Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
Reactie van bezoeker 'tiny', geïmporteerd van het oude forum:

Kwaliteit BMW:
Wat is kwaliteit?
In mijn ogen genieten van iets wat je leuk of mooi vind.
Kwaliteit is genieten van het leven,ieder doet dat op zijn eigen manier.
Ieder heeft zijn eigen ontspanning,en dat mag ook iets kosten.
Of dit nu motorrijden is of postzegels verzamelen,beiden vragen om onderhoud.
Dus kwaliteit vraagt om aandacht en onderhoud.
Mijn adviesSad geniet van je leven want het duurt maar even)

gr-Tiny

[img]/import/photos/p44660s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hi R-riders,

Vorig jaar maart schreef ik al eens over wel en wee van de R100RS, "tankje"die nu op een steenworp na op 200.000 km staat. Nog eerder in deze tread zie je 38 liter tank die ik voor "tankje" bouwde.
Ik beperk me tot wat natrekbare feiten en technische gegevens.
De myth is nu wel "busted" dat dit type BMW oneindig ver zou kunnen rijden. Het is een product van zijn tijd (1969 mee begonnen). En de onderhoudslasten zijn dus ook hoog, dat was in die jaren zo.
Ik kom tot de conclusie dat de levensduur maximaal 200 K is, alles daarboven is voor de eigenaar en niet voor BMW.

- Na 195.000 km heb ik de cardan tandwielen set vervangen voor een nieuwe set. De oude set had alleen nog haaie tandjes staan. Ik heb voor een langere overbrenging gekozen, het is nu 1:2.75 i.p.v 1:2.91 Levensduur met smering: 200K.
- Benzine gebruik met de langere set: -5% bij gelijke rijgedrag.
- Benzine gebruik bij heel rustig rijden met contactpunten ontsteking en met nieuwe naalden en sproeiers: 1:21 . (Ik doe ons bedrijf elke morgen open, waarom zou ik nog vroeger zijn?)
- Levensduur contactpunten ca 6000 km, dan volgt slechter starten.
- Sleutelactie contactpunten: voorste kuipdeel loshalen (9 parkers), oliekoeler loshalen (2 M6 jes, lastig te bereiken) Voorlijke alu-deksel loshalen (past maar net). Punten heel nauwkeurig stellen. Alles monteren. Dat elke 6000 km, dus 32 keer doen in 200K. Nu is een SH ontsteking gemonteerd in een andere tread daarover meer.
- Levensduur accu's: ca 3 jaar.
- Levensduur klepgeleiders: ca 100.000 km, dan volgt hoger oliegebruik. De 8.00 mm nieuw-maat is dan 8.14 mm inwendig geworden. Metaal verdwijnt gewoon. It is gone!
- Na 90.000 km en weer bij 180.000 km nieuwe zuigerveren sets gemonteerd, het olie gebruik zakt weer wat en de compressie blijft dan 12 bar.
- Olie gebruik stijgt nu behoorlijk. De zuigers hebben nog de draaigroeven zichtbaar op hun wanden dus de cylinders worden nu onrond. OK dat is verwacht.
- Olie filters doe ik elke 18.000 ongeveer, en heel regelmatig. Daarvoor moet je ook de motor een behoorlijk stuk afbreken. Kost ongeveer twee uur. Bij het monteren moet je ervoor zorgen dat alle afdichtingen en oliekeerringen onder de thermostaat precies goed zitten ander krijg je een kleine milieuramp. Ook het ontluchten van de oliekoeler is een bewerkelijk klusje.
- Na ca 100.000 km gaan de meeste O-ringen aan het blok zweten en de rubbers onder de stoterstangpijpjes doen dat dan al langer. Je dynamo-ruimte wordt vetter, en achter het vliegwiel wordt het zwart. Vooral het vervangen van de vliegwielkeerring is een delicaat klusje om dat de krukas kan verschuiven, dat mag beslist niet. Bepaalde afstandssringen komen dan los en dan ben je het bokje, de zaak loopt in de soep.
- Na 150.000 km is er olie-transfer van de cardan tunnel naar de cardan achterin , die dan ook gaan over lopen. Diverse o-ringen vervangen, aan cardan en achterin de bak.
- Dito: 1 lager van de V bak vervangen bij 90.000 en het kleine ingaande tandwiel van de primaire as heeft inmiddels lichte pitting.
- Middenbok links en rechts gelast en verstevigd (150.000). Gaten in frame zijn nu dol. Wordt opgetapt naar M14.
- En nog vele,vele ander kleinere dingen zoals koolborstels dynamo vervangen, zadelplaat was doorgeroest van binnenuit; vervangen, handvatten, 1 lamp, instrument lampjes..vrijloopschakelaar lekte, diverse keren voorpoot keerringen (daarover een separate tread).
-180.000 voorwiellagers vervangen: coorosie.
- Balhoofd nastellen: elke 50.000 minimaal.
- Remmen blijven acceptabel als je de goede remblokken kiest en haperen bijna nooit. Een keer achterremklauw gangbaar gemaakt. ATE's voor blijven het doen.

Je weet dus dat je BMW rijd, als je veel rijdt. Objectief gezien, naar maatstaven 2012 is de machine niet geschikt voor woon-werk, en meer voor een toerritje of een poetser.
Ze is een oldie uit 2-1978 en getekend in 1969 dus het is haar vergeven.

--Myth busted-- maar: ik weet wat ik heb! En ze rijdt nog erg lekker ook, zeker op nieuwe BT's
Tankje wordt nog erg gekoesterd. Na haar SH ontsteking krijgt ze dan t.z.t eens Echte NIkasils en dan gaat ze braaf weer verder, op naar de 400K. Daarvoor heeft BMW haar niet ontworpen dus ik schrijf alleen beschouwend over kwaliteit.

Hopend jullie ieder weer een 100K verder te hebben geschreven, de gRoeten,

Louis van Rijn.
Mooi en interessant stuk Louis!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)