Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Axiale speling tuimelaars
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Bij het stellen van de kleppen van mijn R100R heb ik tot dusver nooit enige aandacht geschonken aan de axiale speling van de tuimelaars. Het werkplaatshandboek geeft wel aan dat het zou moeten, maar zelf zie ik er de noodzaak niet van in. Of de kleppen meer of minder tikken, lijkt mij een esthetische, geen technische kwestie.

Maar klopt dit ook? Is er een goede reden (behalve tikken van de kleppen) om er de axiale speling wel te controleren en af te stellen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Nic Duindam', geïmporteerd van het oude forum:

Het afstellen is m.i. wel nodig. Door de hoek die de stoters hebben t.o.v. de tuimelas, wordt de tuimelaar bij iedere lift ook omhoog gestoten. Dit heeft gevolgen voor het lagerhuis van het naaldlager. Bij mij r100s zijn op die manier de onderste zijkanten van die lagerhuizen eruit gelopen.

gr. Nic
Reply
Reactie van bezoeker 'Nic Duindam', geïmporteerd van het oude forum:

Het afstellen is m.i. wel nodig. Door de hoek die de stoters hebben t.o.v. de tuimelas, wordt de tuimelaar bij iedere lift ook omhoog gestoten. Dit heeft gevolgen voor het lagerhuis van het naaldlager. Bij mij r100s zijn op die manier de onderste zijkanten van die lagerhuizen eruit gelopen.

gr. Nic
Reply
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

mijns inziens is het inderdaad puur esthetisch. Ik kan me niet voorstellen dat het beetje op en neer bewegen van de tuimelaars slijtage van betekenis geeft.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron bruijn', geïmporteerd van het oude forum:

Afstellen geeft geluid vermindering maar m.i. is het ook niet goed t.a.v. slijtage door het constant kantelen van de bus.
Controle en eventueel afstellen lijk me daarom zinvol.

Succes,

Ron Bruijn
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

hoe kan je nu ooit accuraat de klepspeling afstellen als de tuimelaar geen ge-fixeerd kantelpunt meer heeft?

Dat kan dus niet. Je kan zelfs met compenseren van deze speling de klepspeling maar bij benadering afstellen.

axiale speling op een tuimelaaras is een goeie indicator voor algehele speling van de tuimelaar op diezelfde as.

Als je deze slijtage compenseert zal het allemaal best lukken maar de slijtage van de tuimelaars zal gewoon doorgaan en steeds sneller.

Gevolg: meer herrie van de kleppen. minder vermogen want minder kleplift. De effectieve klepspeling wordt groter dus kleppen zullen er niet door verbranden. maar je zal vaker moeten stellen om de slijtage te blijven compenseren.

groet
Jan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)