Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cardan
#1
Reactie van bezoeker 'peter vredenbregt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben bezig met de aankoop van een R75/5 (1970). Hoe kan ik controleren of het cardan in orde is?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'peter vredenbregt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Effe een stukkie op rijden, als je van de plaats komt is ie goed.
Is het inderdaad zo simpel: hij doet het of hij doet het niet. Je kunt dus (zonder demontage) niet nagaan in hoeverre er sprake is van slijtage?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

hallo,

Je kunt twee dingen proberen;
1) Aan de hand meevoeren van de motor en op het geluid letten.
Als je dan een getok hoort is er sprake van een verregaande sluitage
2) fiets opbokken en achterwiel met de hand verdraaien en beoordelen op speling.
Probleem is dat er altijd wel speling is.......en ja wat is dan teveel.

Ikzelf kon 2 pas achteraf goed beoordelen toen de cardan was vernieuwd !

Maar het getok is wel een specifiek geluid. Schijnt veel te lijken op het geluid van een versleten versnellingsbak eindlager. Dealer noemde dat toen ook als mogelijkheid maar het bleek toch de cardan

succoet
Ab
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

achterwiel ernaast zetten en kijken of de naaf droog is. olie aftap plug eruit draaien en kijke ofer slijpsel etc aan zit. Dat ghaat echt wel zonder dat ie leeg loopt. Gewoon als hans brinkers je vinger op het gaatje houden. zonder demontage kan je er verder niet veel aan doen. Pas op er zij nogal wat machines met "goedkoop"gerepareerde back drives maw niet bij elkaar horende pignons en kroonwielen en dat loopt na verloop van tijd stuk.
\
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'PS', geïmporteerd van het oude forum:

even een opmerking voor de duidelijkheid.
mijn (Ab) verhaal gaat over de versnellingsbakzijde, dat van Martin over de wielzijde.
Is misschien wel duidelijk maar toch...

Ab
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Kees Rees', geïmporteerd van het oude forum:

Humor mag niet op deze site!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds wanneer?
Bovendien, vond jij het dan zo grappig? ;-)
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Kees Rees', geïmporteerd van het oude forum:

Joh, dit forum is toch een grote moppentrommel.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil toch nog even een serieuze opmerking plaatsen.
De cardan kun je eigenlijk alleen controleren als deze is losgekoppeld van de versnellingsbak. In het kruislager ontstaat na verloop van tijd (± 60 000 km) zware punten in het midden.
Maar, zo'n cardan heeft niet het eeuwige leven. Doorgaands is alleen vervanging mogelijk. Ik ben zelf bezig het kruislager te vervangen. Het oude kruislager moet er dan los gevonkt worden, want hij wordt met een stempel geplaatst. Daarna zal er een groef voor gevonkt moeten worden, voor een veerring.
Zien hoelang hij dan weer mee gaat.
Ik zal hier binenkort eens foto's van op www.boxerclubnl.tk plaatsen
Mijn advies, spin je niet te veel vast op de cardan. Beoordeel de motor verder ook. Hij is tenslotte van 1970.

Succes met de aankoop
Gerard
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)