Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
In vind dat de discussie veel over de 2-kleppers gaat. Die worden al sinds 1996 niet gemaakt. Kijken wij naar nu. Zijn dan de Jappen slechter? BMW maakt heden veel andere fietsen. Zelfs een chopper en een rijdend bankstel(K1200LT of zoiets). Sorry, iedereen zijn smaak, maar ik kijk de andere kant op, als ik een dergelijk ding tegenkom. Ik denk dat de laatste 10/15 jaar veel andere types voor een BMW hebben gekozen. De oude 2-kleppers waren voor een conservatief en behoudend publiek. Niks mis mee. Ik rij ook op 2 kleppers. In de 70er jaren hadden Jappen frames van pisbakkenstaal. Bovendien waren die frames ontzettend slap. Kijk maar eens naar een Honda CB 750 of een Suzuki GT750, maar tegenwoordig zijn ze een stuk beter. De huidige BMW rijder, die op moderne BMW's rijdt, weet over het algemeen weinig van de techniek van zijn machine. De mensen die op de oude BMW's reden en nog rijden hebben een veel andere mentaliteit. Gaan veel beter met de machine om en hebben meer technisch gevoel, dan de rijders op Jappen van de 70er jaren. Die beulden hun machines ook meer af. Denk je dat de gemiddelde huidige R1150RT rijder of K-serie rijder veel van zijn machine weet? Denk het niet. Ik denk niet dat er heden veel kwaliteitsverschil zit tussen Jappen en BMW's. Ook BMW doet meer aan de moderne trends. Kijk maar eens, hoeveel modellen er zijn.
Natuurlijk moet de ontwikkelijk verder gaan. Ook voor BMW, want de huidige rijder heeft over het algemeen een veel andere kijk op motorrijden. Tegenwoordig zijn de motoren zeer betrouwbaar, maar ik hou het liever bij mijn oude BMW.
Reactie van bezoeker 'jan ', geïmporteerd van het oude forum:
ja ik had toch een andere gedachte over BMW toen ik 2 weken geleden een R1100GS
kocht.
nu zit ik al met een versleten 3e versnelling .
mijn eerste BMW en ik kan direct aan het sleutelen .
ook op de verschillende forums veel gelezen en kom ik toch tot de conclusie
dat BMW niet meer betrouwbaar of beter is dan zijn konkurenten technisch gesproken.
ondanks dit leed blijf ik wel GS rijden omdat ie zo lekker rijd en stuurt.
ik heb al veel verschillende merken gereden en ik moet ook eerlijk bekennen
dat ik nooit zo,n fijne motor heb gereden als deze GS.
ps. lees mijn topic maar over versnellingsbak r1100gs.
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Jan, jouw opmerking over de bak bracht me op het idee van dit draadje!
Leuke reacties tot nu toe, ook zeer divers, had ik niet verwacht.
blijven insturen!
Chris
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
Ik derk dat je spreekwoordelijke degelijkheid en betrouwbaarheid van BMW sterk moet relativeren; ze heeft deze reputatie opgebouwd naast de vele europese bagger
die toen gebouwd werd. Onbetrouwbaar en storingsgevoelig waren die produkten en
de europese motorindustrie is daarom ook zo hard gesanneerd.
Om te beoordelen of bmw (nu) nog beter is dan de japanse Honda bijvoorbeeld waag ik te betwijfelen. Wel weet ik dat met name de komst van de Japanners de kwaliteit van de motorfiets in zijn algemeenheid op een hoger peil ligt.....ik weet het voor velen is het vloeken in de kerk maar ik weiger struisvogel te zijn
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:
Ab, ik weet wat je bedoelt.
Toen ik ca. 15 jaar geleden nog fanatiek off-the-road rijder was reed ik Honda XR-600.
Ik dacht dat ik niveau bereikt had om een ECHTE KTM te kopen.
Nou dat heb ik geweten, als ik in het weekend wou rijden, mocht ik wel op dinsdag beginnen te sleutelen!
Werkelijk alles maar dan ook ALLES ging kapot aan die krengen.
Duizenden (toen nog guldens, zucht) heb ik besteed aan drie verschillende fietsen, van 250 naar 350 en toen naar een 500cc twee-takt.
Nadat ik ca. 25Km had gereden op de 500 klapte het blok compleet uit elkaar!
Pech volgens de dealer, die naar goed off-road gebruik geen cent garantie verleende.
ik had hem de dag daarvoor HFl 14.000 in zijn handen gedrukt!
Fiets met zwaar verlies verkocht, XR teruggekocht en weer gaan rijden.
De grootste onkosten die ik aan deze Honda heb gehad was buiten het normale onderhoud, een kapotte pit in de koplamp, nou ja......
Ik had een afkorting voor de KTM ik dacht iets van K-TMotor! (met een U i.p.v. een streepje)!
Mijn huidige motor de R90S uit '75 (oud kreng natuurlijk) bevalt mij fantastisch!
Iedere keer als ik er op rijdt is het weer genieten van het koppel, het soepele vermogen, en de blik op de twee cilinders onder me.
Naar huidige maatstaven natuurlijk geen geweldenaar, maar ik vind hem super.
