Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K1100LT
Reactie van bezoeker 'van Logchem', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben van plan een K1100 Lt te kopen. Links en rechts hoor ik de meest wilde verhalen over de kilometerstanden. Zo wordt er beweerd dat een k1100 met een hoge km stand (120.000 uit 2002) beter zou zijn dan een met lagere km stand (80.000 uit 1999). Wie weet hier het fijne van. En zijn er wellicht betere en minder betere jaargangen van deze motor ?

Alvast bedankt voor de moeite.

Johan
Reply
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

waardevolle info over Aankooptips is te lezen op de site van Bert Meijerink http://home.12move.nl/bert.meijerink/

De K1100LT werd vanaf eind 1991 tot eind 1998 gebouwd. Omdat er enkele essentiele wijzigingen zijn geweest is het raadzaam de productiedatum te controleren. Die kan aanzienlijk afwijken van de datum van eerste tenaamstelling van het kenteken!!
Behulpzaam bij het vaststellen van de produtiemaand is de BMW VIN-Decoder op http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
Het ABS2 waarmee de K1100LT vanaf eind 1993 werd gebouwd is een aanmerkelijke verbetering t.o.v. het ABS1.
Hoge kilometerstanden zijn voor een K, mits goed onderhouden, geen probleem
Reply
Reactie van bezoeker 'job', geïmporteerd van het oude forum:

Vaak zijn hoge kilometers echte kilometerstanden. Lagere getallen zijn vaak teruggedraaide tellers.. Voorral bij bmw gebeurd dit veel. Een k 100 of k1100 LT is een tourmotor.. ga dan uit van 10.000 km per jaar.. als er maar 2000 per jaar op is gereden.. moet je gaan twijfelen.. Laat iemand mee gaan die er verstand van heeft.. die ook de specifieke geluiden van bmw kent.. Als dat niet kan.. dan ff langs een bmw garage rijden.. voor controle..

Groeten,

Job
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo aanstaande K 1100 LT chauffeur.
Er zijn inderdaad niet veel K's met weinig km's meer. Maar als je een aantal punten in de gaten houdt, die ook wel op de genoemde site staan, kun je het goed treffen.
Als een motor verknoeid is door slecht onderhoud, kun je dat aan alles zien; zoals bijvoorbeeld versleten koppen van inbusbouten; olielekkage aan de voorkpoten; te dun geworden remschijven; afgesleten voetrustrubbers. Let bij een K erg goed op de kuipdelen waar de spiegels gemonteerd zitten; geef met een zaklamp daar eens een scheerlicht over; veel K's zijn daar opgelapt omdat ze uit handen vielen en de spiegels de kuip indrukten. De middenbok vertelt ook zijn eigen verhaal.
Pak ook een spiegeltje en kijk onder naar de uitlaat; de kortste pijp is vaak afgerot/getrilt op de plaats waar de 4 pijpen bij elkaar komen; de breuk is soms slecht te zien, maar om de scheur komt dan zwart roetaankoeksel.
Zo is er veel op te noemen, maar zeker bij een wat oudere motor moet je een
mieren...-kenner meenemen. O ja, maak ook een proefrit en let op trillingen, want de ene K trilt als een gek en de andere is soms fluweelzacht.
Geniet van het zoeken en bekijk er meerdere voor je koopt.
Veel zoekpleizier, Gerard.
Reply
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:

ik heb sinds 5 jaar een k1100lt uit 1993.dit is een oude politie motor en had 105.000km gereden.inmiddels zijn dat er meer als 150.000 geworden zonder noemenswaardige problemen.kijk bij aanschaf wel goed naar de voorremschijven,als deze dunner dan 4.5mm zijn moeten ze worden vervangen en dat is zeker bij originele schijven behoorlijk prijzig(helemaal met abs).ik heb wel wat problemen met de voorvorkkeeringen die regelmatig lekken zonder dat er een aanwijsbare reden is.verder is het een super motor.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Erik,
Het lekken van de vorkkeerringen kan een paar oorzaken hebben:

- kleine steenslag putjes in het boverste chrome vorkdeel
- speling in de lagerbussen van de voorvork delen
- teveel olie toegepast, waardoor de druk bij inveren zeer hoog kan oplopen.
- verkeerde montage methode toegepast, waardoor de zitting voor de keerring is beschadigd.
- verkeerde vorkolie die het rubber aantast.

