Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Emilie', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, ik ben een beginnend motorrijder (bijna mijn rijbewijs) en ben helemaal gek van de BMW R50/5. Ik heb weinig verstand van techniek, en vraag me af of ik er wel goed aan doe een oldtimer te kopen. Ik hoor tegenstrijdige geluiden: "nooit aan beginnen, oldtimers zijn niet te vertrouwen" en "BMW's blijven altijd lopen en zijn daarom juist heel geschikt". Wie heeft er goede raad voor mij?
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:
…Èn keer posten voor dezelfde vraag lijkt mij genoeg.
Reactie van bezoeker 'twan', geïmporteerd van het oude forum:
zorg maar eerst eens dat je je rijbewijs haalt. en koop dan maar je r50.
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
Ik had voor ik mijn rijbewis had een r 60/7, ben wel technisch aangelegd maar moelijk is het niet en bijna alles valt te doen met standaard gereedschap. (tip. regel ergens een werkplaatshandboek)
Dus als het rechtsom draaien bij gasgeven je bevalt en je het geluid en trillen ook leuk vindt zou ik het zeker doen. Wel even in de gaten houden dat het frame slapper is en de remmen het minder doen als waar je waarschijnlijk les op hebt (Honda CB ofzo??)
Groeten jesper.
ps. De 60/7 rijd nog steeds.
Reactie van bezoeker 'Emilie', geïmporteerd van het oude forum:
Dank voor je reactie Jesper. Daar heb ik meer aan dan van die loze reacties van Twan en HansL (zie hierboven). Wat bedoel je precies met rechtsomdraaien bij gasgeven? En hoezo een 'slapper' frame? Kwetsbaarder materiaal?
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Emilie,
met rechtsom draaien wordt bedoeld dat de motor een lichte neiging heeft tot kantelen als gevolg van de krukas die overlangs ligt. En je merkt er eigenlijk niets van. Slap frame valt ook wel mee, echter tegenwoordig worden frames stijver gebouwd als gevolg van voortschrijdende inzichten.
Als je een dergelijke "oude" motor koopt, zorg dan dat je deskundigheid hebt om in te schatten hoe veel of hoe weinig problemen je kan verwachten. Of koop er een bij een gerenommeerde restaurateur, dat kost wel veel geld.
Gauw je roze briefje halen en lekker gaan rijden.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:
Waarom eigenlijk een 50/5 en geen uiterlijk (bijna)identieke 75/5 of een /6 of / 7? Zomaar een vraag, geen discussie welke beter is of zo. Je hebt alleen dan duidelijk meer vermogen (32 tov 50 pk), standaard een startmotor en waarschijnlijk meer keuze (en met de /6 en /7 ook iets betere remmen).
Ik heb zelf vroeger een 60/5 gehad. Mijn latere 75/6 was toch net wat vlotter en remde ook wat beter.
.'t Is ook maar net waar je 'm voor gaat gebruiken ( toeren, woon-werk, alleen op zondag).
Succes met je keuze!
Advies: neem iemand mee die er verstand van heeft of koop bij een specialist.
Groet Robbert
R90S '75
K100LT '90
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
ik heb zowel ervaring met /2, /5, /6 als /7 en kan je melden dat de BMW steeds soepeler is geworden (logisch natuurlijk). De /5 heeft een vierbak, is wat spartaans, heeft bv trommelrem voor en een kleine accu, maar heeft wel weer als voordeel een standaard kickstarter naast de elektrische starter. Ik zou als ik een /5 zou kiezen gaan voor de grootste, de R75/5 omdat je dan beter met het moderne verkeer mee kan komen. Maar uiteindelijk zou ik je aanraden om de /6 (remschijf of -schijven voor, grotere accu, of /7 te nemen. Overigens zijn de cilinders vanaf (ik dacht) 1981 uitgevoerd met nykasil(?)voering, een harde klegering ter reductie van slijtage.
Ga als je 'm particulier koopt (op afspraak) even langs bij een BMW-motordealer.Die zien in 1 (vaak gratis) oogopslag of ie origineel is en of er wat aan mankeert.
En, wat ook belangrijk is; kijk of het framenummer bij het balhoofd overeenkomt met het blok (bij de peilstok). Deze moeten gelijk zijn; zo niet dan daalt de waarde aanzienlijk!
Succes met je rij-examen en ga BMW rijden!
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Hallo, ik ben een beginnend motorrijder (bijna mijn rijbewijs) en ben helemaal gek van de BMW R50/5. Ik heb weinig verstand van techniek, en vraag me af of ik er wel goed aan doe een oldtimer te kopen. Ik hoor tegenstrijdige geluiden: "nooit aan beginnen, oldtimers zijn niet te vertrouwen" en "BMW's blijven altijd lopen en zijn daarom juist heel geschikt". Wie heeft er goede raad voor mij?
Persoonlijk spreekt me dit aan. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Niet op zoek naar een of ander racemonster maar naar een oldtimer. Mijn eerste motor was een R50.
Een R50/5 is mits in goede staat , een betrouwbare motor. Echter bij alle motoren is onderhoud nodig. Veel kun je aan een BMW met weinig gereedschap zelf doen. Het zijn vrij basic motoren. Als je een beetje moeite doet dan kun je de techniek best doorgronden. En heb je een vraag dan is er altijd nog dit forum. Het berijden van een motor is leuk, maar het onderhoud eraan kan ook heel leuk zijn. En natuurlijk is er voor iedereen wel een grens. Leef je in in de techniek van je motor en je zult zien dat je er nog meer plezier in krijgt.
Misschien heb je in je kennissen kring iemand die je op weg wilt helpen?
Veel veilige kilometers gewenst,
Math R90s '73
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat je ook even goed te raden moet bij jezelf wat je met de motor wilt. Wil je laten we zeggen 'iets aparts', heb je de middelen zoals ruimte, gereedschap en wat kennis van de techniek en ben je een handige sleutelaar en vindt je het uiteraard ook leuk om te sleutelen, dan is een oldtimer wellicht de juiste keuze. Als je een motor van 30 jaar oud koopt, dan is de kans groot dat je er regelmatig aan zal moeten sleutelen.
Wil je de motor enkel voor het rijden, dan zou ik voor een wat jongere gaan. Voor de prijs van een goede oldtimer koop je ook een hele leuke veel jongere motor waar je waarschijnlijk veel minder aan hoeft te sleutelen.
Wil je toch een oltimer BMW, dan zou ik toch voor een wat recentere kiezen. Ik rijdt zelf o.a. op een r80/7 van '78, die doet qua rijeigenschappen eigenlijk maar weinig onder voor een 'moderne' motor. Er zitten bv dubbele schijven op waardoor die behoorlijk remt. Ook de wegligging is voor normaal gebruik prima.
|