten komen en zo.
Welkom in de zijspanwereld, voor rijtips kan je vast ook wel in dit forum terecht en er is ook nog bij www.startkabel.nl een pagina over zijspannen.
Scces,
egbert
Reactie van bezoeker 'J¯rgen Bosma', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor de reacties, het boek waar jullie het over hebben heb ik volgens mij al. Het handboek voor de zijspanrijder uit 1981.
Het is mijn bedoeling om er een klassiek uitziende combinatie van te maken, dus ik wil de wielen liever niet al te klein maken. Ik heb begrepen dat er commercieel ook hulpframes gemaakt zijn voor BMW. Er hebben er wel eens te koop gestaan op marktplaats. Ik hoop eigenlijk ergens zo'n hulpframe te scoren, maar als dat niet vlot lukt ga ik toch het lasapparaat maar te voorschijn halen. In dat geval kom ik graag eens kijken hoe jullie dit opgelost hebben.
Hoe groot is trouwens de kans dat je motorframe krom gaat door er een zijspan aan te hangen?
groet,
J¯rgen
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jurgen,
voor zover ik kan zien is mijn frame nog steeds recht. In plaats van kleine wielen kan je ook een andere overbrenging opduikelen. Ik heb zelf de overbrenging van een R65 in mijn R80 hangen, dat gaat ook. Je moet er dan wel een passende snelheidsmeter bij vinden, dat was bij mij destijds (1992) het grootste probleem. De R80 trekt nu moeiteloos een Ural zijspan, ik kan nog steeds stoplichtsprintjes winnen van veel autos als ik dat probeer;-)
Meestal doe ik dat niet, ik hou er meer van om vlot en zonder geweld te rijden, een beetje lief zijn voor de brommer.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jurgen,
Mijn achtervork is na intensief zijspanrijden niet recht meer. Je kunt het je haast niet voorstellen welke krachten er op een dergelijke ongelukkige driewielerige constructie uitgeoefend worden. Ik ga mijn achtervork richten en verstevigen. Wat betreft klasieke uitstraling en kleine wielen, ik heb orginele bmw naven genomen en daaromheen zwarte gepoedercaote stalen velgen laten spaken, dit ziet er echt klasiek uit. Denk trouwens ook aan je remmen. Destijds heb ik brembo gebruikt en daar ben ik nog steeds erg blij mee.
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:
Hier wil ik helemaal nix nax van weten en mee te maken hebben.
Ja ik heb zelf zijspan gereden en nee zonder brokken.
Het is niet zoals onze lieve heer het motorrijden heeft bedoeld.
Sorry
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Martin,
prima als je er niks nax noppa mee wil hebben, dan hoef je in dit draadje volgens mij ook niks nax nada te zeggen. En geniet evengoed wel van jouw motor zoals jij dat wel wil, het leuke is dat je mag genieten op je eigen manier zonder dat je iets hoeft te vinden van hoe anderen er van genieten.
groeten,
egbert
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:
dag Martin
onze lieve heer heeft vast niet bedoelt dat wij elkaar
een beetje in het vaarwater gaan zitten
of onze wereld naar de k....ten helpen met al die uitlaatgassen
maar we hebben wel het vermogen mee gekregen om dingen
aan elkaar duidelijk te maken dus vraag ik jou nu , wat bedoel je nu eigenlijk met deze reactie ???
groeten fred
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:
J¯rgen,
Om even bij je vragen te blijven.
Je kan de originele voorvork blijven gebruiken. Je moet dan wel vulbussen ( ongeveer Ä 10,-) in de bovenkant van de vorkpoten aanbrengen om de veerspanning te verhogen. Zwaardere veren aanbrengen kan ook maar is duurder en kost meer tijd.
Of je 600cc genoeg vindt hangt maar helemaal af wat je zelf wilt en voelt.
Hulpframe heb ik ooit eens laten maken. Neem een witte plastic electriciteitspijp die je gebruikt als hartlijn van de hoofdbuis van het hulpframe. Je kunt dan heel makkelijk de bochten en afstanden evenwijdig aan het rechterframedeel bepalen, want plastic buis kun je buigen op plaatsen waar jij dat wilt. Dan bepaal je waar je de schetsplaten wilt hebben, dus waar het hulpframe aan de motor vast moet. Meestal zullen dat de bouten aan de onderkant van het motorblok zijn waar dit in het frame vast zit en de schetsplaat waar ook het passagiersstepje op zit. Aan de hand van je zijspan bepaal je waar de kogelkoppelingen op de hulpframebuis komen. De stangen lopen vanaf het zijspan naar de rechterframebuizen van de motor.
Die R60/5 van jou heeft als het goed is een mechanische stuurdemper midden op het balhoofd, die zwarte draaiknop. Die zul je nodig hebben want als die los staat slingert je voorwiel te veel.
Als dit lukt heb je de klassiek uitziende combinatie en geen gedoe met de tellers.
Waarschuwing: ga nooit aan je bestaande frame lassen of zagen.
Zelf heb ik jaren met plezier met een R 60/5 en R 60/6 met Steib S501 rondgereden. Als er vragen zijn hoor ik het wel. Veel succes.
|