Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Wanneer je BMW heet ! En het boxer concept sinds 1923 hebt geevolueerd tot het geen het vandaag aan de dag is . De gebreken terzijde, want die hebben anderen ook. Dan zou na 89 jaar BMW bij Porche gaan vragen , hoe maak ik een goede boxer . Ik denk dat ze in beieren daar teregt hun imago niet aan vergooien !! Op het ogenblik kan het ze weinig schelen dat er anti BMW figuren de kop op steken , de verkoop cijfers zijn het bewijs . Dus praat niet meer over gebreken , want het zijn wij die nog steeds BMW's kopen tot 30.000 euro aan toe. Ook deze zullen gebreken hebben . Wie is er dan gek ,de consument die ondanks de z.g gebreken meerdere malen voor het zelfde merk kiest , of de fabriek die hoogtij viert met hun product en hele volksstammen naar zich toe weet te trekken . Over STRATEGIE gesproken!! Dus bekijk die gebreken van de oudere boxers op een nuchtere manier , en sleep er geen jappen bij ter vergelijk . Zij hebben andere ziektes en de meeste van 30 jaar oud zijn helaas overleden . Dus valt het wel mee met de slechte kwaliteit . Einde BLA BLA BLA !!!! Groetjes Cees.
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:
Die boxer heeft bmw van Douglas gejat, tijd dat jullie ook wat leren blijkbaar en duur? antinippon? vraag het een all-round motormonteur en hij zal je voor gek verklaren om een bmw te kopen voor zoveel poen. Het is nu gewoon slechter maar bmw freaks zullen dat nooit erkennen. Bmw komt meer dan welk merk ook met storingen terug in garantie periodes enz enz. Spreek de ervaren monteurs en niet de bmw freaks. Koppelingen en bakken en cardans die het vroegtijdig begeven kan je niet maken voor een fiets in het topsegment.
Dus ik kan een heel stuk mee met Jos ook al lijkt hij soms ongefundeerd.
Over een bmw boek:
''It is over eighty years since the first BMW Boxer Twin, based on the British Douglas, hit the streets of Munich''
Waarom steeds weer nippon ? waarom meld jij steeds weer dat er geen jaren 70 jappen meer zijn ? kom je nooit op beurzen ? kom je nooit buiten ? kijk je nooit op verkoop sites ? er bestaan nog zat oude cb350-400-500-550 enz, ook onderweg! Maar merkblindheid laat jullie potentiële klanten zijn voor hans anders.
Reactie van bezoeker 'antinipponbike', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Die boxer heeft bmw van Douglas gejat, tijd dat jullie ook wat leren blijkbaar en duur? antinippon? vraag het een all-round motormonteur en hij zal je voor gek verklaren om een bmw te kopen voor zoveel poen. Het is nu gewoon slechter maar bmw freaks zullen dat nooit erkennen. Bmw komt meer dan welk merk ook met storingen terug in garantie periodes enz enz. Spreek de ervaren monteurs en niet de bmw freaks. Koppelingen en bakken en cardans die het vroegtijdig begeven kan je niet maken voor een fiets in het topsegment.
Dus ik kan een heel stuk mee met Jos ook al lijkt hij soms ongefundeerd.
Over een bmw boek:
''It is over eighty years since the first BMW Boxer Twin, based on the British Douglas, hit the streets of Munich''
Waarom steeds weer nippon ? waarom meld jij steeds weer dat er geen jaren 70 jappen meer zijn ? kom je nooit op beurzen ? kom je nooit buiten ? kijk je nooit op verkoop sites ? er bestaan nog zat oude cb350-400-500-550 enz, ook onderweg! Maar merkblindheid laat jullie potentiële klanten zijn voor hans anders.
Harm,
Ken je les??? Niemand, ik ook niet, heeft beweerd, dat de boxer door BMW is uitgevonden. Niet door Douglas, maar door Karl Benz(verrek weer een Duitser). Waarom steeds weer nippon? Ik kom overal. Op de straten, op klassieker evenementen, je kunt het niet zo gek opnoemen en ik zie die oude Jappen bijna nooit in rijdende staat. Gewoon een dagje met een klassieker uit Japan rijden??? Je ziet zelfs oude Ducati's, Laverda's en redelijk veel oude Moto Guzzi's, maar Jappen bijna nooit. Ook de door jou vermelde 4-cilinders niet. Ze staan wel eens op beurzen, maar daar rijden ze niet. Er zullen hier en daar in schuurtjes nog wel 350/400/500/550 cb's staan, maar die ik zie, zien er veelal niet uit. Er zijn wel eens problemen met bakken, cardan's van BMW's, met name de paralevers, maar de oude beestjes uit de jaren 70 kunnen tonnen met de cardan voort. Onzin verhalen.
