Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwaliteit BMW
#1
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou graag eens een draadje op willen starten over de kwaliteit van een BMW motorfiets.
Verschillende mensen op dit forum maken opmerkingen over degelijkheid, long life etc.
Ik vind, met mijn achtergrond als o.a. revisiemonteur, de kwaliteit van de BMW's goed te noemen.
Als ik kijk op andere forum's over japanners, zie ik bijna geen bijdragen over fietsen ouder dan ca. 15 jaar, een enkel old-timer forum daargelaten natuurlijk.
Als ik op dit forum lees, zie ik bijna de helft van de inzendingen van mensen die het hebben over hun "boxer R100 van 1981 of ouder" als voorbeeld.
Dit zegt toch wel iets zou ik zeggen.
Ook valt mij op dat een BMW weliswaar defecten of tekortkomingen heeft, maar dat alles goed is te repareren, en terug te brengen in nieuwstaat, mits men bereid is om in goede spulen c.q. onderdelen te investeren, ook is alles nog goed te verkrijgen.
Sleuteltechnisch redelijk goed te bereiken e.d.
Is een BMW gewoon een motor, of zit er meer achter, waarom rijdt je op een BMW?
De kwaliteit?

Wie wil deze discussie (als onze gastheer dit toestaat) aan?

Chris
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, Chris,

IK heb een leuke reactie, denk ik, ik heb nl. voorheen op jappen gereden(tot 2 jr geleden). Wat me als eersta op viel aan de BMW is tuurlijk de stijling(?), eenvoudig recht toe recht an.prima. Qua ontwerp hebben ze misschien minder gedaan dan in japan,maarrrrrr de degelijkheid en rij-eigenschappen staan -volgens mij- op een beduidend hoger niveau dan die van de jappen. daar komt tuurlijk bij dat je niet steeds kettingen moet vervangen en spannen. Door de laag-toerige konstructie icm gebruikt materiaal gaat eea ook nog lang mee en rijd zuinig (de meeste). Wat mij verders nog opviel is het comfort, in vergelijk met de jappen die ik ervoor reed.

En als er wat is, kan je er meestal goed bij.

Grt, Peter

r45-79
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

oja, nog vergeten, hij roest nauwelijks, beter materiaal en meer gebruik van rvs.

hij staat buiten bij mij-sinds kort onder zeiltje- en kan daar zeer goed tegen, wederom in vergelijking met zijn voorgangers uit het oosten...
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Leuk thema.

Is de BMW een betere motorfiets als een ander?

Ja, en nee.

Er zijn genoeg andere motorfietsen die met gemak dezelfde hoge km standen halen, en net zolang meegaan, als ze netjes onderhouden worden.

De kracht van BMW is (naar mijn mening), de lange looptijd van diverse modellen, de gebruikte onderdelen zijn meestal net iets beter van kwaliteit, de meeste onderdelen zijn goed leverbaar en redelijk geprijsd.

Ook biedt BMW naast de motoren een komplete kledingslijn, deze vind ik wel erg duur, maar kwaliteit wil betaald worden.

Minpunten scoort men met de steeds weer terugkerende kinderziektes, alsof de klant een deel is van de ontwikkeling.

Nu de vraag, is BMW gewoon een motor, of is het meer?

Het is meer , BMW is een oud en sterk merk, wat niet alleen motoren (en blik) levert, maar ook alles wat daar bij hoort.
HD doet dit ook, ik ben geen fan van dat merk, maar het concept werkt wel.

Waarom ik BMW rijdt?

Ik ben zo'n 20 jaar terug eens op een BMW terecht gekomen, en nooit meer naar iets anders gekeken.
Het onderhoud is simpel en goed zelf te doen, reparatie/revisie is geen probleem, ook niet voor een motorfiets van 30 jaar oud.

P.S. probeer eens een jaren '70-'80 Jap te reviseren, dan wordt BMW wel heel interessant.

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

mij valt op dat er voor de oudere jappen niets verkocht wordt om te reviseren enz
we hebben daar eens in zitten te puzzelen enkele jaren terug, het antwoord was simpel , er gaat nooit niets kapot in zo,n blok
er rijden nu nog genoeg jappen rond van de jaren 70 met blokken die nog nooit open zijn geweest

dynamo's, startmotor's regelaars je raakt het niet kwijt het gaat nooit stuk
km tellers ? niemand kan ze gebruiken
zuigers in overmaat zelden nodig ( voor de hele oude voor een restauratie )

rij zelf een bmw k100 50.000 km uit 1985 maar tegen het licht gezien van de
aanschaf prijs is hij te duur gezien de gebreken en kwaliteit
als je hier leest op het forum over de dingen die er aan zijn en kunnen komen
denk ik dat je eerlijk moet zijn en niet merk blind

de boxer roest net zo hard als toen de jap
was eerder aan nieuwe zuigers toe, revisie van dynamo enz
hoe ik hier bij kom ?
rij zelf vanaf 1972 tot nu alles gehad honda bmw harley noem maar op
werk al vanaf die dag in een motorzaak van allerhande merken ook bmw

voor 1970 heeft bmw zijn naam opgebouwd, maar daar werd toen ook een flink
prijskaartje aan gehangen
maar het is meer een zaak geworden van hoe en waarvoor gebruik ik mijn motor voor de materiaalen zijn allemaal het zelfden geworden , anders is het niet meer te verkopen, zeker een motor die hier gemaakt word
kijk eens voor de aardigheid in je AEG wasmachine waar het electrospul van daan komt, of de all american harley ( vork uit japan, zuiger's , lagers startmotor enz )

maar het is een leuk onderwerp

m.v.g fred ( wil trouwens van de bmw af ga weer naar een jap )
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum:

