Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
(Datum: 23-11-2005 19:06 Door: fred )
even reactie op fred, ik heb dus juist de ervaring van overjarige honda's en suzuki's, honda (cb 550)lekt op koppakking olie en die pakking vervangen is een rot klus, ivm 4 in lijn/nokkenas ellende, distr.ketting enz. Bij de suzuki(gs500) was na 70.000 km 1 cil/zuiger versleten!, en aangezien de constructie zo is dat er 4 cilinders aan een stuk zitten kom je voor andere prijzen te staan dan bmw. verders gebruikt bmw betere materialen, ook voor de cilinder wanden.verders gaan dynamo's wel degelijk kapot bij jappen, maar komt dat niet bij de dealer terecht maar bij speciaal-zaken.
oja, bij de suzuki olie verbruik dus 1 op 80 (ja echt waar en niet lekken)
daarnaast is het constructief gezien naar mijn mening niet logisch om 1 olie te gebruiken voor smering van versnellingsbak en zuigers, koppeling, enz enz.
Nieuwe jappen onderdelen worden ook nauwelijks verkocht omdat ze stervens duur zijn.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Peter,
over die olie ben ik helemaal met je eens. Is ook al eens eerder besproken. Dat is zeker 1 van de technische sterke punten van de BM.
Groet,
Egbert R80 met zijspan
Reactie van bezoeker 'olaf ', geïmporteerd van het oude forum:
Ik vind de R 75/5 gemooi en makkelijk te onderhouden ..
Die op de foto is eigenlijk wat te
[img]/import/photos/p13413s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn allereerste BMW, en ook allereerste motor, was een (geloof het of niet) splinternieuwe R90S, een smoke. Prachtige machine, jammer dat ik nog niet echt motor kon rijden, de enige reparaties waren om de schade van valpartijen te herstellen.
Daarna een R100/7 gehad, een heerlijke fiets, hoog stuur, windscherm, ideale fiets voor lange vakanties, tot ik een zwaar ongeluk had (niet mijn schuld, geen voorrang van een automobilist gekregen). Allebei de fietsen dus nooit iets kapot aan gegaan, alleen schades, en dat waren niet de ervaringen van mijn motormaten met diverse Honda's CB's, Harley Sportsters en Laverda SF750.
Daarna ruim 15 jaar geen motor aangeraakt (ook door nasleep ongeval) en vijf jaar geleden een R80ST gekocht. Heerlijke lichte fiets met daarentegen volwassen vermogen en koppel, maar niet geschikt om te forensen (ca 700 a 800 km per week). Enige echte reparatie was om een mogelijke versnellingspanne te voorkomen, maar juist daarna ging hij lekken (maar dat lag dus aan de dealer die de 'reparatie' had uitgevoerd).
Ivm het forensen overgestapt op een R100R, maar hoewel dat een heerlijke fiets is, moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat die de meeste problemen heeft gegeven. Kapotte startmotor, kleine electrische problemen, mindere kwaliteit lak en chroom. Maar dat kwam waarschijnlijk ook door de 35.000 km per jaar
Maar ik wil geen andere meer, vind het een perfecte fiets, veel koppel, echt wel snel al het moet (en ik wil, wat zeer zelden, eigenlijk vrijwel nooit is), comfortabel en stabiel, en niet te vergeten veilig.
Ik was op een andere fiets bij mijn ongeluk destijds waarschijnlijk een been kwijtgeraakt, maar nu de cylinder zorgde er echter voor dat mijn been beschermd was gebleven. Alleen een heel licht kneuzinkje aan mijn knie gehad, OK de rest lag goed in puin, maar toch ...
