Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
problemen met ingaande as/koppeling BMW K75
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik zou nog even terugkomen op de vetsoort; is van SACHS type 3EP Hochleistungsfett f¸r Kupplungsscheibenprofile. Indertijd leverde Sachs o.a. (vervangings-)koppelingsplaten en drukgroepen voor auto's. Ik weet niet of dit nog zo is. Maar ik denk dat een automaterialen zaak je wel aan dit soort vet kan helpen. tenslotte heeft elke auto een droge plaatkoppeling, wat in principe identiek is aan de BMW motorfietsen koppelingen. En nogmaals: naar mijn ervaring altijd de splain-vertanding smeren! Ik heb in het verleden enkele keren meegemaakt dat dit niet was gebeurd, met minimaal ernstig ingeslagen vertanding (ook op de ingaande as) tot gevolg.

Succes, Willem
ja bedankt voor de tip, bij dealer geven ze aan molybdnyum disulphide, is grijs vet speciaal bestand tegen wamrte etc

Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Beste kans dat het Sachs vet ook zoiets is, dit is als ik me goed herinner typisch vet voor dit soort toepassingen.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

op onderstaande link kun je de toepassingen voor "molybdenum disulfide" pasta vinden.
http://www.guarddogmoly.com/products.shtml

Groeten, Marc
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Dieekma', geïmporteerd van het oude forum:

Bert,

Alvorens het geheel weer te monteren, zou ik toch de uitlijning controleren. Is alum. koppelingshuis gedeformeerd? Centreer de koppelingsplaat en plaats de versn.bak. Dit moet zonder enige moeite kunnen. Verdraai de krukas een kwart slag en plaats de bak opnieuw. Herhaal dit iedere 90 gr. Dit is een ruwe manier om het probleem op te sporen.
Als de uitlijning perfect is, dan is vet bijna overbodig. De prise-as is van gehard staal. De meenemer in de koppelingplaat is van gietstaal en heeft als zodanig door de grafiet een licht smerende werking. Bij mijn R100 had ik ook een uitlijnfout. (zie foto prise-as) Na iedere 20 dkm begon de prise-as in de koppelingsplaat te slippen. Altijd gesmeerd met Tribol vet (op basis van Molub-Alloy)
Na oplossen van de uitlijning al meer dan 100 dkm gereden zonder probleem.

Gr. Frans

[img]/import/photos/p14856s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'ander gelton', geïmporteerd van het oude forum:

Ben het absoluut niet eens met de opmerking dat de prise as vertanding nauwelijks vet nodig heeft. Ik heb zelf al de nodige problemen gehad met een K75 en een R1100 die te weinig vet vanuit de fabriek in Berlijn had meegekregen. Uiteindelijk gaat de boel op elkaar inslaan met gevolg dat de plaat niet meer wil schuiven. Als je geluk hebt hoef je alleen een nieuwe koppelingsplaat te kopen. Met een beetje pech kost het je ook een nieuwe price as. Waarschijnlijk is dit gewoon weer een gevalletje droogstaan.....
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ben het absoluut niet eens met de opmerking dat de prise as vertanding nauwelijks vet nodig heeft. Ik heb zelf al de nodige problemen gehad met een K75 en een R1100 die te weinig vet vanuit de fabriek in Berlijn had meegekregen. Uiteindelijk gaat de boel op elkaar inslaan met gevolg dat de plaat niet meer wil schuiven. Als je geluk hebt hoef je alleen een nieuwe koppelingsplaat te kopen. Met een beetje pech kost het je ook een nieuwe price as. Waarschijnlijk is dit gewoon weer een gevalletje droogstaan.....
Begrijp me goed, ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken. Feit is, dat de op bovenstaande foto getoonde as, na goed te zijn ingevet na 20 dkm de geest gaf.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,
bedankt voor de link. Lijkt weer een waardevolle link in de map BMW te zijn...
Groeten,
egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)