Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe spreidnagel bevestigen
#1
Reactie van bezoeker 'Baxteen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo techneuten, wie kan mij uitleggen hoe ik de z.g. spreidnagels moet gebruiken om een nieuw ruitje op mijn klassieke R90S te bevestigen. Heb deze laats opgestuurd gekregen door Hobbyist maar weet niet of dit met speciale tang o.id. moet. In het zakje zat alleen een konisch staaafje bijgevoegd. Help a.u.b.
B.v.d. Leen
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Baxteen,
als het net zo werkt als de spreidnagels die ik ooit in VW Golf tegenkwam dan druk je de nagel door alle openingen en steekt er dan een pennetje in. Als het zoals je zegt konisch is dan moet je even kijken naar welke kant het er niet uit kan vallen, aan die kant doe je dan het dikste uiteinde.
Hopelijk helpt dit je.
Groeten,
Egbert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo techneuten, wie kan mij uitleggen hoe ik de z.g. spreidnagels moet gebruiken om een nieuw ruitje op mijn klassieke R90S te bevestigen. Heb deze laats opgestuurd gekregen door Hobbyist maar weet niet of dit met speciale tang o.id. moet. In het zakje zat alleen een konisch staaafje bijgevoegd. Help a.u.b.
B.v.d. Leen
Hallo Leen, het systeem werkt eenvoudig. Dit in woorden uitleggen is iets lastiger. Iedere spreidnagel bestaat uit twee gedeelten. Een konisch staafje en een hol spreidnageltje. Door het konische staafje, met de dunste zijde het eerst, in het holle spreidnageltje te drukken zet het spreidnageltje uit. Je houd het ruitje op de plek waar het moet komen. Vervolgens druk je de spreidnagels door het ruitje en het kuipje. Nu druk je in tegenovergestelde richting het konische staafje in de spreidnagel. druk dit goed vast. Je zult zien dat er een stukje van het konische staafje uitsteekt. Snij dat voorzichtig met een scherp mesje af. Klaar.

Zelf heb ik voor een andere bevestiging gekozen omdat bij mij op den duur de nagels los gingen zitten. Dus hoeveel waarde moet je aan mijn uitleg hechtten :-)
Ik heb mooie kleine inbus boutjes gekocht. Van die met afgeronde kop en met een vast ringetje. Ik weet niet hoe die boutjes heten, maar afijn, het resultaat is in mijn ogen 10x mooier en het gaat nooit los.

succes Math
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:

idd de spreidnagels gaan op den duur loszitten waardoor de ruit gaat trillen met hinderlijk geluid. Ik klop ze dan aan bet een hamer en dan blijft het weer een tijdje zitten.
Je moet ervoor zorgen dat de ruit goed wordt aangedrukt tegen de rubberen piping
Goed idee van Math met die boutjes! Dat zal ik tzt ook doen.

Groeten,
Reyer R80 1985 (met s-kuipje)
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik raakte een beetje in verwarring met dat gebabbel over spreidnagels met conische pennen, deze ken ik niet.
Ik heb voor de zekerheid nog eens naar de spreidnagels van me eige brommer gekeken.
Geen conische pen maar een gewone cilindrische pen, die je er vanaf de zichtkant indrukt.
Als bij er ver genoeg inzit gaat hij eenvouding niet verder, die van mij zijn nog nooit losgetrilt
Als je ze wilt borgen kan aan drupje 10sec lijmt ook goede diensten doen.

Chris R90S met S kuipje dat op dit moment bij Terwel ligt om gespoten te worden nadat ik met mijn stomme kop mijn brommert op de zijstandaard had gezet om deze warm te laten lopen en terwijl ik naar mijn garagedeur liep toen ik halverwege was hoorde een klap en zag ik mijn prachtige r90s op zijn zijkant liggen met het linkerspiegeltje omgeklapt tegen het S kuipje $%&#@$*!

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een tip over het vervangen van (kunststof?) nagels door boutjes. Bij een S-kuip zal het niet al teveel uitmaken, maar bij de hogere kuipen/ruiten is dit niet zo handig. Die spreidnagels zijn namelijk zo slap gemaakt dat, mocht je een keer een botsing meemaken en tegen de ruit aan gesmakt worden, deze afbreken en de ruit dus dubbel klapt. Met mooie metalen boutjes werkt dat principe dus niet meer, met alle mogelijke vervelende gevolgen vandien.

Aldus een rijleraar die ik een keer sprak....

Ralf, zonder kuipje maar met R80/7
PS Op zoek naar leuk leesvoer? Zie www.motorblaadje.nl!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Neem nou toch gewone alu popnageltjes met een lik zwarte verf!
Die plastic spreidnageltjes zijn in theorie leuk maar houden niet.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Nog een tip over het vervangen van (kunststof?) nagels door boutjes. Bij een S-kuip zal het niet al teveel uitmaken, maar bij de hogere kuipen/ruiten is dit niet zo handig. Die spreidnagels zijn namelijk zo slap gemaakt dat, mocht je een keer een botsing meemaken en tegen de ruit aan gesmakt worden, deze afbreken en de ruit dus dubbel klapt. Met mooie metalen boutjes werkt dat principe dus niet meer, met alle mogelijke vervelende gevolgen vandien.

Aldus een rijleraar die ik een keer sprak....

Ralf, zonder kuipje maar met R80/7
PS Op zoek naar leuk leesvoer? Zie www.motorblaadje.nl!
Martin, dus volgens jouw zijn de spreidnagels een soort van veiligheid?
Ik denk dat als ik met mijn volle gewicht van 90 KG (helaas) in mijn kuip knal er van enige demping toch niet veel sprake meer zal zijn.
Het voordeel van jouw inbreng is in ieder gevalk dat dit buitengewoon interessante topic "hoe een spreidnagel te bevestigen" wel wat meer diepgang krijgt.
Ik ga hier vanavond met een goed glas cognac en een sigaar nog eens diep over nadenken, "hoe een spreidnagel te bevestigen".

PS: Ralf waarom heb jij geen kuip, zelfs geen S kuipje?

Chris, een beetje melig.......
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb er een extra glimlach bij gekregen, nadat ik met mijn kop door een scherm ben geknald. Nu zit de zaak vast met plastic nummerplaatboutjes, die voor de helft zijn doorgezaagd. Een soort omgekeerd antibreeksysteem.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)