Kortom met BMW 2 kleppers begonnen, wel rondgekeken en andere fietsen van dichtbij gezien en op gereden (incl K75), en ik hoef niets anders meer. Betrouwbaar, degelijk, eigen uiterlijk, ik houd het daarom bij BMW 2 kleppers
Reactie van bezoeker 'Dolf', geïmporteerd van het oude forum:
Leuk onderwerp. in 1974 kocht ik bij Donkelaar een 12 volts ex Baarnse politie R60. 30D kilometer mee gereden met alleen een telkens stuk gaand achterlichtlampje. Daarna een heel vroege R75/5. EEn 1969er zelfs. Wel met nieuwe carters... Dat was ook zo'n kinderziekte. Krap een ton mee gereden.met alleen maar onderhoud plus elk jaar een nieuwe accu. Daarna heel veel motoren van andere motoren gereden. Vorig jaar een R65 geadopteerd. Werd weer eens tijd voor een BMW vond ik. Vooralsnog nooit verder dan 50 kilometer van huis gekomen omdat letterlijk elk onderdeel na aanschaf stuk ging. Bak, alle keerringen , Alle electrische/electronische componenten inclusief ontsdtekingsdelen, bobines en schakelaars, de toerenteller , verlichting, wiellagers... Nu staat de inmiddels rondom vernieuwde R^5 weer op de brug. De benzinekranen... Knipperlichten en De toerenteller doen het alleen als in de lichthupe ingedrukt houdt. Sluiting of iets engs in het knoppengebeuren links dus. Allemaal helermaal top. Want onderdelen bij de Hobbyist kopen voor je stukke BMW is met de huidige benzineprijzen veel profijtelijker dan rijden op een goede BMW. En bijna net zo leuk. Gelukkig heb ik mijn Ural nog:-) En mijn Herculesje. En mijn Yamaha XS 1100 met nu al dik 350.000 km op de klok. NOg nooit opengeweest. Maar inmiddels al wel aardig moe... Als de BMW het straks doet, mag de Yamaha rusten
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb al eerder op dit onderwerp(kwaliteit BMW) gereageerd. Zoals reeds geschreven, denk ik dat de huidige Jappen evengoed of misschien nog wel beter zijn dan de huidige BMW's, echter met de laatste reactie van Dolf ben ik het ook niet helemaal eens. Dat doet mij toch een beetje hartzeer. Het kan ook zijn dat Dolf gewoon een pechvogel is. Zelf heb ik ongeveer 300.000 km's met tweeklepper BMW's gereden. Ik heb eigenlijk geen dure pech te melden. Steeds werden de machines door mij nauwkeurig onderhouden. In al die jaren stond ik 2 keer aan de kant van de weg. Ik stond er maar even, want ik kon na reparatie weer verder. Een keer was een kabeltje van de bobine getrild en een keer schoot een verbindingsstangetje van het schakelpedaal los. Deze betrouwbaarheid is een van de redenen, dat ik nog op twee kleppers rij. De andere reden is het karakter/uiterlijk. Die laatste eigenschappen vind ik niet echt bij Japanse motoren, maar ja, meningen verschillen. Gelukkig maar.
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb in ruim 20 jaar meer dan 180.000 km rondgereden op R75/5, weinig op een R60/6, weinig op een R80RT, op een XV250 van Yamaha, veel op een K75s, weinig op een R100s en nu op een R850R.
Ervaring:
De yamaha had veel problemen met de winter en liet mij geregeld staan.
De K75 is ooit op transport gemoeten (lekke koppakking), maar bracht mij wel eerst op een plek waar ik hem achter kon laten (dus niet langs de weg).
Ik heb wel wat reparaties gehad (het waren vaak oudere motoren als ik ze kocht en ermee rond reed) maar zelden iets onverwachts (een versnellingsbakrevisie van een 75/5 met 200 dkm op de teller vind ik geen opmerkelijke reparatie).
Ik denk dat keuzes heel persoonlijk zijn: ik val voor het boxerkarakter en het feit dat die machines mij nog nooit in de steek hebben gelaten. Ze zijn misschien wat minder flitsend maar menig andere motor komt aan mijn R850R in de bergen tekort of hapt naar adem.
groeten,
Ton.
Reactie van bezoeker 'cb 750', geïmporteerd van het oude forum:
hallo
ik val hier maar binnen
even een paar opmerkingen
vind de vraag over de kwaliteit over bmw nu niet bepaalt passen hier
je gaat bij een vis winkel toch ook niet vragen aan klanten of ze vis lekker vinden ?
