Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'bouke van den blink', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R 850 R is voorzien van spaakwielen. Het voorwiel heeft een lichte slag, hetgeen zich doorzet in de beide remschijven.
Ik heb de spaakvoorspanning nagelopen en die is niet van alle spaken gelijk
Wie heeft ervaring met het (laten) richten van spaakwielen.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Bouke,
dit is een tijdje terug aan de orde geweest, gebruik maar eens de zoekfunctie.
Ik heb zelf voor het (her)spaken van wielen en richten van spaakwielen veel baat gehad bij boekjes van Michel vd Plas over fietsen, hebben ze vast wel bij jou in de bibliotheek. Essentieel in hret proces:
haal eerst de onrondheid er uit en daarna eventuele slinger. Zoek waar de afwijking zit en draai de spaak die de afwijking er uit kan trekken ca 2 slagen, doe de spaken dire dezelfde kant op trekken aan weerszijden elk 1 slag. Blijf meten en ineens ben je klaar.
Bij onrondheid trek je spaken aan weerszijden van de naaf een beetje, bij slinger alleen aan de kant waar de slinger naar toe moet (minder van wordt).
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Bouke van den Blink', geïmporteerd van het oude forum:
Egbert,
Dank voor je snelle reactie. Het toeval wil dat ik een zoon heb, die koerst in het nederlandse peloton. Qua fietsen moet ik regelmatig een slag verwijderen.....
Ik weet nu dat het op gelijke wijze gaat en dat ik start met twee volle slagen in het hart van de slag en dan aflopend van de slag af.
Dat gaat lukken. Is er bij jou ervaring, dat de slag ook in de schijven doorzet ??
Groet en nogmaals dank,
Bouke van den Blink
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik kan me niet herinnenren dat ik dat bij mijn vroegere spaakwielen ooit heb gemerkt.
Ik heb tegenwoordig een R80 met gietwielen, dus daar speelt het niet zo.
Succes, en wens je zoon veel succes in het peloton.
Egbert