Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
externe oliefilter op zijspan
Reactie van bezoeker 'Jan Houwen', geïmporteerd van het oude forum:

Het verwisselen van de deelbare oliefilter van mijn BMW R100 met zijspan uit 1977, met oliekoeler, is een hele klus. Om het filter te verwisselen moet het halve zijspan en de uitlaatpijp verwijderd worden om bij de oliefilter te komen om deze te vervangen.
Nu wil ik een auto-oliefilter extern aan het zijspan bevestigen zodat het verwisselen van de filter niet meer zo'n hels karwei is.
Mijn vraag is of of ik het filter gewoon uit de filterkamer weg kan laten zonder dat dit problemen geeft voor de doorstroming van de olie naar de externe filter en de oliekoeler. In de oliefilter zit namelijk een soort buisje waar de olie op een of andere manier doorstroomt en toch een bepaalde circulatie van de olie veroorzaakt.
Voor mij is niet duidelijk of deze circulatie negatief beinvloed wordt als de gehele filter uit de filterkamer verwijderd wordt en of de olie dan nog wel doorgepompt wordt naar de externe oliefilter en externe oliekoeler.
Is er iemand die hier verstand van of ervaring mee heeft.

b.v.d.,

Jan Houwen

Reply
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Even een vraag zit U zijspan zo kort op de motor gebouwd dat er een olie filter van plus minus 80 mm. niet meer tussen kan?

Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Houwen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Even een vraag zit U zijspan zo kort op de motor gebouwd dat er een olie filter van plus minus 80 mm. niet meer tussen kan?

Arnold
Het hulpframe waar het zijspan aan bevestigd is zit praktisch tegen de deksel van de filterkamer. Om het deksel te kunnen verwijderen moet er heel wat gesloopt worden.

Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb dezelfde situatie die Jan beschrijft, de bak (en hulpframe) weghalen anders kan je er niet bij.
Jan, ik denk dat als je een oliekoeler hebt dat die centrale buis een rol speelt. Zonder oliekoeler is het het kanaal wardoor de olie wordt afgevoerd na het filteren. Zoals ik uit de afbeeldingen denk af te leiden gaat de olie bij tussenschakeling van een oliekoeler eerst door het filter, dan BUITENLANGS de buis naar de koeler en dan door de buis verder naar nokkenas en andere lagers. Wie weet er meer?
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert en jan,

Dit probleem is makkelijk op te lossen door een ring te kopen die tussen het carter en deksel kan. Er zijn namelijk uitvoeringen met een extern oliefilter. Dit filter zit aan de voorkant van het motorblok.
Door de ring gaat er ook meer olie in het carter. Ik heb een link van de site waar dit op staat maar dat komt morgen wel.
Voor de echte hobbyisten, dit is ook na te maken.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Egbert, zo meen ik het ook begrepen te hebben, het is zo dat als je een oliekoeler wilt bouwen op een model zonder, dat je niet alleen het 3-hoekig deksel moet vervangen, maar ook die pijp (voor een langere).

Ook zijn er hier 2 versies, 1 met, en 1 zonder thermostaat.

Je moet maar eens goed kijken hoe de olie precies door dat filter loopt, en kijken of je iets moet afdichten.

@Richard; wegens de toch al beperkte bodemvrijheid is dit niet zo'n goede oplossing.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Paul,

Zelfs met ring van 20mm tussen carterpan en carter en uitlaten (45mm) onder het blok door, kom je niet aan de grond.

Richard

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)