Neem aan dat als je de kwaliteit van een bmw niet goed vind dat je er niet mee blijft
rijden ( of koopt ) natuurlijk is op ieder merk, ook het bepaalt type er van wat op of aan merkingen te plaatsen
zien we de bmnw tot de jaren eind 60 staan ze boven aan (ook wat prijs betreft )
maar dat is zowat alles wat er uit duitsland komt
kijken we naar de jaren70 toen ik mijn rijbewijs heb gehaald en de hele fam toen
dus opa oom en kennisen bmw reed en ik begon met de eerste honda zag ik toch
wel een verschil na 12 jaar cb 750 gehad te hebben
wat frame lakwerk enz, zit er niet echt verschil, wat het blok betreft kom je er niet om heen ze zijn eerder aan revisie toe ook het electro gedeelte
gaan we de vergelijking maken met de bmw uit de jaren 80 (k00 ) is op het
gebied van het blok toch veel bij getrokken, maar gezien het prijskaartje
koop je geen kwaliteit meer hier voor
mijn ervaring is alleen met nieuwe bmw"s tegen nieuwe ( japanse ) motoren
en km standen die gelijk op gaan, dus geen motor vergelijken met 10.000 en 25000
de eerste225 jaar heb ik alleen maar nieuwe of jonge motoren gereden
maar de hobby is veranderd ik heb nu als mooi weer fiets een k100 uit 1986
met weing km je moet inderdaad bmw lusten ( maar aan de vis zitten toch wat behoorlijke graten waar je flink in kunt verslikken als je geen vis gewend bent)
wat denk je van het trillen in de handen ? dat was toen bij het uitkomen van de K100 nog maar een merk , harley
ik denk dat we er nooit uit komen
is ook niet de bedoeling denk ik, iemand die niets anders wil als bmw is dus met
zijn bmw gelukkig en de harley rijder met de harley enz enz
wel is het fijn dat niet ieder merk het zelfde is wat feeling betreft , ik heb
enkele zeer verschillende motoren ( lees merken ) dus heb voor iedere smaak een vis
dan de haring,de paling, de makreel, de kabeljouw zo lang als het maar vis is , de mossel is toch geen vis niet ? of hebben we het hier over een andere hobby... sorry
groeten honda bmw harley bsa
Reactie van bezoeker 'Dolf', geïmporteerd van het oude forum:
Dag allemaal. I
k hoorde een mooi 'kringloopverhaal'over ons merk: BMW heeft de reputatie eindeloos veel kilometers te draaien. daarom worden de motoren gekocht door mensen die in elk geval de intentie hebben om veel kilometers te draaien. Daarom zijn er ook veel BMW's met erg hoge kilometrages . En zo is het verhaal -dat inmiddels ook voor Goldwings en Pan Europeans opgaat - helemaal rond. Komen er steeds meer BMWs met hoge kilometrages. Bijkomend 'voordeel' voor de handel is dat wannabees ook BMW's kopen om te laten zien dat ze tot de hechte broederschap der veelrijders horen. In Duitsland kan je voor 4000 euri je GS zo toe laten takelen dat het lijkt alsof je de Andes er mee over bent gegaan. De deuken, krassen modder en dooie insecten worden zorgvuldig aangebracht en met blanke lak afgespoten. Ben je voor de eeuwigheid stoer. Gewoonprima fietsen die BMW's. Maar de keuze blijft emotioneel
Reactie van bezoeker 'etienne', geïmporteerd van het oude forum:
tja, waarom een bmw? mijn broer had er eentje, en ik heb er dan ook maar eentje gekocht, een k100rs van 1984, toen tien jaar oud, met 67000 km, nu 21jaar oud en 300000 km, en hij rijdt nog steeds goed hoor, wel is koppeling, remschijven moeten vervangen, maar dat vindt ik maar normaal bij deze km stand. voor de rest heeft de fiets mij nog nooit in de steek gelaten, buiten dat ik eens zonder benzine ben gevellen....shame on me. onlangs heb ik mij een andere gekocht, een rockster van 2003, en daar hoop ik toch een jaar of twintig mee te rijden. als je de levensduur van de motor bekijkt, dan vind ik de aankoop prijs wel meevallen hoor, en voor wisselstukken, tja, dat gaat toch ook van prijs. daarom, een beemer he
|