Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
Reactie van bezoeker 'GertJan', geïmporteerd van het oude forum:

En dan ik met mijn K75S uit 1990. Mijn eerste motor en nog steeds zeer tevreden. Heeft me nooit in de steek gelaten, maar ben ook geen zeikerd over kleinigheidjes (knipperlichtjesstoring=hand uitsteken, of condens in de tellers=jammer maar tijdelijk).
Alleen olie verversen (van de HEMA, 15w50) en lopen! Met mijn weinige technische bagage en vaardigheden kan ik het nog steeds wel allemaal aan voor wat betreft het eenvoudige en noodzakelijke onderhoud (scheelt toch Ä300,- per beurt, is op 15 jaar een halve BMW!).
Hij stuurt nog steeds als een scheermes! Zuinig. Betrouwbaar. Geen roest.
Onderhoud bestond verder alleen uit nieuwe koppeling en remschijven (en banden, remblokken, accu's en olie).
Deze motor rijd ik de rest van mijn leven!

Gelukkig 2006 (en de resterende jaren) met een BMW K75!
GertJan
Reply
Reactie van bezoeker 'wim wijlaars', geïmporteerd van het oude forum:

mijn persoonlijke mening is dat bmw op eenvoudige wijze de kwaliteit nog beter had kunnen maken nl. bouten die niet roesten
dit zal hooguit een paar euro meer kosren en ziet meteen een stuk beter uit
verder heb ik nu 2 bmw,s gehad en beide water in de tellers
heb ik nog nooit gehad bij de jappen
verder de constructie fouten zoals olie lekken langs een zuiger bij parkeren op de zijstandaard bij k75 met een enorme rookwolk bij wegrijden
of een te krap afgeregelde computer van het abs bij r1100rt
daardoor veel problemen bij abs en veel accu,s kopen
heb daar nu overigens een natte exide voor.
enkele minpunten dus die ik zeer jammer vind en niet had verwacht van een zo duur merk met die uitstraling
verder heb ik niet zo veel te mekkeren na maar 100.000km op bmw
en iets minder op diverse jappen
groetjes wim
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen kwaliteit van de materialen en kwaliteit ontwerp.
Alleen ervaring met K100(1986) en R100(1984).
BMW doet in ieder geval zijn best om de modernste materialen toe te passen. Denk aan de introductie van Galnikal bij de in 1980 opgewaardeerde R serie(gecoate alum. cylindervoering) Merknaam van K&S. Als er geen klep breekt, zijn de cylinders vrijwel onverwoestbaar.
De K100 werd hiermede ook uitgerust. De Japanners kwamen pas veel later met iets vergelijkbaars.

Op gebied van ontwerpkwaliteit, zeker bij de R100 kan er veel worden verbeterd. De kleppentrein is geen al te sterk ontwerp. Denk aan uitvallende naalden van de tuimelaars, veelvuldig kleppen stellen, brekende uitlaatklep(pen). Water via de km- aandrijving in de versn. bak(ontwerp uit 1930?) Pas na veel jaren is de mono ophanging toegepast om de aandrijfproblemen cardan/achterwiel te voorkomen.

De k100 scoort qua ontwerp (ik doel niet op rijkwaliteit) veel beter dan de R100 series. Het enige zwakke punt betreft de smering cardanas/pignonwiel. Over problemen met de elektrische installatie heb ik (nog) geen ervaring.

PS:Ook een blauwe maandag een Yamaha Diversion (600cc) gehad. Na 7 jaar en 30 dkm was de tankbodem doorgerot. Het motorblok op zich maakte een degelijke indruk en was mijns inziens beter tegen een ruwe behandeling bestand dan de R100.

Moraal:100% naar je zin is het nooit. Het liefst rij ik echter op mijn R. Afhankelijk van het weer loopt hij lekker of iets minder fijn. De K daarentegen loopt altijd goed, maar lijkt net een robot, sputterd nooit tegen maar blijft afstandelijk.