En die paralevers moeten gewoon om de 40.000 km worden onderhouden. Doe je dat, dan gaan die cardans ook bijna nooit kapot, maar helaas de huidige motorrijder doet dat vaak niet en dan gaat het fout. Dat is inderdaad een gebrek van die BMW's, maar het is niet onoverkomelijk. Die machines hebben ook genoeg voordelen. Oh, ja, kijk eens naar de verkoopcijfers van de jaren 70tig. Hoofdzakelijk alleen maar Jappen. Die verhouding Jappen/Eurobikes is nu veel anders, maar toen werden er bijna alleen maar jappen verkocht. Dus, eigenlijk moesten er veel meer Japanse klassiekers rijden en dat is duidelijk niet het geval. Het gaat mij niet om het gelijk, maar ik ben een realist. Ik hoef geen gelijk te hebben, maar heb ik wel gelijk, dan kom ik daar ook voor op.
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:
ps ik kom hier vaak, ivm het bezit van een beamer maar denk dat er nu vreemd gediscussieerd wordt. Bmw heeft veel mankementen, maar het ploffen erop vind ik leuk (r90-6). Raar Chris VR dat je je zo aangevallen voelt terwijl er feiten voorbij komen. Vreemd dat jij die feiten niet wil zien.
Reactie van bezoeker 'R v Dam', geïmporteerd van het oude forum:
Heren,
Het volgende: op merkloze fora komen wel eens wat probleempjes voorbij, zoals een dichte sproeier of een uitlaat keus, maar de diversiteit aan technisch ellende die hier op dit forum langskomt geeft toch zat aan over de kwaliteit ?
Dit terwijl 85+ procent van de bmw rijders zich zeer netjes op deze fietsen gedraag, dus...
Groeten, Richard
Quote:Heren,
Het volgende: op merkloze fora komen wel eens wat probleempjes voorbij, zoals een dichte sproeier of een uitlaat keus, maar de diversiteit aan technisch ellende die hier op dit forum langskomt geeft toch zat aan over de kwaliteit ?
Dit terwijl 85+ procent van de bmw rijders zich zeer netjes op deze fietsen gedraag, dus...
Groeten, Richard
Dat lijkt me logisch, dit is immers een technisch forum van een winkel.
Dit is over het algemeen geen forum waar mensen elkaar ontmoeten om over ditjes en datjes te praten.Zoals op de meeste algemeen forums als bijkomstigheid heeft men het dan over technische problemen. Dit forum ontleend zijn bestaansrecht aan technische problemen. Totaal andere invalshoek dus.
Ik vind discussies prima hoor maar hier worden zoveel verschillende appels met peren vergeleken en iedereen is overtuigd van zijn (tja het zijn allemaal heren) gelijk. Dat het allemaal heren zijn zou ook nog wel eens met de technische aard van dit forum te maken kunnen hebben.
Reactie van bezoeker 'Ditk', geïmporteerd van het oude forum:
T.a.v. de beheerder / Kasper,
Zou er voor zorgen dat je alleen bijdragen kunt plaatsen als je bent aangemeld voor het Forum en lezen voor iedereen toegangkelijk maakt.
Maakt je leven een stuk makkelijker weet ik uit ervaring als beheerder van een Forum.
Quote:<blockquote>Heren,
Groeten, Richard
Dat lijkt me logisch, dit is immers een technisch forum van een winkel.
Dit is over het algemeen geen forum waar mensen elkaar ontmoeten om over ditjes en datjes te praten.Zoals op de meeste algemeen forums als bijkomstigheid heeft men het dan over technische problemen. Dit forum ontleend zijn bestaansrecht aan technische problemen. Totaal andere invalshoek dus.
Ik vind discussies prima hoor maar hier worden zoveel verschillende appels met peren vergeleken en iedereen is overtuigd van zijn (tja het zijn allemaal heren) gelijk. Dat het allemaal heren zijn zou ook nog wel eens met de technische aard van dit forum te maken kunnen hebben.</blockquote>Airhead, helemaal mee eens.
Met vriendelijke groet,
peterH
Reactie van bezoeker 'patrick heijnen', geïmporteerd van het oude forum:
Waarom een BMW ? Nou heel simpel. Ik rij nu sinds een jaar een R1200GS adv. Ik rij al 20 jaar motor en heb er al diverse gehad. Honda , Triumph enz. De BMW heeft echt de grootste funfactor. Stuurt geweldig en je kunt er echt alles opbouwen.
Ik ben er niet meer vanaf te slaan. Heb sinds vorig jaar ook de auto verkocht en rij nu 16000 km per jaar op mijn GS.
Welk merk je ook kiest, bij elke motor kan wel eens iets kapot gaan. Dus die flauwekul of duitse degelijkheid dat neem ik met een grote korrel zout. Alles wat draait en trilt en intensief gebruikt wordt daar gaat wel eens iets aan kapot, ook bij een BMW. Gewoon een kwestie van onderhoud doen en klaar.
Ik wil geen andere motor meer, o ja toch wel: De mijne is van 2006, als de spaarrekenig ooit vol genoeg is dan komt er een nieuwere in de garage.
[img]/import/photos/p44491s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R-riders,
Vorig jaar maart schreef ik al eens over wel en wee van de R100RS, "tankje"die nu op een steenworp na op 200.000 km staat. Nog eerder in deze tread zie je 38 liter tank die ik voor "tankje" bouwde.
