Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe Nural zuigers plaatsen
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil nieuwe Nural-zuigers met expansiegleuf plaatsen in een R12 (boxer SV) maar weet niet goed waar de gleuf moet zijn. Normaal gezien komt de gleuf aan de minst belaste zijde, of linker cilinder onder en rechter zijde boven, klopt dit voor boxers rekening houdende met het olieverbruik???
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Johan, je bent me helemaal kwijt. R12 ken ik wel maar nural zegt me helemaal nax. Tekort aan educatie of nascholing. Leg eens uit svp.
Reply
Reactie van bezoeker 'johan,', geïmporteerd van het oude forum:

Martin, de nural-zuigers zijn niet origineel BMW maar een bruikbare overmaat (cilinders geboord). In deze zuigers is een gleuf van onder tot boven voor de uitzetting, deze moet normaal gezien zitten aan de zijde met de minste wrijving. Voor een boxer met een krukas die in tegenwijzerzin draait is dit volgens mij dan linker cilinder gleuf onderkant en rechter cilinder gleuf bovenkant maar klopt dit voor boxers (rekening houdende met het olieverbruik)
Reply
Reactie van bezoeker 'Kaspar Mulkens', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb voor je gebeld met de importeur van Nural en daar kon nog iemand deze zuigers. Hij bevestigt je vermoeden dat de gleuf aan de "tegendrukzijde", dus de zijde die het minst belast wordt, moet zitten. Ik ken zelf de R12 niet qua draairichting en zelfs je opmerking tegenwijzerin is verwarrend: als je met je gezicht naar de voorste tap van de krukas kijkt en het is dan tegenwijzerin, dan zou je volgens mij de gleuf rechterzijde onder en linkerzijde boven moeten hebben. Steek mijn hand hiervoor echter niet in het vuur.
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Gleuf? voor de uitzetting? Hoezo zet de cylinder bij jou niet uit dan? Niet snappen heb je een plaatje van die dingen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Kijk naar de stand van de drijfstang als de zuiger halverwege zijn arbeidsslag is.

Zit het big-end dan boven, is de bovenkant van de zuiger de onbelaste kant en komt daar de gleuf.

Latere modellen hebben voor deze reden het gat voor de pistonpen uit het midden van de zuiger, de hoek die de drijfstang dan maakt is minder groot, dus zijn ook de leibaan krachten minder.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)