Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sluitig kontaktpunten R75/5
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Jaap,

nee dat is niet raar dat je draad en contactpunt in vlammen op gaan. Aan de onderzijde van de diode plaat staat altijd de accu spanning (12 V), kom je daar tegen aan met de draad van het contactpuntje en het contactpuntje is gesloten dan gaat er een hele grote stroom doorheen. (kortsluiting) Hier zitten geen zekeringen in dit systeem.
Je hebt wel een goede accu.

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Klopt, de accuplus staat altijd op de diodeplaat, daar is niks mis mee, want de diodes blokkeren de stroom uit de accu.
Vroeger zat er bij gelijkstroomdynamo's, dus zonder diodes, een electrische schakelaar in de spanningsregelaar die dat deed. Maar ook daar stond de plus van de accu op.

Ik begin het nu te snappen wat er gebeurd is, maar waarmee is die sluiting nu veroorzaakt?
Is dat kabelschoentje, dat op de condensator moet, tegen die plus gekomen?
(dat is me nog nooit gelukt....)
Of ging dat met een schroevendraaier of met de kap?

Nog een tip, als je de min losmaakt, doe dat dan op de accu en niet op het motorblok. Die laatste is erg zwak en help je makkelijk naar de kl@#$%ten.
Dat is me al 2x gelukt.....
Reply
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Klopt, de accuplus staat altijd op de diodeplaat, daar is niks mis mee, want de diodes blokkeren de stroom uit de accu.
Vroeger zat er bij gelijkstroomdynamo's, dus zonder diodes, een electrische schakelaar in de spanningsregelaar die dat deed. Maar ook daar stond de plus van de accu op.

Ik begin het nu te snappen wat er gebeurd is, maar waarmee is die sluiting nu veroorzaakt?
Is dat kabelschoentje, dat op de condensator moet, tegen die plus gekomen?
(dat is me nog nooit gelukt....)
Of ging dat met een schroevendraaier of met de kap?

Nog een tip, als je de min losmaakt, doe dat dan op de accu en niet op het motorblok. Die laatste is erg zwak en help je makkelijk naar de kl@#$%ten.
Dat is me al 2x gelukt.....
Ik denk, dat ik met de losse condensator de diodeplaat hebt aangeraakt!
Maar ik blijf hte raar vinden, dat er blijvend spanning op staat.

Gr. Jaap
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Naar aanleiding van Frans over de massa draad de volgende tip van een amerikaanse site:
Vijl het oog aan de massadraad open, zodat je dedraad van de schroef af kan schuiven. Hoef je maar 1 slag te draaien om los/vast te zetten.
Je kan ook overwegen om een andere massapunt te maken, want de ontluchtingsschroef van de versnellingsbak is toch al niet het handigste idee...
En eventueel maak je een dubbele massa, 1 naar blok en 1 naar frame. Die moet je dan wel alletwee losnemen ;-)
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

De ellende is dat je op het massapunt op het blok geen kracht kunt zetten.
Dus ook niet als je het oog open maakt. (ook minder contact)
1x heb ik de schroefdraad eruit gedraaid en 1x heb ik bij het aandraaien een hoek van het aluminium af gebroken, stom hË.

Ik heb nu een massapunt onder een (verlengde) schroef van het versnellingsbakdeksel,
Ën een massapunt op het frame....
Beide kabels zitten onder ÈÈn bout op de accu en gaat dus te gelijk los.
Dat boutje op die accu is nog nooit kapot gegaan!
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert Boessenkool', geïmporteerd van het oude forum:

Frans,
dat is dus ook wat ik bedoel. Klinkt prima.
Goede jaarwiseling allemaal
egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)