De steenslagputjes zijn vaak klein marr hebben net als een kleine vulkaan, opstaande randjes die het rubber kunnen aantasten en daardoor groefjes veroorzaken in het rubber.
Met een polijst linnen is dit effect weg te polijsten zonder dat de chroomlaag verder wordt beschadigd.

Alle andere oorzaken spreken voor zich zelf.

Het is overigens voor mij een onopgesloste vraag waarom de heren fabrikanten geen rubber balgen meer monteren over de bewegende delen van de veerpoten, behalve bij de K75S en misschien enkele andere modellen.

Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'erik', geïmporteerd van het oude forum:

marco,
helaas al die dingen die je opnoemd heb ik of al vervangen of al gecontroleerd.lager bussen al een paar keer verschillende olieen geprobeerd de hoeveelheid goed in de gaten gehouden,zeker niet te veel.
de laatste keer heb ik alleen de keerringen vervangen en nergens naar gekeken en dit keer blijft het al 1 jaar heel(mijn record tot nog toe).
van mijn werk(hydrauliek) weet ik hoe gevoelig manchetten e.d. kunnen zijn en dat geluk ook meespeelt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Victor', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn dealer heeft er zelf een stel rubber moffen over gemonteerd. Nu toch al 3 jaar zonder problemen. Het is inderdaad door vuil/putjes in de vork, met een omsluiting gebeurt dit niet meer.

Typisch aan de K1100: 1. de voorvorken en 2. de aansluiting van de cilinderuitgangen op de uitlaat: steeds weer barsten. Enkel op te lossen door dit intern en extern te lassen. Als het ooit een keer enkel extern gelast is, moet je het steeds zo blijven doen.
Verder 100% betrouwbaar.
Reply
Reactie van bezoeker 'loek', geïmporteerd van het oude forum:

hoi mede-genieters,
In april 2000 had ik een gloednieuwe R1100RS gekocht. Daar heb ik 2,5 jaarmee gereden. Toen wist ik het zeker; wij worden geen vrienden.
Deze motor heb ik toen ingeruild voor een K1100LT uit '96. jij/jullie zullen wel denken; die is gek ! Maar van deze deal heb ik geen moment spijt gehad. Wat een fijne fiets is dat zeg.
Heerlijke "zit", comfortabel, veilig, krachtig enz. De rijkspolitie rijd er niet voor niks op. (ik sprak laatst een motor-agent; reed liever op een oude K1100 dan op de tevens beschikbare Pan Europian) Op je gemak van de Dordogne naar Monnickendam; geen probleem ! ( ik ben van 1951 ) Over de motor zelf dan; Na een lang weekend in de Eifel met stevig ragwerk idd de keerringen van de voorvork eruit gereden. Daarna nooit meer last van gehad. Vorig jaar zat er een rare "knokkerdeknok"in het blok bij volgas. Motor is toen HELEMAAL uit elkaar geweest. ( geen oorzaak te vinden) Men denkt dat het de speling-opheffer in de versnellingsbak was. Met de verse olie daarna was het verholpen. Niet zo leuk allemaal natuurlijk maar het voordeel was dat de (onafhankelijke) monteur de motor helemaal heeft kunnen inspecteren. Conclusie: zo gezond als een vis ! Km-stand was toen 90 000 km. Inmiddels loopt zij ( ik noem haar (dikke) Bertha) weer als een zonnetje maar toch ietsje rauwer als voorheen maar misschien moet alles weer een beetje inlopen.
Ik heb ooit tegen mijn vriend gezegd; ik koop nooit meer een andere of..............een mooiere K1100LT.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)