Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Robert Pirsig reed een BMW boxer, zal gezien de periode wel een R60 kunnen zijn. Zijn kennissen reden denk ik de CB450.
Roel: Gummikuh is in feite de bijnaam van de "vollschwing" geveerde motoren, dus eind jaren '50 tot eind jaren '60 met swingarm achter EN voor. Vanwege hun rijgedrag hadden ze deze bijnaam.
Groetjes,
Egbert
Robert Pirsig en zijn zoon op de CB450 , zijn vriend John Sutherland en zijn vrouw Sylvia op de BMW.</blockquote>En nou durf ik wel te zeggen dat hij niet op een CB450 reed. Ik durf trouwens ook wel te zeggen dat het boek niet om door te komen was.

Even googelen: "As it turns out, Robert Pirsig rode a 1964 Honda SuperHawk - a CB77, although there is no explicit mention of the bike's make and model in the book. His friend, John, rode a BMW R60."

Fotootje:

[img]/import/photos/p13729s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Oh ja, en over de kwaliteit van BMW: die van mij is met 260.000 km's nog niet kapot, en ik ben er nou niet echt zuinig op. Gisteren wel de knipperlichtschakelaar gesloopt na 25 jaar trouwe dienst. Dus toch geen kwaliteit?
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

ok, ok, Pirsig reed op een CB450, ik geloof het.
Waar het internet al niet goed voor is.
In mijn herinnering heb ik die Honda natuurlijk gewoon verdrongen en vergeten:
Wat bleef over? de BMW. Dat was in de tijd dat ik zelf een R60 had, vandaar....

En Joost, het verhaal komt weer een beetje terug en kan me nog steeds niet boeien.
Je weet er fantastisch over te vertellen.
Kun je dat niet eens doen bij het kampvuur op een BMW-treffen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Zeg Paul, als jij nou zo weg bent van die Guzzies, vertel me dan eens uit het boekje of uit eigen sleutel ervaring wat de klepspeling koud is? Helemaal zeker weten doet ik het niet meer maar het staat me bij dat dat ongelooflijk veel was (nu/vroeger?)
Ik heb dat er altijd voor gehouden dat ze de uitzetting van d ekop tov de stoterstangen enz niet zo gelukkig hadden geprikt. Verder weet ik nix van Guz behalve dat het een alternatief is omdat ze ook cardan hebben ipv die takke kettingen! Ik gun iedreeen sowieso z'n eigen 10 gebreken en ben blij met m'n eigen dwaasheden. groetjes
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Martin; ik weet niet wat jouw trauma is.

Maar een oude guzzi, le-mans ed, vraagt een klepspeling van 0,22mm, ik heb ze altijd zonder problemen op in 0,20 en uit op 0,25 gesteld.

Een nieuwe BMW 4v wil in 0,15 en uit 0,30 als speling.

Dus zo abnormaal is die Guzzi niet.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

DE overeenkomst is tuurlijk het weinig veranderde concept, en idd het cardan.

Het guzzi blok was oorspronkelijk ontworpen voor een soort landbouw driewieler-ding.

Ooit een stuk op een le mans-3 gereden, dat was wel geweldig!

grt, peter

r45
Reply
Reactie van bezoeker 'tienne', geïmporteerd van het oude forum:

ho maar, dan ben ik een ouwe lul met men 43 jaar? mijn vrouw zal het graag horen, nee hoor, rustig rijden? tja, daar waar het moet omdat ik anders arm geflitst wordt, maar je kunt toch ook lekker door de bocht scheuren zonder direct 150 km/hr te rijden? het klopt wel dat ik niet op het circuit rij, maar wie doet dat wel? dat zullen er toch iet teveel zijn denk ik, er zijn er meer die denken dat de openbare weg een circuit is.
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Een heel verhaal is al geschreven, soms filosofisch.

Ik kijk technisch-praktisch tegen het icoon BMW- boxer aan. Ik bedoel hier vooral het blok 1969-1992. Opvallend is dat het iets (nu even de broek vasthouden) iets met een 6Volts kever te vergelijken is.
Laagtoerig, besleutelbaar, de traagste motor van z'n koncurrenten. Ook zuinig, Heel bruikbaar dus.
Maar dan de keerzijde, die terugkerende ontwerpfouten. Waarom die niet meteen even uitgebannen? Ik ben een dag en -nacht rijder. Hoor: eens kwam ik langzaam rijdend met m'n voeten ski-end over de straat bij m'n baas aan. Het was nogal glad.. in de berm stonden gecrashte auto's. Je had die mensen, met openhangende monden eens moeten zien kijken toen ik langs reed: of ze water zagen branden... De clou : niet meer dan 10 graden schuin, 20 km/h en niet remmen. Ok, dag , nacht en ijzel rijder. Ik leef en ben gezond, alles zit er nog aan. back to the boxer.

De BMW missers

De meenemer van het achterwiel die bij elke boxer meer of minder is ingesleten, en dat bij zo'n laag vermogen: gebruik gewoon een harder materiaal, of een betere combinatie. Smeren met Molycote vet helpt wel trouwens. Hobbyist helpt ook indien hij heel ver weg is gesleten..
De kleine accu's die heel kort meegaan. Eens reed ik rond met 'n r60/5 met een gemiddelde accu levensduur van 1.5 jaar. Een echte orginele BMW accu, met de ronde cirkel opdruk! Toen hing ik er 'n kadett accu aan, van 45 ampere uur, levensduur was gelijk 5 jaar zonder iets aan de andere zaken te doen...
Tja, die zwakke vonkjes uit de 6 volts bobines, tot 1981, de elektronische later zouden dan beter zijn. De modellen 1969-1981 vonken nauwelijks, met wat ik gewend ben bij andere ontstekingen. He!!!! het is een BMW, waarom zo pielig? het begint bij een goede ontsteking!
En nog iets, de tandwielbreedte , en dus de levensduur van de bak is behoorlijk achteruit gegaan van de 4 bak naar de 5 bak. Vergelijk het allereerste kleine ingaande tandwiel met de oortjes maar eens, leg eens naast elkaar: veel kleiner geworden, en de vermogens gingen omhoog. Resultaat: pitting op dit deel.
Dan is er nog een serie R80's geweest met 7 mm klepstelen, terwijl de oudere R60/R75 8 mm klepstelen had. Resultaat: vaak klepbreuk en "kolben-gruis". Warum denn meine Herren ingenieurs? Die ene milimeter minder veroorzaakt zoviel Scheisse!!! Hobbyist levert trouwens modi-setjes om R80 koppen op 8 mm stelen om te zetten, meen ik...

OK< ik heb m'n verhaal gemaakt , BMW is aardig. Maar goed, nee dat is ie niet , laten we het op aardig houden. Een Unimog diesel, die is goed. Dat is een ander verhaal en andere gewichtsklasse. Gaarne kommentaar... R60/5 /R100RS driver Louis.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Hier zouden we eigenlijk een EnQuete van moeten maken met meetbare resultaten !! Krijgen we ook nog gemiddeldes en uitaraard gemiddelde BMW ees.
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ton,
we zouden eigenlijk een apart "gemiddelden" forum moeten hebben voor BMW rijders die dat interessant vinden. Want je kan overal kengetallen en benchmarks en zo uit halen, en soms is dat nuttig en soms alleen maar grappig. Mijn vriendin moet altijd grinniken als ik tijdens wandeltochten de gemiddelden in de gaten houd, mijn kengetallen.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)