Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorolie
Reactie van bezoeker 'wim wijlaars', geïmporteerd van het oude forum:

lijkt mij idd de beste oplossing en wel minimaal 1/2 uur of langer
dat is ook goed voor de accu
verder vulde iemand met olie van halfords!!!
hebben ze tegenwoordig daar motorfiets olie?
gebruik liever geen auto olie want dat is tolaal wat anders
daar kun je wel eens spijt van krijgen
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:lijkt mij idd de beste oplossing en wel minimaal 1/2 uur of langer
Hangt er maar vanaf welk type motor je rijdt. Bij de ouwe boxers is de versnellingsbakolie gescheiden van de motorolie en heb je een droge koppeling. Dan kun je prima met auto-olie toe, zeker bij een laagbelast ding als zo'n oude(re) BMW.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rij als het niet hoeft geen korte ritten.

Het liefst meer dan 20 km, mijn woon werk verkeer afstand is gelukkig zo,n 23 a 24 km enkele reis.
Bij mijn Xt moet ik opletten dat de olie eerst naar de kleppen is gepomd (die heeft dry sump) voor dat ik aant gas kan hangen.

Het sneeuwt nu lekker in Dokkum, als dat zo doorgaat maak ik er morgen met de XT een speeldagje van....

Zoek ik wel plekken op waar de pekelauto niet kan komen..
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ton,
veel plezier dan maar. Misschien ga ik hier in Beetsterzwaag met de zijspan nog wat doughnuts maken, dat is ook altijd heel leuk.
Kleed je warm aan en houd de glimmende kant boven.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Bij dez wil ik gaarne een kleine aanvulling geven op het verhaal van extreem goedkope olie die je bij supermarkten kunt kopen.

Bij het raffinage proces van olieÎn is het geen proces wat van het begin tot het einde een zelfde kwaliteit bezit. Wordt een proces opgestart, dan komen er aanvankelijk producten die niet aan de zeer hoge kwaliteitsnormen kunnen voldoen, die gerenommeerde fabrikanten aan de producten stellen.

Deze afgekeurde halffabrikaten worden wel op de markt gebracht en met additieven op minimale specificaties gebracht.
Deze specificaties hebben niet veel te vertellen de kwalitiet van de olie, zoals de duurzaamheid en o.a. de gedragingen van de olie onder extreme omstandigheden.

Het is redelijk te veronderstellen dat de motorfiets motoren een beduidend zwaardere thermische en mechanische eis aan de olie moeten stellen dan een personen auto, vergelijk het vermogen per liter cilinder inhoud, de maximale zuigersnelheid bij het geleverde vermogen en initiÎle temperatuur, en zovoorts.

Dan zeggen diverse mensen, goedkope olie die niet onder de fabrieksnaam mogen worden verkocht vanwege de zware eisen die het huidige verkeer aan de olie stellen, is voor het juweeltje wat bij mij de paardenkrachtjes moet leveren, hoeft geen olie te hebben die aan de hoge eisen die ik aan de motor stel, te voldoen.

Ik kan mij goed herinneren dat in de garage van een oom van mij, de auto's elke 1500 kilometer kwamen om olie te verversen.
Later toen er betere olieÎn kwamen kondit worden verlegd naar 2500 Km, daarna in de 80-er jaren het normaal was om na 5000 km te verversen.
Let wel, met nagenoeg dezelfde motoren, de noozaak van fabrikanten om deugdelijk functionnerende motoren opnieuw te gaan uitvinden was nog niet in het vergevorderde stadium beland zoals heden ten dagen.

Juist de kwaliteit van basis olieÎn heeft er toe kunnen leiden om de motoren verder te kunnen doorontwikkelen zoals wij heden kennen.
In de top racerij gebruikt men de top prestatie van een motor aan de hand van de olie. De motor betrouwbaarheid wordt bepaald door de grens te bepalen, daar waar de olie te kort gaat schieten, dus waar de grens van de olie grotere prestaties in de weg staan.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'boxer-rinus', geïmporteerd van het oude forum:

hmmmmm proffesioneel verhaal . klinkt goed .
ik kies altijd voor Eurol of Castrol olie in auto en motor.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Ja, en ik heb er al meer dan 200 dKm op zitten met Valvoline van de bouwmarkt.
Een R75/6 en een R80/7 met meer dan 100 dKM elk.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

maar valvoline is ook geen aldi-zooi!!

Ik sleutel VEEL aan auto's(ook motoren hoor) , beurtjes enz enz, en de motoren waar merkloze zooi in heeft gezeten, zijn van binnen veel meer vervuild dan motoren waar merk olie in gezeten heeft, en dat hoeft echt niet het duurste te zijn. ik gebruik ook valvoline, half syntheet (bij deze temperaturen kan je mooi het verschil in vloeibaarheid zien, en dus ook wat het voor je motor scheelt bij koude start...) maar ook eigen merk, van automaterialen leverancier.

grt, peter
Reply
Reactie van bezoeker 'wim wijlaars', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>lijkt mij idd de beste oplossing en wel minimaal 1/2 uur of langer
Hangt er maar vanaf welk type motor je rijdt. Bij de ouwe boxers is de versnellingsbakolie gescheiden van de motorolie en heb je een droge koppeling. Dan kun je prima met auto-olie toe, zeker bij een laagbelast ding als zo'n oude(re) BMW. </blockquote>zal ik je een geheim vertellen ?
mijn r1100 van 1999 heeft nog steeds een gescheiden versnellingsbak
en wat bespaar je nu per olie wissel nu werkelijk
ik denk dat het niet de moeite waard is
neem dan een goedkope motorfiets olie
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Tot 60 dkm gebruikte ik in de k100 Agip sint 2000. Toen de dealer ermee ophielt, overgegaan op Valvoline Synguard 10W40. Nu bij 115 dkm nog steeds geen probleem.
Bij mijn R100 bij 80 dkm overgegaan op Hema olie (15W40). Nu bij 142 dkm nog in uitstekende staat. Op foto carterpan afgenomen, wegens doorzweten van oude hard geworden pakking.
Olieververst bij k100, iedere 4 dkm. R100 iedere 3 dkm. Max 10 dkm op beide fietsen.

Gr. Frans

[img]/import/photos/p14335s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)