Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KIJK UIT voor VRACHTWAGENS, WINTER & IJS!
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Mensen,
gisteren zag ik het weer gebeuren: een vrachtwagen met een zeil-afdekking verloor onder het rijden een dikke plak ijs. Gleed zo van het dak van de wagen af. Ik denk dat als het zeil gaat bol staan door de rijwind dit ijs wat in het zeil ligt los kan komen en eraf kan waaien.
Als je er kort achter rijdt en je krijgt die plak tegen je aan (door je heen) heb je meer dan een probleem.
dus HOUDT AFSTAND van vrachtwagens met een wapperend dak in deze tijd van het jaar.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een bijzonder goede tip. Het wil dus ook zeggen dat je niet vreemd moet kijken dat je zomaar een plak ijs op de weg kan vinden.
Persoonlijk vind ik de kou niet erg, de verradelijke gladheid vind ik griezeliger. Vaak moet ik al om 6.15 op pad en dan is het strooizout nog niet goed ingereden en het losliggende zout is ook glad.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Het "verliezen" van ijs van het zeil van de vrachtwagen wordt veroorzaakt door het zelfde effect waardoor een vleigtuigvleugel de lift geeft aan het vliegtuig.

Dit is een klein stkje aerodynamica, namelijk als een luchtstroom een hogere snelheid krijgt, dan zal de druk afnemen, populair gezegd.
Als de lucht over een dak van een (vracht) auto strijkt, dan zal er niet alleen de lucht van de rijwind over het dak strijken, maar tevens de lucht die is verdrongen door het frontale oppervlak van de vrachtauto.
Hierdoor ontstaat de onderdruk.
Deze zorgt er voor dat het ijs los kan komen van het slappe zeildak.
Een vast dak heeft er nagenoeg geen last van. Hierop ligt meestal geen ijs, het water stroomt er van af.
Overigens is het aardig te weten, door de snelheid vermeerdering van de lucht, zal er een temperatuur verlaging ontstaan, dit merk je zelf heel sterk door de koude handen die bij de motor meestal in een sterke luchtstroom van de kuip zich bevinden.
BMW heeft dit weten te reduceren door bij de K100RT de spiegel op de juiste plaats te bevestigen, waardoor de handen in de luwte achter de spiegel zijn op gesteld.
Persoonlijk heb ik met een verloopplaat, de spiegels van de RS gemonteerd, geeft een beter effect en voornamelijk gedaan om twee extra RAW lichten te hebben, fijn in de file. Iedereen moet dit in de buitenspiegel zien, 4 sterke knipperlichten geeft een extra dimensie aan het tussen de file rijden.
Reply
Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum:

maar wat helpen meer knipperlichten als je te dicht
achter een vrachtwagen rijd met ijs op zijn dak ?

wim
Reply
Reactie van bezoeker 'peter voossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert, bedankt voor de tip, is idd een groot gevaar.

Marco, wat moeten we met dit theoretisch gezeur???

Bericht van Egbert is duidelijk, hoeft echt niet met earodyna-aeroflot- toestanden toegelicht te worden!!
het is gevaarlijk, houd er rekening mee, en dat doe ik zelfs als ik in de auto zit......

Grt, Allen!
Reply
Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum:

PS Pas dus ook goed op voor laagvliegende vliegtuigen.
Geintje
Groet Erwin
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Het "verliezen" van ijs van het zeil van de vrachtwagen wordt veroorzaakt door het zelfde effect waardoor een vleigtuigvleugel de lift geeft aan het vliegtuig.

Dit is een klein stkje aerodynamica, namelijk als een luchtstroom een hogere snelheid krijgt, dan zal de druk afnemen, populair gezegd.
Als de lucht over een dak van een (vracht) auto strijkt, dan zal er niet alleen de lucht van de rijwind over het dak strijken, maar tevens de lucht die is verdrongen door het frontale oppervlak van de vrachtauto.
Hierdoor ontstaat de onderdruk.
Deze zorgt er voor dat het ijs los kan komen van het slappe zeildak.
Een vast dak heeft er nagenoeg geen last van. Hierop ligt meestal geen ijs, het water stroomt er van af.
Overigens is het aardig te weten, door de snelheid vermeerdering van de lucht, zal er een temperatuur verlaging ontstaan, dit merk je zelf heel sterk door de koude handen die bij de motor meestal in een sterke luchtstroom van de kuip zich bevinden.
BMW heeft dit weten te reduceren door bij de K100RT de spiegel op de juiste plaats te bevestigen, waardoor de handen in de luwte achter de spiegel zijn op gesteld.
Persoonlijk heb ik met een verloopplaat, de spiegels van de RS gemonteerd, geeft een beter effect en voornamelijk gedaan om twee extra RAW lichten te hebben, fijn in de file. Iedereen moet dit in de buitenspiegel zien, 4 sterke knipperlichten geeft een extra dimensie aan het tussen de file rijden.
Wat te denken als de temperatuur van de omgeving boven het ijs dat op het vrachtwagendekzeil omhoog gaat? Het ijs zal van struktuur veranderen en H2O zal in vloeibare vorm door de rijwind worden voortgestuwd richting de achterzijde van de vrachtauto, door de voorwaartse kracht van het massale voertuig, ongeacht het merk. Het resultaat van deze fysieke verandering zal in de vorm van een regenachtige verschijning, geholpen door de zwaartekracht naar beneden worden getrokken, met als uiteindelijk gevolg als een motorrijder zich achter het zich voortbewegende voertuig in een omgevingstemperatuur van boven de nul graden celsius bevindt: een natte motorrijder met dito knipperlichten.
Reply
Reactie van bezoeker 'wouteRT', geïmporteerd van het oude forum:

Wat een oncollegiaal gel*l van de laatste paar reacties. Marco, ik vond het interessant om te lezen!! Oke praktisch is het gewoon verstandiger er niet te dicht op te zitten en ik spreek helaas uit ervaring. Dit geldt sowieso voor zeil op vrachtwagens. Zie niet alleen ijs eraf komen, want als er weer eens een storm heeft gewoed, kijk maar eens wat er dan afkomt. Kan je een volledige tuin met houtsnippers van bedekken.
Marca ga vooral door met je uitgebreide responsen.
Wouter
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad we lezen ze toch niet!
Reply
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:

Theoretische uitleg schiet inderdaad vaak zijn doel voorbij, dus niet nodig.

En zo een lang verhaal gaan lezen.......dan pak ik wel een boek!

Veel rijplezier op de bmw's!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)