Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
De 2-kleps BMW staat al jaren bekend als de ouwe lullenmotor. Niet voor niets wordt deze motor een Gummikuh genoemd. De oudere motorrijder vergt GEMIDDELD minder van het motorblok dan mensen die een snelle Jap kopen. Ook een GoldWing en een Pan European worden vaak bereden door de wat oudere motorrijder. Ook deze gaan dus erg lang mee. Niet alleen oudere, maar ook de rustigere motorrijder kiest voor dit type motorfiets. Dit versterkt weer het gevoel dat de BMW kwalitatief beter zou zijn.
Zelf heb ik sinds mijn 18e gereden een R75/6, een R50/2, een R80RT, een K1100LT, een GoldWing GL1500, een Moto Guzzi Mille GT/EZS, een Pan European, een R75/5 Hollandia en berijd nu en R100/7 en weer een K1100LT. De Guzzi was diepe ellende, de 2 Honda's probleemloos, de K1100LT had ik destijds nieuw gekocht in 1992 en daar had ik wat kinderziektes mee (verbrande klep, lekke koppakking, stukgetrilde ruit). Met de R80RT kwam ik destijds in Salamanca te staan doordat een as in de versnellingsbak spontaan losschoot.
Mijn conclusie: zoals ook bij alle auto's (sla alle testen er maar op na): Japanners zijn beter maar hier wordt in de regel meer van gevergd; BMW's zijn voor rustigere rijders en lijken daardoor langer mee te gaan.
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
Kijk, die Roel is man naar mijn hart, durft tenminste toe te geven datie een ouwe lul is of zo rijdt en da's heden ten dage ook wel zo verstandig. Dat met die Guz ligt niet aan jou dat is gewoon een takke ontwerp blok kijk maar eens wat de klepspelingen (koud) daar bij horen. Kortom ieder zijn meug en einde draadje! Kus
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Kijk, die Roel is man naar mijn hart, durft tenminste toe te geven datie een ouwe lul is of zo rijdt en da's heden ten dage ook wel zo verstandig. Dat met die Guz ligt niet aan jou dat is gewoon een takke ontwerp blok kijk maar eens wat de klepspelingen (koud) daar bij horen. Kortom ieder zijn meug en einde draadje! Kus
Hoi.
Dom gelul.
Een Guzzi steekt mechanisch beter in elkaar als een BMW, het is de italiaanse elektriek wat niet deugt.
Als je dat aanpast is er niks aan de hand.
En ik een ouwe lul, zal wel met 43 jaar en 25 jaar Guzzi/BMW ervaring.
Groeten, van een ouwe lul, Paul.
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Jongens, wel bij de les blijven!
Dit gaat NIET over Guzzi's :-)
Chris
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:'Robbert Pirsig komt op zijn BWM in het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud tot een indeling van kwaliteit in klassiek en modern'
Robert M. Pirsig rijdt in bovengenoemd boek op een Honda CB450 ...
Een heel apart boek, zeer de moeite van het lezen waard.
Groeten,
Ton
Dan moeten er meer uitvoeringen van het boek zijn.......
Ik heb er ÈÈn gezien waar hij op een BMW rijdt, R60 meen ik.
Staat die ook niet op de kaft?
Heb het boek niet uitgelezen, kon er niet door komen!
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Robert Pirsig reed een BMW boxer, zal gezien de periode wel een R60 kunnen zijn. Zijn kennissen reden denk ik de CB450.
Roel: Gummikuh is in feite de bijnaam van de "vollschwing" geveerde motoren, dus eind jaren '50 tot eind jaren '60 met swingarm achter EN voor. Vanwege hun rijgedrag hadden ze deze bijnaam.
Groetjes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'frank ', geïmporteerd van het oude forum:
volgens mij wordt zen en de kunst van hier compleet verkeerd begrepen, er wordt door de schrijver het verschil tussen klassiek en romantisch denken weergegeven. dat doet hij door als metafoor motorfietsen te gebruiken. De BMW constucteurs waren klassieke denkers dit kun je zien door de simpele, doordachte constructies die aan hoge eisen konden voldoen. Als klassieke denker ben je rationeel.Vrijwel alle techneuten zij klassiekers. Maar het kan ook alletwee, klassiek en romantisch, "op de klassieke BMW kijken wat er gebeurt"
Frank 37 jaar, sinds mijn 21ste deze brommer. (in verschillende hoedanigheden)
[img]/import/photos/p13703s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Robert Pirsig reed een BMW boxer, zal gezien de periode wel een R60 kunnen zijn. Zijn kennissen reden denk ik de CB450.
Roel: Gummikuh is in feite de bijnaam van de "vollschwing" geveerde motoren, dus eind jaren '50 tot eind jaren '60 met swingarm achter EN voor. Vanwege hun rijgedrag hadden ze deze bijnaam.
Groetjes,
Egbert
Ik heb er ook zo eentje met Earles-voorvork gehad, Egbert. Maar waar ik ook kwam met de latere tweekleps-boxermodellen, men bleef ze Gummikuh noemen!
Lijkt me wel dat je qua oorsprong helemaal gelijk hebt! Weer wat geleerd...
Reactie van bezoeker 'Joost', geïmporteerd van het oude forum:
Ton, Egbert, en alle anderen.
Een Quote:
Een onderzoek naar waarden luidt de ondertitel van deze roman (vertaald als Zen en de kunst van het motoronderhoud) die, nadat hij door 121 uitgevers geweigerd was, Robert M.Pirsig wereldberoemd zou maken. MÈÈr nog dan een onderzoek naar de betekenis van waarden in een materiÎle samenleving, mÈÈr nog dan een lofzang op het samengaan van mystiek en techniek, is de roman het verhaal van een vader en een zoon. Samen maken die per motor een reis dwars door de Verenigde Staten, een reis die hen steeds verder naar het westen voert en die niet eindigt voor de kust van de Stille Oceaan is bereikt. Hun reis is een queeste waarbij de vader, een briljante geleerde tot hij door zijn omgeving krankzinnig was verklaard en met elektroshocks was behandeld, tracht zijn vroegere 'ik' dat hij Phaedrus noemt, terug te vinden. Achterop de motor klampt de zoon Chris zich aan zijn vader vast. Naarmate de spanning tussen hen groeit, nemen bij de laatste ook de angst en bezorgdheid om de jongen toe, symbolisch uitgewerkt met verwijzingen naar Goethe's Erlkˆnig. 'In seinen Armen das Kind war tot.' Hoe jaren later het noodlot alsnog toesloeg, heeft Pirsig beschreven in een nawoord dat hij in 1984 aan de roman toevoegde. In 1979 werd zijn zoon Chris voor het Zen Center door overvallers vermoord.
En Egbert, inderdaad reed hij op een 450 (vrienden op een R60) en Frans, toch het boek maar eens proberen te lezen... Het ideale vakantie-boek...
P.S. Op de cover van mijn exemplaar stond een Guzzi-achtige motor, foutje...
Reactie van bezoeker 'Jan Willem', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Robert Pirsig reed een BMW boxer, zal gezien de periode wel een R60 kunnen zijn. Zijn kennissen reden denk ik de CB450.
Groetjes,
Egbert
Robert Pirsig en zijn zoon op de CB450 , zijn vriend John Sutherland en zijn vrouw Sylvia op de BMW.
|