11-23-2005, 09:16 PM
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij is een deel van het kwaliteitsniveau van BMW te verklaren uit de eenvoud van het 2-klepsboxerconcept; hoe minder bewegende onderdelen, hoe minder er kan verslijten. Verder is een boxermotor zÛ geconstrueerd, dat er veel minder trillingen en onbalans voorkomt dan in welk ander motortype dan ook. Dat hadden ze goed begrepen in de vooroorlogse vliegtuigindustrie, waar BMW ooit begonnen is. Daar komt het BMW-logo ook vandaan; het is een gestyleerde propeller.
Na tientallen jaren ervaring met boxermotoren mag je aannemen dat de paar foutjes die er in de loop van de tijd optraden, verholpen zijn. Vandaar dat er vandaag de dag nog steeds zoveel ouwe BMW-brikken rondrijden, in opvallend goede staat overigens. Ik las eens ergens dat er van iedere 4 ooit geproduceerde BMW-motorfietsen (dus sinds 1923), er nog steeds 1 rondrijdt. En dat zie ik met een Japanse motor, hoe goed en vernuftig ze ook zijn, nog niet gebeuren.
Groeten, Ronald, r45 rt
Volgens mij is een deel van het kwaliteitsniveau van BMW te verklaren uit de eenvoud van het 2-klepsboxerconcept; hoe minder bewegende onderdelen, hoe minder er kan verslijten. Verder is een boxermotor zÛ geconstrueerd, dat er veel minder trillingen en onbalans voorkomt dan in welk ander motortype dan ook. Dat hadden ze goed begrepen in de vooroorlogse vliegtuigindustrie, waar BMW ooit begonnen is. Daar komt het BMW-logo ook vandaan; het is een gestyleerde propeller.
Na tientallen jaren ervaring met boxermotoren mag je aannemen dat de paar foutjes die er in de loop van de tijd optraden, verholpen zijn. Vandaar dat er vandaag de dag nog steeds zoveel ouwe BMW-brikken rondrijden, in opvallend goede staat overigens. Ik las eens ergens dat er van iedere 4 ooit geproduceerde BMW-motorfietsen (dus sinds 1923), er nog steeds 1 rondrijdt. En dat zie ik met een Japanse motor, hoe goed en vernuftig ze ook zijn, nog niet gebeuren.
Groeten, Ronald, r45 rt