Natuurlijk zijn er ook minpunten, maar die zijn hiet al genoeg besproken.
Ik rijd BMW (boxer) voor het toffe vermogen, de uitstraling die het merk heeft, en de eenvoudige doeltreffende constructie, die gemakkelijk (zelf) te onderhouden is.
Ik heb ook een K100 gehad, maar het KFR'en was een krime!
Heb ik verkocht voor deze kwaal, vreselijk!
Chris
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Het grote verschil tussen een Jap en een BMW is volgens mij:
Een Jap loopt als een naaimachientje en een BMW als een BMW.
Persoonlijk geeft ik de voorkeur om niet met een naaimachine de weg op te gaan dus rest niets ansders dan de BMW en dat bevalt mij grandioos. Laat Oma maar met het naaimachientje aan de slag gaan.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik ben op mijn 18 de begonnen met motorrijden op de R26 uit '56 van mijn vader, na een paar mnd een R75/5 uit '73 gekocht ( wat een vooruitgang ). Wel veel aan gesleuteld ( kleine kwaaltjes zoals keeringen .ed ) na 8 jaar verkocht ( heb ik nog spijt van ) en toen een R100RS gekocht een prachtige motor maar zat voor geen meter dus na een jaar ingeruild voor een R100RT uit '80. Nog meer vermogen tov de R75/5 heerlijk rijden en vele jaren mee op vakantie naar Frankrijk geweest. Toen de nieuwe R1100RT uitkwam vond ik dit zo'n mooie motor dat ik er maar eentje aangeschaft heb ( nieuw ). De oude R100RT heb ik niet ingeruild en heb hem nog steeds. Hoewel ik zeker weet de de japanners tegenwoordig betere motoren maken blijf ik bij BMW, is gewoon een kwestie van smaak ( het moet een beetje schudden als je gas geeft ) Ik vind de kwaliteit ( van lakwerk en aluminium ) van de R1100 RT wel veel slechter dan bij mijn oude boxer, ik rij het hele jaar door en het lakwerk van mijn frame van de 1100 is nu al slechter dan dat van de R100 maar peis er niet over om op een ander merk over te stappen.
Groeten Ludi.
R26 '56 R50/2 '68 R100RT '80 en R1100 RT '98
( Ik weet het een beetje overdreven maar ik vind ze allemaal even mooi ).
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Ik rij nu 2,5 jaar een K1100RS en sinds een jaar ook een K100RT EZS zijspan. Daarvoor 11 jaar een FJ1200 '88. 205.000km mee gereden zonder noemenswaardige problemen, versnellingsbak prima, kopeling nooit vervangen, blok niet los geweest olieverbruik na 200.000km 1:3500km.
Als ik het vergelijk met mijn K1100 '93 vind ik de Yamaha op veel punten toch beter. Ik had van BMW's (nog) meer verwacht. Ik rij 20.000km/jr, het hele jaar door en zie dus alle aspecten. De BMW is wel wat pekelbestendiger... Ik overweeg de K1100 te verruilen voor een FJR1300
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
Nou dat draadje maakte wel iets los dacht ik zo
R26,R50 R100
Reactie van bezoeker 'Cor Waarland', geïmporteerd van het oude forum:
Ik rijd sinds 1979 met BMW motoren. Ben begonnen met een R45.
De gedachte aan de krukas keerringen, in een maand tijd 2 keer moeten vervangen, foutje van de fabriek, moet kunnen.
Daarna een nieuwe R65LS. Binnen een jaar 3 nieuwe uitlaatdempers, een nieuwe buddyseat en voorvork keerringen, moet kunnen.
Heb deze motorfiets na 23 jaar nog steeds, heerlijke dingetje.
Heb daarna als woonwerk motor een K75C uit 1985 gehad. 17 jaar oud en de eerste BMW die werkelijk kwaliteit uitstraalde, duidelijk een motor die als een zelfstandig nieuw ontwerp bedacht is. Geen erfenissen zoals de 2 klepsboxers hebben, kinderziekten die 10 jaar en langer duren.
De K75 had echter een groot nadeel, het leek wel een auto. Perfect voor de snelweg en verschrikkelijk betrouwbaar en zuinig, maar saai!!!
Sinds een jaar een R1100R, minder goed afgewerkt, minder degelijke uitstraling,
een versnellingsbak met wat extra aandacht. Maar het rijdt geweldig, wendbaar en een heerlijk motorblok.
Tussendoor ook gereden met MotoGuzi Le Mans. Fantastisch frame en blok vergeleken met 2 kleps boxers. Had alleen door een japanner in elkaar gezet moeten worden.
De Honda tussendoor was zo betrouwbaar als een Miele wasmachine, maar had ook dezelfde uitstraling en gevoel.
Ik ben motor gaan rijden voor de lol, niet uit praktische overwegingen.
De meeste lol komt van een twee cilinder.
Een BMW is goed repareerbaar, de techniek is inzichtelijk en de onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Daarbij hebben BMW's vaak een eigen afwijkend uiterljk. Ik zie dit als positief eigenwijs. We willen toch niet allemaal een eenheidsworst.
Groeten van Cor
|