Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aanrader?
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:

Dit is misschien een aardige site om de verschillende modellen te vergelijken.
http://www.ascycles.com/history.aspx
(Er zijn ongetwijfeld meer zulke sites, maar deze vond ik wel flitsend)
Je zult ontdekken dat BMW per modellen reeks steeds kleine veranderingen heeft doorgevoerd. Dat maakt elk opvolgend model "beter". Verbeterd, moet je eigenlijk zeggen. Want de voorganger was eigenlijk niet zoveel slechter dat er niet op gereden kon worden. Sterker nog, een leek zal de verschillen in sommige gevallen niet eens kunnen aanwijzen. Zo zijn onderdelen heel vaak uitwisselbaar. Verbeteringen van latere modellen kunnen soms moeiteloos op het oudere model worden overgezet. Mits je niet wilt restaureren voor een museum is daar helemaal niets mis mee. (N? raak ik een gevoelig punt.... :-)

Ik ken een aardig gezegde uit de botenwereld. Je eerste boot bouw je voor je vijand, je tweede boot voor je vriend, maar je derde boot, die bouw je voor jezelf.

Gewoon kopen, die eerste BMW. Gewoon rijden en ontdekken. Je kunt altijd weer verkopen (ze blijven waardevast) en op een andere overstappen. TÚt je jouw motor gevonden hebt.
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Veel respons al op je vraag. Toch nog een tip van mij.

Veel BMW rijders zweren bij de R80/7, misschien wel de beste van de oudere boxers qua motor en weggedrag. % bak, geen kickstarter. Helemaal up-to-date vwb het moderne verkeer en gemakkelijk te onderhouden. Niet duur in aanschaf ook. Kijk eens op marktplaats voor prijzen van tweedehands motoren. Vraag wel altijd om een overzicht van alle reparaties en zo die de vorige eigenaar heeft laten uitvoeren. Een bewuste rijder heeft dat over het algemeen wel voorhanden. Het geeft je een inzicht in wat er is gedaan en waar. Neem als het even kan een ervaren rijder mee om je mogelijke aankoop te testen. Succes !~
Reply
Reactie van bezoeker 'JAn de Klein', geïmporteerd van het oude forum:

Emille,

Ik heb nog een mooie Puch Maxi voor je staan.

Groetjes,

Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Veel respons al op je vraag. Toch nog een tip van mij.

Veel BMW rijders zweren bij de R80/7, misschien wel de beste van de oudere boxers qua motor en weggedrag. % bak, geen kickstarter. Helemaal up-to-date vwb het moderne verkeer en gemakkelijk te onderhouden. Niet duur in aanschaf ook. Kijk eens op marktplaats voor prijzen van tweedehands motoren. Vraag wel altijd om een overzicht van alle reparaties en zo die de vorige eigenaar heeft laten uitvoeren. Een bewuste rijder heeft dat over het algemeen wel voorhanden. Het geeft je een inzicht in wat er is gedaan en waar. Neem als het even kan een ervaren rijder mee om je mogelijke aankoop te testen. Succes !~
Met dit advies ben ik het niet eens. De R60/7, R75/7, R100/7, R100RS en R100RT doen (zeker) niet onder voor de R80/7. Of je moet vallen op de koekenpancarburateurs van de R80/7, i.p.v. de constant-vacu¸mcarburateurs...

Daarnaast schuilt het gevaar dat met name de R80/7 gebruikt is door de overheid als dienstmotorfiets. Dan is dit (vaak) te herkennen aan het 'diepe' voorspatbord...
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Veel respons al op je vraag. Toch nog een tip van mij.

Met dit advies ben ik het niet eens. De R60/7, R75/7, R100/7, R100RS en R100RT doen (zeker) niet onder voor de R80/7. Of je moet vallen op de koekenpancarburateurs van de R80/7, i.p.v. de constant-vacu¸mcarburateurs...

Daarnaast schuilt het gevaar dat met name de R80/7 gebruikt is door de overheid als dienstmotorfiets. Dan is dit (vaak) te herkennen aan het 'diepe' voorspatbord...</blockquote>Hmm, zelf rij ik een R100/7 en die bevalt mij inderdaad prima.
Dit is echter in feite een 80/7 blok met grotere cylinders en hogere compressie. Wil soms wel eens startproblemen geven omdat accu en zo verder hetzelfde zijn. En de lichtere machines zijn gewoon, ehhmm... lichter. Daar moet je van houden, ik hou zelf van de krachtiger R100/x. Meer snelheid, meer koppel, meer power.

Wat ik bedoel is dat door velen de r80/7 wordt gezien als de beste en de meest betrouwbare van de /7 serie.
Reply
Reactie van bezoeker 'EdB', geïmporteerd van het oude forum:

Emilie

Heb zelf 60/6 en 75/5 gereden en heb nu een 80/7 uit '78. Die vind ik een stuk prettiger dan de vorige 2: meer vermogen en koppel, soepeler schakelen, grotere accu (nnoit problemen met starten, dus ook geen kickstarter nodig), goed te onderhouden, alles nog te koop.

Laat je niet tegenhouden door 'lood', mijn 80/7 rijdt prima op super met loodvervanger, kleine moeite, beetje meer kosten.

Probeer er een te kopen met dubbele schijven voor, die met 1 schijf remmen maar zozo.

Kofferset is natuurlijk ook nooit weg, en in 1 koop met de motor vaak veel goedkoper dan later apart kopen.

Succes ermee, EdB
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Roel, wat bedoel je met koekepancarburateurs?
Mijn 80/7 heeft gewone CV's.
groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Roel, wat bedoel je met koekepancarburateurs?
Mijn 80/7 heeft gewone CV's.
groeten,
Egbert
Die met die platte bovenkant, zoals de R80/7 bv in 1978 is uitgebracht. Dus niet het 'sombrero'-model...

En nog even over evt. startproblemen: ik heb al jaren een R100/7 en die start al als ik alleen maar naar de startknop kijk... Echt nooit startproblemen gehad hiermee. Met geen enkele BMW overigens en ik heb gereden een R50/2 '66, R75/5 '72, R75/6 '76, R80NT '81, R80RT '81, K1100LT '92 en heb nu een R100/7 en K1100LT. Als ik dat starten vergelijk met bv een Moto Guzzi, die ik ook heb gehad: dat is Ècht uien!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)