Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'martin bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo allen,ik restaureer een r60/5 en probeer de bedrading aan te sluiten.in het schema van "peters" staan allerlei nummers op met name de diodeplaat en het startrelais om kleurgecodeerde draden op aan te sluiten.Op vervangende onderdelen staan deze nummers echter niet.Het gaat mij met name om de Rode en Blauwe draden aan de diodeplaat en de Zwarte, rode,groen/zwarte,bruin/zwarte en blauwe draden aan het startrelais.Dus voor alle duidelijkheid:welke kleuren aan welke pootjes.Alvast bedankt.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Alvast een stukje van het antwoord:
de diodeplaat heeft aan 1 kant een dubbele stekker, daaraan moet de B+ (rood of zwart), aan de buitenste steker.
Binnenin de diodeplaat zitten drie pennen dicht bij elkaar, daarop komen de draden die van de voorkant van de dyno komen, 3 zwarte draden in 1 stekker. Op de overblijvende, beetje vrijstaande pen komt de blauwe D+ draad.
Startrelais; dikke rode van accu op 87a, rode van koplamp op 87, blauwgele van koplamp op 85, groenblauw (dubbel) draadje op 86, zwart van startrelais op 30.
overigens, als je het startrelais in de standaardhouder zet en je monteert standaard draadbundels dan zit er toch een passende stekker aan de draad?
succes, hopelijk helpt dit je een beetje.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik besef dat ik je misschien nog niet optimaal heb geholpen, daarom nog even wat de nummers voorstellen en wat ze in een ander relais ook moeten voorstellen. overigens zijn op normale relais de aansluitpennen altijd met standaardnummering gecodeerd, tenminste bij voertuigrelais.
De betekenis van de nummers op het startrelais:
30 geschakeld uit, naar startmotor
85 en 86 zijn de aansluitingen voor de activeerspoel, 85 is de draad die via de schakelaar naar nul gaat, 86 komt van de (geschakelde) plus
87 en 87a zijn intern doorverbonden, dit is waar de spanning in gaat die er bij activeren via 30 weer uitkomt.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'martin bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt Egbert,de diodeplaat is me nu duidelijk,mijn probleem met het startsperrelais{overigens van hobbyist} is dat er op de contactjes geen nummers staan zodat ik niet weet welk draadje er op welk pootje moet worden aangesloten.als hij op zijn kop ligt {het relais}zie ik boven van links naar rechts drie paren van twee contactjes.de binnenste twee horizontaal,de buitenste vier{in twee paren} vertikaal.dan links en rechts daaronder aan elke kant een contactje.Welk nummer hoort er nu bij welk contactje.Er gaat geen steker in maar allemaal losse draden.De steker gaat volgens mij in de spanningsregelaar.Het is een bedrading met zekeringen overigens.Dat maakt voor het relais niets uit maar de kleuren die jij noemt staan niet allemaal in mijn schema.Bij mij zijn het;zwart op 87[van de startmotor[drie keer rood op 30,[koplamp,accu en diodeplaat]twee keer groen/zwart op 15[claxon en voetremschakelaar achter]een keer bruin/zwart op 31b [koplamp] en nog twee keer blauw op 0[koplamp en diodeplaat].
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
egbert bij voertuigrelais is 30 de voeding 87 en87a kunnen inwendigdoor geschakeld zijn geschakelde spanning ,87 en 87a kunnen ook als maak/breekrelaiszij uit gevoerd,waarneer relais niet bekrachtigd zijn 30 en 87 doorverbonden, bekrachtigd 30 en87a
grt henk
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Henk,
ik weet het niet.
De cijfers die ik heb genoemd komen uit Bucheli, die laat in zijn schema's ook het binnenwerk van de relais zien. En volgens hem zijn de nummers zoals ik ze heb gegeven.
als er geen nummers op het relais staan kan je het misschien openpeuteren om te zien welke pen wat is.
Succes,
egbert
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:
Mogelijk trap ik een open deur in, maar er zijn relais waar de aansluitnummers niet naast de pennen staan, maar aan de bovenkant van het relais opgedrukt of ingeslagen.
Succes, Willem
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ja,
het zou mij verbazen als er helemaal niets gemarkeerd zou zijn op een relais.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
egbert, dat is toch belachelijk!
Ik heb een tijdje geleden ook al eens wat vragen gesteld over het schema van een BMW.
De schema's in de handboeken met hun kleurencodes laten veel ruimte voor fouten.
Verbrande diodeplaten en/of startrelais tot gevolg hebbende.
BMW is een fijne brommert, geen probleem, maar de oude schema's zijn klote!
Het zijn gewoon hobby kleurplaten!
Chris
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Martin, Egbert en alle anderen,
De diodeplaat van de /5 heeft geen zwarte draad aan de linkerzijde (van voor naar achter gekeken) Deze draad zit op latere modellen wel en het vermogen van de dynamo gaat dan omhoog van 180 Watt naar 220 Watt.
De draad zit aangesloten in het sterpunt van de stator wikkelingen. (zit ook niet op de /5 stator)
Richard
|