Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R100R dateert van 1992 en heeft inmiddels ruim 125.000 km gelopen. De eerste 8 jaar had ik geen auto, vandaar. Ik heb er tot dusver het volgende ermee gehad:
- De lagers van de versnellingsbak zijn 3 x overgeperst; dit bleek na de laatste keer veroorzaakt te zijn door lekkage bij de snelheidsmeter (lekte via kabel naar bak). Weliswaar enige coulance van de dealer, maar dit hield niet over. Bovendien moest ik een vakantie afbreken.
- Dus ook nieuwe snelheidsmeter.
- De achterveerpoot moest na 5 jaar vervangen; over de nieuwe ben ik nog steeds niet echt tevreden.
- Nieuwe starmotor: oude zomaar kapot.
- blikken plaatjes waarmee de kofferbeugels aan het frame zitten, zijn niet trillingsbestendig. Voor komende zomer moet ik ze voor de 4e(!) keer vervangen.
- Inmiddels beide benzinekranen moeten vervangen.
- Zadel helaas te kwetsbaar wegens overbodige (cosmetische) stiknaden: inmiddels vervangen door zadel van GS. Zit ook beter, met mijn lengte.
- Stuurslot en slot van zadel doen het niet meer.
- preventief kleppen laten reviseren en idem nokkenasketting; reken ik zelf niet als minpunt.
- Olieververbruik sinds aanschaf constant op ca. 1l/5000 km; varieert met soort rit.
+ Voorvorkpoten pas vorig jaar van nieuwe keerringen voorzien. En dat zonder balgen!
+ De brommer zit lekker, stuurt lekker, heeft karakter (niet nader te omschrijven), is voor mij de ultieme motorfiets.
Kortom: ik had beter verwacht, maar wil mijn brommer voor geen goud inruilen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, tot heden allerlei reacties, ik proef uit de vele inzendingen dat het met de veelgeroemde kwaliteit wel meevalt.
Best veel reparaties zo hier en daar.
Ik moet bijna aannemen dat dit ook een beetje een overblijfsel is van de tijd dat de er nog erg weinig betrouwbare motoren te kop waren, en BMW er toen met kop en schouders bovenuit stak.
Ik denk dat BMW een beetje teert op oude roem.
Wat me wel opvalt is dat de meeste mensen toch wel iets van "merkentrouw" hebben, zoiets van: "hij heeft zijn problemen, maar toch blijf ik bij dit merk".
Dus toch meer cult en status, dan pure kwaliteit?

Blijf inzenden, hoe meer inzendingen des te beter er een rode lijn uit halen valt!
Leuk draadje geworden!

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerj', geïmporteerd van het oude forum:

Voor mij zijn brommers vrouwelijk: kuren, wispelturig, maar je wilt ze niet missen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno van Rooijen', geïmporteerd van het oude forum:

Nog niets gelezen over de doorgerotte tanks van de /6 en /7 modellen. In de hangwangen blijft water staan en na zo'n 20 ‡ 30 jaar rij je met een vergiet.
Reply
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

voor mij nooit geen bmw meer
heb een k gehad dus trots de winkel uit
na 5 jaar en 30,000 km verder

uitlaatschild gerot
trillen van af dag 1
remschijven achter slijten waar je bij staat
vering was net een krant na 30.000km
zadel had al div kleine scheurtjes en zo glad als een aal
km teller 2x kapot
benzine meter niet echt betrouwbaar
laadlampje in het donker licht op

antwoord van de dealer tja is toch vrij normaal hebben ze allemaal
min of meer ! mijn motor was uit 1986
ik vind dit niet normaal kwaliteit ? laat me hier niet lachen
zeker niet als je na bijna 20 jaar moet lezen dat ze
met de nieuwe modellen net zo aan het prullen zijn

kwaliteit , ja van 40jaar geleden
merk blind, denk toch wel een beetje
je mag het een mooie fijne fiets vinden maar niet over kwaliteit
gaan praten want dan sla je de plank toch wel heel ver mis
mijn motor was blijkbaar niets bijzonders als ik de ervaringen op een rij zet
wat hier allemaal gevragen word door eigenaren van een K of boxer

