Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitvullen versnellingsbak
#1
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb mijn versnellingsbak uit elkaar gehald na schakelproblemen. De lagers waren allemaal zo'n beetje gaar, en er bleek een schakelnok afgebroken te zijn, waardoor de bak uit z'n twee schoot. Nu ben ik voornemens om de zaak weer dicht te gooien, en ben bezig om de lagerspeling op te meten. Hiervoor gebruik ik een schuifmaat met een nauwkeurigheid van 0,05 mm., en een stukje spiestaal, wat ik op de randen van de bak laat steunen. Het meten lukt niet echt goed, volgens mij omdat de assen nog niet helemaal vast in de bak staan. Wie heeft een oplossing, of wat doe ik verkeerd?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi henk,

een antwoord heb ik niet voor je. Echter wel ben ik nieuwsgierig naar de het aantal gelopen km van je brommert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

oeps daar ging mijn bericht al.

Ook het type K of R en verdere type aanduiding intereseert me.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Tsja, kilometers weet ik niet, ga maar uit van 120.000. Bouwjaar is 1981, en het gaat om een R100RS
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Indien je probeert te bepalen wat je nodig hebt aan vulringen kun je misschien beter meten zonder assen, van dichtvlak tot aanlegvlak lager, in bakhuis en deksel. Dit bij elkaar opgeteld + dikte pakking, waarvan je de asmaat (as dus compleet met lagers) gemeten op de lageraanlegvlakken aftrekt. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat voorgeschreven wordt, alleen zonder speciaalgereedschap. Heb dit al enige malen met succes toegepast.
Veel succes, Lei.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Da's inderdaad handig bekeken, Lei! Als ik het goed begrijp meet ik als het ware de diepte van de lagerboring in de bak tot aan het pasvlak (inclusief oliekeerplaatjes).
Ik heb dan nog wel twee vragen: mijn schuifmaatje heeft een meetbereik van 150 mm; is dit lang genoeg, en is het niet zo dat de lagers altijd wat speling hebben, zodat de meting alsnog niet helemaal nauwkeurig is?
En moet het lager van de prise-as aan de koppelingskant er ook weer uit, of kan ik deze as meten vanaf de "kraag" van de binnenring?
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Lagers voldoen aan de DIN-norm, wat wil zeggen dat ze allemaal binnen een zeer krappe tolerantie moeten vallen.

De shims hebben veel grotere stappen tussen de diverse maten.

Dus als je enkel lagers vervangt, hoef je niet te meten/shimmen, ervan uitgaande dat de bak correct geshimmed was.

Groeten, Paul.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Paul heeft helemaal gelijk, maar als je die bak dan toch uit elkaar hebt liggen kijk dan de hele zaak even na, als je niet zeker weet dat het de originele uitvulling is. Verder moet je meetgereedschap het bereik natuurlijk kunnen halen!
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Henk, ik heb dat stuk speciaal gereedschap in mijn bezit. Indien je er zo niet uitkomt en je hebt dit gereedschap nodig kunnen we wel wat regelen.Ik heb verder geen ervaring met het reviseren van de versnellingsbak. Wel is dit onderwerp al meerdere keren besproken op dit forum.Zo zijn er bijvoorbeeld speciale strips in de handel waarvan ik nu even de naam niet meer weet, die je heel goed kunt gebruiken voor de speling te bepalen. Dit is in principe een dun sliertje kit/klei dat je inklemt bij het monteren van het deksel. Als je dan het deksel weer demonteerd is dat dunne sliertje plat geknepen. Afhankelijk van de breedte die zo ontstaan is weet je de speling.
Laatste opmerking: Ik heb mijn bak bij de vakman laten revisren ondanks dat ik alles in huis had om het te doen. De reden hiervoor is dat als de bak vastloopt je achterwiel ook stilstaat. Omdat de bak rechtstreeks op de cardan zit is er dan ook geen mogelijkheid om als rijder in te grijpen door bijvoorbeeld de koppeling in te knijpen. Gebeurt dit met hoge snelheid of in een bocht dan zijn de rapen zuur. Dit niet om je bang te maken maar zodat je een goede keus kunt maken.

Succes, Math
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Dat heette vroeger een loodje en tegenwoordig plasti©gauge, wordt gebruikt om lagerspelingen van glijlager te meten. FF vragen bij een revisiebedrijf van industrie of scheepsmotoren.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)