Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'gdotdotk', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn BMW accu van 25Ah in m'n R100RS had het na 2 jaar weer eens opgegeven. Omdat ik de prijs toch wel erg hoog vond vergeleken bij de autoaccu's heb ik eens bij een VARTA dealer geinformeerd wat de afmetingen van de kleinste autoaccu waren. Wat blijkt: de kleinste accu heeft dezelfde footprint als de 25Ah motoraccu en is slechts 3 a 4 cm hoger. Door het accubakje ietsje achterover te kantelen (M6 koppelmoeren gebruikt) past de accu erin!!! De accu staat wel ietsje meer gekanteld dan gewoonlijk, maar niet verontrustend veel. Ik heb nu een 40Ah accu voor heel wat minder geld. Voor wie interesse heeft: de accu komt bij Bakker&Bannink in Apeldoorn vandaan.
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:
Mooie oplossing, maar zit je accu nu niet klem onder je gereedscapbakje (en daarmee onder de buddy)?
Even anders denkend: eigenlijk zou een accu veel langer mee moeten kunnen gaan dan die twee jaar. Ik had bij mijn R80/7 ook om de twee jaar een andere accu nodig, maar sinds ik de startmotor eens goed onder handen heb genomen is het al een stuk beter geworden, deze accu gaat toch al zeker drie jaar mee en lijkt nog lang niet aan zijn einde. Als je tijd en zin hebt misschien toch eens tijd om de diverse onderdelen in je elektrische circuit na te kijken?
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Is het niet zo dat een motoraccu vele malen beter bestand is tegen trillingen waardoor de prijs gewoon hoger is? Dat een kleine autoaccu past is wel een hele leuke tip en zal enorm in prijs schelen. Dan kan het toch economisch zijn om een kortere levensduur voor lief te nemen. Ik vind inderdaad ook wel dat twee jaar een beetje snel is vor een orginele accu. mijn R80 accu zit er al dik drie jaar in terwijl ik hem dagelijks gebruik. Gebruik wel eens een kleine oplader voor als het vriezend weer is maar dan meer voor de zekerheid dan dat het nodig is.
gr marcel
Reactie van bezoeker 'gdotdotk', geïmporteerd van het oude forum:
De autoaccu kan ook goed tegen trillingen. Wat dacht ja van een ronkende diesel? Die hangt dan wel in de rubbers, maar het trilt volgens mij nog steeds behoorlijk door. Een motoraccu is kwetsbaarder doordat er dunnere platen inzitten. Die dunnere platen zijn nodig om ondanks de kleine capaciteit toch een hoge startstroom te kunnen leveren. Juist het feit dat de platen dun zijn maken de motoaccu kwetsbaarder voor defecten als de accu per ongeluk eens een keer leegloopt.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb jarenlang een autoaccu in een (speciaal bedachte) bak aan mijn zijspan gehad. werkte prima totdat ik aangereden werd. En ik ga het weer doen: bak aan de bak hangen, accu er in, lange dikke draden monteren en weer jaren probleemloos rijden met een grote accu.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Egbert,
Ben je alweer aangereden???
Had de auto die je aanreed veel schade?
Richard
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Richard,
het gaat over de eerder genoemde keer. Omdat ik met andere dingen bezig was heb ik in deze motor nog geen andere accu ingebouwd, is ook nog niet nodig. Bovendien wil ik het echt mooi doen, en dan neem ik wat tijd om alles goed uit te werken. Van de auto weet ik niet veel, ik herinner me wel dat alle rommel er uit stroomde die zo in het motorblok wordt rondgepompt.
Egbert
Reactie van bezoeker 'okke', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb net als Egbert een grotere autoaccu in mijn zijspan gebouwd. Bevalt uitstekend. Je hebt altijd een bult vermogen aan boord, kost in aanschaf minder (EURO 40, 55 Ah) en gaat langer mee.