Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Elmer', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R80RT uit 1991 heeft inmiddels 126000 km. gelopen met uitlaatkleppen waarop ik het nummer AUST-T 11249 heb kunnen ontcijferen. Vroeger (bij oudere bouwjaren) was er gevaar op het breken van de klepsteel na een ton of zo. Moet ik me daar nu ook zorgen over gaan maken?
Groet, Elmer.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Kijk eens bij zoeken, er is best al veel over geschreven. Ik heb ook een R80, maar het schijnt dat dit type daar niet of nauwelijks last van heeft. De R100 en ik meen de R65 juist wel vanwege de dunne klepstelen en moeten daarom elke 100.000km vervangen worden. Dit om motorschade te voorkomen.
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:
To be or not to be.....
In ieder geval staan oud type boxers er bekend om dat er zo hier en daar een klep vanaf valt. Pijnlijk voor de motor.
Hoge toeren door lang "Autobahnburnen" hebben ze niet graag. Beperk dat dus.
Kleppen zijn niet zozeer de boosdoener, doch de geleiders. Die krengen slijten uit, kleppen raken de zitting schef, en zo wordt er aan de klepkop gewrongen.
Klepgeleiders vervangen is betaalbaar, en uiterst effectief om de zaak heel te houden! Let er wel op, dat de klepstelen bij de schotelronding niet ingeteerd zijn, want dan moet je ze zeerzeker vervangen!!!
Maurice
Reactie van bezoeker 'Elmer', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor de reactie, Maurice en Marcel, maar ik vroeg me af of er tussen de tachtiger jaren en 1991 materiaaltechnisch wat aan de kleppen en de klepgeleiding verbeterd is zodat ik me pas veel later dan rond de ton op de teller zorgen moet maken voor het verliezen van een klep. That is the question! En dit alles zonder lood in de benzine.
Groet, Elmer.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Elmer, ik denk dat voornamelijk de olie kwaliteit is verbeterd, Een R100 is eigenlijk een te ver vergrote ouderwetse boxer. 800 cc is eigenlijk het maximum denk ik en daarmee ook de kleppentrein. Ik hoop niet nu allerlei reacties op te roepen eerlijk gezegd.
Een collega van mij die veel BMW's doet riep eens dat vnl de 1000cc machines gevoelig zijn voor klepschade maar dat hij dat van 800cc modellen nog niet had mee gemaakt. Maar ja, ik zit nu met mijn R80RT met 127000km met de vraag zal ik nu wel snel doen of kan ik wachten tot het mij uitkomt?
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:
elmer, geen zorgen maken ,ikheb zelf een r80rt bouwjaar 1987 Km stand +/- 370.000 km historie bekent bij +/- 40.000 nieuw blok in gekomen im verband vast loper daarna niet meer los geweest. ververs elk jaar 2xolie +filter en stel kleppen als ze teveel herie na min zin maken +/- 3a4 keer per jaar in overleg van bmw goeroe Jan Gol
Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum:
Ik geloof dat Henk erg veel geluk heeft. Bij de Hobbyist zien we veel koppen waar de klep van afgebroken is. Het is inderdaad zo dat de ene kop gevoeliger is dan de andere. Zo zien we dat de klep 1121 in een 75/6 bijna nooit breekt en dezelfde klep in een 80/7 van voor 1986 wel. Ook de klep 11249 breekt af en dan weer vooral als hij gemonteerd is in een R100GS of R100R. Vervangen van de geleiders helpt maar er zijn meer oorzaken: zo zal een klep die te eng heeft gestaan (klepspeling) veel sneller afbreken dan een klep die niet te eng heeft gestaan en nooit over de toeren gejaagd is. Meestal breekt de klep van de rechterkop en inderdaad de R45/65 kleppen zijn het allergevoeligst.
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Kaspar, Welke termijn is dan veilig voor mijn r45 uit 79, hij staat op 95000km, en schijnt op 70 gedaan te zijn. Verders houd ik de klepspeling goed bij, verloopt eigenlijk niet (ondanks euro 95)
Graag je advies.
bedankt vast
grt, peter
Reactie van bezoeker 'kaspar', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Peter
We adviseren voor de R45/65 elke 50.000 km. Natuurlijk zijn er altijd mensen die probleemloos 90.000 km rijden, maar er breken ook kleppen af bij 40.000 km.
groetjes Kaspar
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
ok, onlangs klepdeksel open gehad, dat zag er uit als nieuw, maar ik neem aan dat het om de slijtage gaat aan de schotelzijde vd klepsteel ?
ok, dan kan ik nog even. dat van die hoge toeren is wel erg toepasselijk natuurlijk voor mijn r45, soms rijd ik hele stukken 140 op de autosnelweg, dan maakt hij dus continu redelijk wat omwentelingen. tot nu toe dus goed gegaan.