Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorolie
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Dag, ik rijd op een K100RS 16v. Bij het controleren vd motorolie semi 10-40 zag ik dat deze een heel lichte mayo achtige kleur heeft gekregen. nu heb ik wel eens gehoord van 'cold sludge'. Olie vermengt met condenswater. Het pijl van mijn mijn koelwater is niet veranderd. Kan dit kwaad en verdwijnt dit bv weer na een lange rit?
Gr, Lion
Reply
Reactie van bezoeker 'boxer-rinus ', geïmporteerd van het oude forum:

dat betekent dat je olie versleten is , direct vervangen.
koelwater kleurt niet met olie , olie drijft op water.
de mayoachtige kleur zijn kleine slijtdeeltjes van je motorblok.
waarschijnlijk zit er veel slijtage in je blok , je ziet dat ook wel bij pas
ingereden motoren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Uit een artikel van AMT.nl:

De door u als ëmayonaiseí omschreven witte sludge is een emulsie van water en olie. Het zal duidelijk zijn waar de olie vandaan komt, dus gaat het er om uit te leggen hoe het water in de motor terechtkomt. Tijdens de verbranding van 1 liter brandstof wordt er ongeveer 1 liter waterdamp gevormd. Dat het merendeel hiervan via de uitlaatpijp in de buitenlucht terechtkomt, zien we als het koud is. Een gering percentage waterdamp wordt langs de zuiger- veren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in het carter terecht. Via het carterventilatiesysteem worden deze dampen naar het inlaatsysteem afgevoerd. Als een motor van binnen een temperatuur lager dan het dauwpunt heeft (ongeveer 65?C) is hij kletsnat van de condens. Het is dit condenswater dat met de olie een emulsie vormt die we mayonaise noemen. Waar wordt deze mayonaise gevormd? Op die plaatsen waar het condenswater langdurig koud blijft. Dat is het geval met kleppendeksels en onderdelen (slangen bijvoorbeeld) van de carterventilatie. Het kan bij koud weer zelfs zover komen dat de mayonaise bevriest. Als daardoor de carterventilatie verstopt raakt, ontstaat er een overdruk in het carter. Dat werkt olielekkage in de hand. Overvloedige vorming van mayonaise kan de gehele kleppentrein door corrosie beschadigen. Er zijn gevallen bekend van verroeste en later gebroken klepveren. Ook nokkenasslijtage wordt er door in de hand gewerkt. De remedie is duidelijk: zorg dat het te koude onderdeel warm wordt. Hittebestendig isolatiemateriaal van centrale verwarmingssystemen is ook prima bruikbaar voor het carterventilatiesysteem. Afschermen van de rijwind- of ventilatorkoeling werkt er eveneens aan mee om de temperatuur omhoog te krijgen.

Misschien kan je het beste spoelen met een dunne olie 20w 20, 20 min. stationair laten lopen en dan filter vervangen en de olie verversen. Neem een goed merk olie. Veel succes. Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Dus als je veel korte ritten maakt (het blok wordt niet goed warm) heb je grote kans dat je de mayonaisevorming in je olie krijgt, lijkt mij de concluise. Of heb ik dat mis?
Overigens vind ik bij dit onderwerp 2 totaal verschillende adviezen. Ik vind het geen goed idee als mensen die niet voldoende deskundig zijn adviezen geven. Je zou als leek (zoals ik) verkeerde beslissingen nemen daardoor...
Maar ja, hoe los je dit op? Een indicatie van deskundigheid erbij vermelden? --, -, +-, + of ++?
Reply
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:

Dat is nu juist het aardige van dit forum, dat rijp en groen hier een mening kan ventileren. Je moet daarom altijd zelf blijven nadenken en kritisch zijn, op die manier leer je ook het meeste.

(Maar je kan ook gewoon naar een garage gaan, je BMW afgeven en weer ophalen, zonder vragen wat ze gedaan hebben. Aan jou de keus.)
Reply
Reactie van bezoeker 'Paulus', geïmporteerd van het oude forum:

Lion, ik heb dit ook gehad met een K75. Komt vaker voor als je motor bv in de winter buiten staat en je veel korte ritten maakt. Het is afzetting van vocht gemengd met olie (sludge) en niet je hele bak zit vol met mayo. Ik ontdekte het toen ik met mijn vinger ter controle op ijzerdeeltjes in het vulgat zat te poeren. Slechte kwaliteit olie kan een oorzaak zijn. Heb net zoals beschreven alleen de olie door een goede kwaliteit vervangen en doe dit regelmatig zoals voorgeschreven. Heb het niet meer ontdekken. Groet P
Reply
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

slechte olie oorzaak..?? sedert 2 seizoenen rijd ik met goedkope halfords olie , korte stukjes maar wel op tijd, lees na de winter , olie en filter vervangen en geen mayonaise.
daarvoor dure half synthetische olie gebruikt en bij T<18 grd sludge..
is dit nou toeval??

Reply
Reactie van bezoeker 'chefke', geïmporteerd van het oude forum:

Nee hier is meer aan de hand dan condens in de olie,
waarschijnlijk koelvloeistof in de olie.

groeten chefke
Reply
Reactie van bezoeker 'Paulus', geïmporteerd van het oude forum:

Wat een voorbarige conclusie Chefke. Heb je het gezien dan? Hoeveel km is er bv met de olie gereden en onder welke omstandigheden? Ik citeer uit het Peters rep en ond boek:
Bij normaal gebruik is het peilglas zelfreinigend, maar als je de motor alleen in koud weer, voor kleine ritten of onregelmatig gebruik zal het peilglas ondoorzichtig worden door aanslag van een emulsie van olie en vocht. Je verhelpt dit door met de motor regelmatig een voldoende lange rit te maken waarbij de motor goed warm wordt. Hierbij verdampt het olieachtige vocht op het peilglas. Als dit niet helpt, moet je de motorolie en het oliefilter om de drie maanden of 3000 km verversen teneinde de motor en het peilglas schoon te houden. Bij oudere modellen kan de startkoppeling doorslippen als er teveel neerslag van de emulsie in olie in de motor zit. Gr P
Reply
Reactie van bezoeker 'lion', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen, bedankt voor de reacties. Ik heb vanochtend een lange frisse rit gemaakt. De olie ziet er in het pijlglas weer normaal uit en toen ik door het vulgat in de motor keek kon ik geen sludge meer ontdekken. Bij het aftappen zag de olie er 'gezond' uit. Heb nu de olie ververst en voorzie eigenlijk geen problemen meer. Het verhaal van Paulus uit Peters klopt dus, nog bedankt. In de winter met al die korte ritjes toch maar zo nu en dan een flinke rit maken. Mvg, Lion
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)