03-21-2012, 01:37 AM
Ik ben een maand geleden op bezoek geweest in Volkel voor het artikel "Marathonmotor" in Moto73. Motor (R65 van 1985) had toen net over de 100.000 km gelopen. Alles is nog origineel van fabriek af. Ik heb zelf 60.000 km op de teller er bij gezet
Tijdens de rijtest bleek alles nog 100 % goed. Op de brug is geprobeerd spelingen of zware punten te vinden, maar noppes. Alles was spelingvrij, dus voorwiel-, achterwiel- en balhoofdlagers en in de aandrijflijn de normale vrije slag. Verder geen speling in alle bedieningsorganen. Compressie nog op fabriekswaarde. Olieverbruik minimaal, tussen de olieverversbeurten is bijna nooit bijvullen nodig. Laadspanning ook nog in orde, wel iets aan de lage kant. Maar de motor start er toch heel erg vlot op. Motor krijgt wel de normale onderhoudsbeurten door mij op de gestelde termijnen.
De enige problemen die ik in bijna 6 jaar tegengekomen ben zijn de elektrische schakelaars die corrosie of slechte kontakten vertonen. Openmaken als het mogelijk is, kontakten licht oppoetsen en in de vaseline zetten is de remedie. Verder zijn 20.000 km geleden een nieuwe tussenpot (nu H-stuk) en dempers op gekomen.
Klepspeling kontroleren doe ik eens in de twee jaar, alleen de eerste keer een hele kleine bijstelling nodig, de twee keer daarna is het bij kontroleren gebleven, geen verloop.
Mijn rijstijl is rustig, tussen de 3000 en 6000 t/min en vrij veel langere afstanden, dus boven de 50 km.
Ik ben dus dik tevreden over de kwaliteit (van in ieder geval mijn) BMW. De enige andere motor die dit ook had was mijn Honda CX500 die ik bereden heb van 60.000 km tot en met 140.000 km zonder problemen.
Tijdens de rijtest bleek alles nog 100 % goed. Op de brug is geprobeerd spelingen of zware punten te vinden, maar noppes. Alles was spelingvrij, dus voorwiel-, achterwiel- en balhoofdlagers en in de aandrijflijn de normale vrije slag. Verder geen speling in alle bedieningsorganen. Compressie nog op fabriekswaarde. Olieverbruik minimaal, tussen de olieverversbeurten is bijna nooit bijvullen nodig. Laadspanning ook nog in orde, wel iets aan de lage kant. Maar de motor start er toch heel erg vlot op. Motor krijgt wel de normale onderhoudsbeurten door mij op de gestelde termijnen.
De enige problemen die ik in bijna 6 jaar tegengekomen ben zijn de elektrische schakelaars die corrosie of slechte kontakten vertonen. Openmaken als het mogelijk is, kontakten licht oppoetsen en in de vaseline zetten is de remedie. Verder zijn 20.000 km geleden een nieuwe tussenpot (nu H-stuk) en dempers op gekomen.
Klepspeling kontroleren doe ik eens in de twee jaar, alleen de eerste keer een hele kleine bijstelling nodig, de twee keer daarna is het bij kontroleren gebleven, geen verloop.
Mijn rijstijl is rustig, tussen de 3000 en 6000 t/min en vrij veel langere afstanden, dus boven de 50 km.
Ik ben dus dik tevreden over de kwaliteit (van in ieder geval mijn) BMW. De enige andere motor die dit ook had was mijn Honda CX500 die ik bereden heb van 60.000 km tot en met 140.000 km zonder problemen.