Veel rijgenot voor 2006,

Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Natuurlijk kun je vanuit technisch oogpunt van alles aanvoeren tegen de verouderde techniek, die (ook op de latere) 2 kleppers van de R serie werd toegepast. Veel mensen op dit forum hebben het over de kwaliteit gehad maar laten we wel wezen... ik zie niet zoveel oude Jappaners meer rondrijden. BMW's , zoals wij allen weten, des te meer. Dat alleen al zegt toch wel genoeg.
Zowel de technische als de economische levensduur van een BMW is hoger dan die van veel andere merken. Daarom zijn die dingen ook, 2e hands, vrij prijzig. De oorzaak is gelegen in de hoge kwaliteit van de machines en de gebruikte materialen.
Mijn BMW is een R100RS bj. 1987 met 56 k op de teller.

BMW groet,

AndrÈ.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:mijn persoonlijke mening is dat bmw op eenvoudige wijze de kwaliteit nog beter had kunnen maken nl. bouten die niet roesten
dit zal hooguit een paar euro meer kosren en ziet meteen een stuk beter uit
verder heb ik nu 2 bmw,s gehad en beide water in de tellers
heb ik nog nooit gehad bij de jappen
verder de constructie fouten zoals olie lekken langs een zuiger bij parkeren op de zijstandaard bij k75 met een enorme rookwolk bij wegrijden
of een te krap afgeregelde computer van het abs bij r1100rt
daardoor veel problemen bij abs en veel accu,s kopen
heb daar nu overigens een natte exide voor.
enkele minpunten dus die ik zeer jammer vind en niet had verwacht van een zo duur merk met die uitstraling
verder heb ik niet zo veel te mekkeren na maar 100.000km op bmw
en iets minder op diverse jappen
groetjes wim
Dag Wim,

Je zult perplex staan, als ik je de geschiedenis van mijn Honda CB400NB ga vertellen.
Na 56.000 Kmen nooit meer dan 140Km/hr:
Highspeed wobbel vanaf het begin
Vastgelopen zuigers met voldoende olie
Koppeling niet vrij komen bij warm weer, is standaard
Lekkende oliekeerringen van de voorpoten
Door gerotte uitlaten
Kopbouten uit het carter
Elke 10000 Km nieuwe ketting en - wielen
Elke 12000-15000 Km nieuwe koppelingsplaten.
Na 12.000 Km nieuwe zuigerveren nu 1mm overmaat na af en toe laten cotteren
Na 40.000 Km balhoofdlagers versleten.
Achtervelg versleten, kettingwiel is met inwendige rubber dempers draaiend bevestigd op de Al naaf van het achterwiel.
Dynamotor (starten en ontsteking) na stilzetten verbrandt (Hfl 600)
Versnellingsbak lagers (kogel-kooi) wordt axiaal belast, dus vervangen
Lagers achterbrug versleten (nylon), maar een stevigere achterbrug gebouwd!
Carburateurs twee maal alle menbramen vernieuwd

En de rest ben ik gelukkig vergeten

BMW K100RT met 200.000Km:
Tweede hands gekocht

Cardan defect, priseaslager axiale speling, dus tanden stuk, te lang met oude olie gereden volgens mij door vorige baas
Speling op de gashandle, ringetje er tussen en OK
Koppelingsplaat preventief vervangen
Gebruikt geen aantoonbaar olie
Start subliem
Preventief bedrading en schakelaars gereinigd
Verder weet ik het niet, rijdt zuiniger, stabieler en relaxeter dan de Honda.
Wel heb ik de voetsteunen gefixeerd en niet meer via rubbers gemonteerd.

Oh ja, mijn rijstijl is absoluut niet moordend wel redelijk op snelheid, met de laatste 35 jaar geen prent voor te hard rijden.

Maak uw keuze
Reply
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

mijn cb 750 nieuw gekoxcht in 1972
dus in de tijd dat er altijd hard gereden werd

na 90.000 km kapotte condensator motor verkocht
weer een cb 750 na 60,000 km een bobine stuk

toen nog enkele cb 750
na 20 jaar en enkel simple reparatie's dus nooit geen koppelingsplaten
zuigerveren enz ( zelfs met een 5 jaar zijspan rijden )

een k100 gekocht met 40.000 op de teller
km teller kapot, zadel verslijt ziender ogen
slapende vingers
middenbok breekt af
zijstandaard is bij gebruik zeer mileu onvriendelijk
stekkers zijn van binnen aan het roesten
hij eet remschijven
toerenteller stuk
uitlaat hitteschild valt er af, alle moertjes er afgeroest
remolie potje word door het zonlicht verteerd
lak verkleurd door de zon
olie-waterpomp revisie

en hij heeft nu pas 80.000 km gedaan
kwaliteit van een fabriek waar ze al motoren maakte toen
ze in japan nog geen wiel hadden gezien ?????