groetjes

Reply
Reactie van bezoeker 'J.Boerenfluitjes', geïmporteerd van het oude forum:

ik denk dat we er nooit uit komen
is ook niet de bedoeling denk ik, iemand die niets anders wil als bmw is dus met
zijn bmw gelukkig en de harley rijder met de harley enz enz
wel is het fijn dat niet ieder merk het zelfde is wat feeling betreft , ik heb
enkele zeer verschillende motoren ( lees merken ) dus heb voor iedere smaak een vis
dan de haring,de paling, de makreel, de kabeljouw zo lang als het maar vis is , de mossel is toch geen vis niet ? of hebben we het hier over een andere hobby... sorry

Naast fervent motorrijder ben ik ook voorzitter van het actiecomitee "kabeljauw tegen tutoyeren" (hoogstpersoonlijk benoemd door de heer De Jonge). Wil je dat NOOIT meer doen?
Reply
Reactie van bezoeker 'Balthasar', geïmporteerd van het oude forum:

dan mijn eurocent ook nog maar even.

Na 12 jaar op een CB650 te hebben gereden, was deze bij 130k km tot op het naadje verrot, ondanks een revisie van de motor bij 80k. Daarna heb ik een K75Suit '88 gekocht (nu 3 jaar in bezit). Omdat deze steekproef erg dun is, heb ik een volledig statisch verantwoorde vergelijking van beide machines. Wat me aan de K75 opvalt is het volgende.

De hieperdepiep hoera oplossingen:
- geen ketting meer!
- bijna helemaal met een paar imbussleutels uit elkaar te halen!
- nooit afbrekende of doldraaiende bouten!
- geen doorroestende uitlaat!
- zowieso nauwelijks roest;

Maar aan de andere kant ook een aantal echte bud oplossingen:
- vochtproblemen kilometer unit (werkt dus niet meer);
- beroerd (terug) schakelen;
- en dat f-cking windscherm met z'n turbulentie.

Robbert Pirsig komt op zijn BWM in het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud tot een indeling van kwaliteit in klassiek en modern. Ik wil het klassieke begrip van kwaliteit verder onder verdelen in 1- slim ontwerp en 2- uitvoering. Slim ontwerp is in mijn ogen de cardanas, de oliescheiding,de imbusoplossing en slecht ontwerp is het windscherm. de andere punten vallen onder de kwaliteit van de uitvoering.

Kwaliteit van BMW zou in mijn ogen zijn geweest als voor de algemeen erkende min punten van de BMW k75s alsnog oplossingen zouden worden aangeboden. Maar dat gebeurt helaas niet.

Deze analyse voegt natuurlijk niets toe. Het enige dat ik ermee wil zeggen is dat sommige diengen echt heel mooi zijn, en andere diep bedroevend slecht.

Totdat ook deze tot op de draad versleten is rij ik lekker door.

groet,

balthasar
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Er is geen koe bont of er zit wel een vlekje aan. '
De woorden van onze Kruyff elk nadeel heeft zijn voordeel.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:

'Robbert Pirsig komt op zijn BWM in het boek Zen en de kunst van het motoronderhoud tot een indeling van kwaliteit in klassiek en modern'

Robert M. Pirsig rijdt in bovengenoemd boek op een Honda CB450 ...
Een heel apart boek, zeer de moeite van het lezen waard.

Groeten,
Ton
Reply
Reactie van bezoeker 'Boxer-Rinus', geïmporteerd van het oude forum:

1 ding weet ik zeker , ik blijf vanaf nu altijd BMW rijden.
ik heb van alles gereden , Honda Suzuki Harley-Davidson Yamaha .
race/toer/sport/of-road/cross/chopper. het maakte mij niet uit als het maar 2
wielen had.
maar nu ik BMW rijd weet ik het zeker. nooit meer iets anders.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)