Ik beperk me tot wat natrekbare feiten en technische gegevens.
De myth is nu wel "busted" dat dit type BMW oneindig ver zou kunnen rijden. Het is een product van zijn tijd (1969 mee begonnen). En de onderhoudslasten zijn dus ook hoog, dat was in die jaren zo.
Ik kom tot de conclusie dat de levensduur maximaal 200 K is, alles daarboven is voor de eigenaar en niet voor BMW.
- Na 195.000 km heb ik de cardan tandwielen set vervangen voor een nieuwe set. De oude set had alleen nog haaie tandjes staan. Ik heb voor een langere overbrenging gekozen, het is nu 1:2.75 i.p.v 1:2.91 Levensduur met smering: 200K.
- Benzine gebruik met de langere set: -5% bij gelijke rijgedrag.
- Benzine gebruik bij heel rustig rijden met contactpunten ontsteking en met nieuwe naalden en sproeiers: 1:21 . (Ik doe ons bedrijf elke morgen open, waarom zou ik nog vroeger zijn?)
- Levensduur contactpunten ca 6000 km, dan volgt slechter starten.
- Sleutelactie contactpunten: voorste kuipdeel loshalen (9 parkers), oliekoeler loshalen (2 M6 jes, lastig te bereiken) Voorlijke alu-deksel loshalen (past maar net). Punten heel nauwkeurig stellen. Alles monteren. Dat elke 6000 km, dus 32 keer doen in 200K. Nu is een SH ontsteking gemonteerd in een andere tread daarover meer.
- Levensduur accu's: ca 3 jaar.
- Levensduur klepgeleiders: ca 100.000 km, dan volgt hoger oliegebruik. De 8.00 mm nieuw-maat is dan 8.14 mm inwendig geworden. Metaal verdwijnt gewoon. It is gone!
- Na 90.000 km en weer bij 180.000 km nieuwe zuigerveren sets gemonteerd, het olie gebruik zakt weer wat en de compressie blijft dan 12 bar.
- Olie gebruik stijgt nu behoorlijk. De zuigers hebben nog de draaigroeven zichtbaar op hun wanden dus de cylinders worden nu onrond. OK dat is verwacht.
- Olie filters doe ik elke 18.000 ongeveer, en heel regelmatig. Daarvoor moet je ook de motor een behoorlijk stuk afbreken. Kost ongeveer twee uur. Bij het monteren moet je ervoor zorgen dat alle afdichtingen en oliekeerringen onder de thermostaat precies goed zitten ander krijg je een kleine milieuramp. Ook het ontluchten van de oliekoeler is een bewerkelijk klusje.
- Na ca 100.000 km gaan de meeste O-ringen aan het blok zweten en de rubbers onder de stoterstangpijpjes doen dat dan al langer. Je dynamo-ruimte wordt vetter, en achter het vliegwiel wordt het zwart. Vooral het vervangen van de vliegwielkeerring is een delicaat klusje om dat de krukas kan verschuiven, dat mag beslist niet. Bepaalde afstandssringen komen dan los en dan ben je het bokje, de zaak loopt in de soep.
- Na 150.000 km is er olie-transfer van de cardan tunnel naar de cardan achterin , die dan ook gaan over lopen. Diverse o-ringen vervangen, aan cardan en achterin de bak.
- Dito: 1 lager van de V bak vervangen bij 90.000 en het kleine ingaande tandwiel van de primaire as heeft inmiddels lichte pitting.
- Middenbok links en rechts gelast en verstevigd (150.000). Gaten in frame zijn nu dol. Wordt opgetapt naar M14.
- En nog vele,vele ander kleinere dingen zoals koolborstels dynamo vervangen, zadelplaat was doorgeroest van binnenuit; vervangen, handvatten, 1 lamp, instrument lampjes..vrijloopschakelaar lekte, diverse keren voorpoot keerringen (daarover een separate tread).
-180.000 voorwiellagers vervangen: coorosie.
- Balhoofd nastellen: elke 50.000 minimaal.
- Remmen blijven acceptabel als je de goede remblokken kiest en haperen bijna nooit. Een keer achterremklauw gangbaar gemaakt. ATE's voor blijven het doen.
Je weet dus dat je BMW rijd, als je veel rijdt. Objectief gezien, naar maatstaven 2012 is de machine niet geschikt voor woon-werk, en meer voor een toerritje of een poetser.
Ze is een oldie uit 2-1978 en getekend in 1969 dus het is haar vergeven.
--Myth busted-- maar: ik weet wat ik heb! En ze rijdt nog erg lekker ook, zeker op nieuwe BT's
Tankje wordt nog erg gekoesterd. Na haar SH ontsteking krijgt ze dan t.z.t eens Echte NIkasils en dan gaat ze braaf weer verder, op naar de 400K. Daarvoor heeft BMW haar niet ontworpen dus ik schrijf alleen beschouwend over kwaliteit.
Hopend jullie ieder weer een 100K verder te hebben geschreven, de gRoeten,
Louis van Rijn.
|