over het algemeen is wat motoren betreft japan op kwaliteit nog altijd
nummer een bekijk het maar eens van de anders zo heldere kijk die je hebt
ik ben totaal niet merk gebonden , vind het alleen jammer dat het merkblind zijn
ooit heel ver kan gaan

kees
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb er sinds vandaag een Yamaha Tr1 (dikke V twin) uit 1984 bij (ze zijn geproduceerd van 1981 t/m 1982)
Ik ben benieuwd wat me dit gaat oipleveren. Zoals het nu lijkt, heeft ie meer bottom power dan mijn R 100Rt uit 1987.

[img]/import/photos/p14395s.jpg[/img]
Reply

aan marco
allemachtig wat doe jij toch?
zo een honda heeft mijn broer ook gehad maar zonder al die problemen
ik vond het wel een levenloos ding,ik had een gs450 en dat was toen erg leuk
ik vraag me af of jou motoren altijd buiten staan en of je een beetje tijd neemt om ze warm te rijden?
begrijp me niet verkeerd ik wil je niets verwijten,maar ben nieuwschierig
ik hoop dat je problemen nu voorbij zijn want dit is echt niet normaal
groetjes wim
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:aan marco
allemachtig wat doe jij toch?
zo een honda heeft mijn broer ook gehad maar zonder al die problemen
ik vond het wel een levenloos ding,ik had een gs450 en dat was toen erg leuk
ik vraag me af of jou motoren altijd buiten staan en of je een beetje tijd neemt om ze warm te rijden?
begrijp me niet verkeerd ik wil je niets verwijten,maar ben nieuwschierig
ik hoop dat je problemen nu voorbij zijn want dit is echt niet normaal
groetjes wim
Dag Wim,

Begrijp mij goed, als autotechnicus heb ik een minimaal gemiddeld gevoel voor motorische technieken. Altijd heeft de Honda bij mij binnen gestaan, wekelijks schoon gemaakt en de aller beste materialen gebruikt of origineel Honda.Kettingen en kettingwielen regelmatig gereinigd en gesmeerd. Nooit op de grond gevallen, alleen maar redelijk er mee gereden. Hoe is het mogelijk om met een goedwarme motor in de zomer in de stad, dat de koppeling niet meer vrij komt, met de voorgeschreven olie.
Met originele koppelingsdelen, toch gaan slippen met correct afgestelde bediening, etc.
Hoe is het mogelijk om door onjuist gebruik een high speed wobbel te krijgen boven de 120 km/hr in snellere bochten, door onjuiste behandeling enzovoorts.
Met de voorgeschreven olie bij redelijke snelheid een vastloper? en juiste afstellingen van de motor en voorgeschreven brandstof en bougies?
etc.

Mijn BMW gebruik ik wel zwaarder dan de Honda, deze is er dan ook op gebouwd, dat bedoel ik waarschijnlijk, dezelfde persoon en het zelfde onderhoud met het enige verschil dat de BMW niet gestald is geparkeerd en helaas buiten moet staan.
Groetjes,
Marco
Reply

voor marco:
er zit wel een enorm verschil in de honda400 en bmw 1000
dat moet jij als technicus weten
een zo licht dingetje is al snel zwaar belast
en de wegligging /speedwobble komt door slechte banden of belading
een bmw k is veel zwaarder geconstrueerd en presteerd per 1000 cc ook niet overdreven met als gevolg langere levensduur
toch ben ik van mening dat ook bmw blunders maakt
was daar niet iets met de nieuwe 4 cylinder supersport??
weer te vroeg op de markt gegooid
verder ,ik ben geen honda fan en maar een beetje teleur gesteld in bmw
vooral om dat bmw doet voorkomen of het uit een hogere klasse komt als de rest
en in werkelijkheid gewoon net zo goed is
alleen de prijs is hoger
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)