Sluit me helemaal bij Paul aan. Ik heb weinig ervaring met Japans en ander spul. Kreeg de zenuwen van hoogtoerige motorblokken. Dan liever tweecilinders. Ben voornamelijk om practische redenen bij 2-kleps BMW blijven hangen (sinds 1982). BMW bediende (tegenwoordig ligt dat zo te zien anders) voornamelijk overheden (politie, marechaussee). Dan kun je het niet maken om ieder jaar je model te herzien. Conservatief modellenbeleid dus. Nadeel: kinderziektes worden niet of veel te laat aangepakt (zoals de ellende met het uit het carter trekken van je 'stehbolzen' zie hierover dit forum maar ook Duitse tegenhangers). Voordeel: onderdelenverzorging uitstekend (de Hobbyist!), tweedehands onderdelen te kust en te keur vanaf 1950 of zo, onderdelen blijven standaard door de jaren heen, en de sleutelvriendelijkheid is redelijk hoog.
Dat maakt het mogelijk om een oldtimer rijdend te houden.
De Japanse filosofie is heel anders geweest: de motorfiets als mode-artikel. Veel proberen en steeds innoveren. Soms is het raak en soms is het mis. Sommige modellen ws. heel geslaagd. Die kunnen best over de hele linie kwalitatief beter dan BMW zijn. Maar dit beleid is an sich funest voor bezitters van oudere motorfietsen. Bestel maar eens een onderdeel van een oudere Japanse motorfiets: je wacht een maand en wat er uiteindelijk arriveert blijkt toch weer bij een net iets ander model te horen.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij is een deel van het kwaliteitsniveau van BMW te verklaren uit de eenvoud van het 2-klepsboxerconcept; hoe minder bewegende onderdelen, hoe minder er kan verslijten. Verder is een boxermotor zÛ geconstrueerd, dat er veel minder trillingen en onbalans voorkomt dan in welk ander motortype dan ook. Dat hadden ze goed begrepen in de vooroorlogse vliegtuigindustrie, waar BMW ooit begonnen is. Daar komt het BMW-logo ook vandaan; het is een gestyleerde propeller.

Na tientallen jaren ervaring met boxermotoren mag je aannemen dat de paar foutjes die er in de loop van de tijd optraden, verholpen zijn. Vandaar dat er vandaag de dag nog steeds zoveel ouwe BMW-brikken rondrijden, in opvallend goede staat overigens. Ik las eens ergens dat er van iedere 4 ooit geproduceerde BMW-motorfietsen (dus sinds 1923), er nog steeds 1 rondrijdt. En dat zie ik met een Japanse motor, hoe goed en vernuftig ze ook zijn, nog niet gebeuren.

Groeten, Ronald, r45 rt
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wil ook graag en reactie gevn op dit topic.

Reed vanaf 1977 tot 1990 BMW r 60/6 en R80/7 toen 15 jaar geen motor, ik ben vanaf maart dit jaar weer op een motor gestapt.

Mijn keuze was een Yamaha XT 550 een motor die me goed bevalt maar is natuurlijk een of the Road zoals men toen zei, nu heet dat All Raod.
Deze moet ik overigens nog met kickstyarter aantrappen, meestal 3 trappen en dan knalt loopt ie.

Vind ik leuk voor relatief korte afstanden (woon werk verkeer) heb daarna twee honda's cb 650 CA uit resp 1980 en 1981 aangeschaft voor een prikkie. Die ben ik nu in onderdelen aan t verkopen en dat is wat lastig omdat deze modelen kort in NL zijn gevoerd.
OOk nog in het voorbij gaan een CB 550 gekocht en die heb ik nu grotendeel verkocht in onderdelen wel te verstaan die handel liep goed , daar had ik er wel drie van willen hebben.
De verkoop van de Cb 650 Ca gaat mondjes maat en ik zit nog niet boevn mijn aanschaf bedtrag maar dat komt wel.

En toch heb ik in augustus ook weer een BMW gekocht een R 100 Rt uit 1987 , ik heb er bewust naar gezocht het rijden op de Honda's viel me niet tegen maar het rijden op de R 100 RT is net zoiets als thuis komen van een lange reis. Inmiddels ben ik (op de BMW) 4000 km verder en ik heb er geen momnent spijt van, ik hoop er nog lang plezier van te kunnen hebben.

De Xt gaat ook niet weg want dat is super rijden met name in de zomer als het heet is, is de RT wel erg heet met zijn kuip. Ook de veerweg van de XT is Subliem. Maar ach de BMw heeft twee keer zo'n dikke klapper. OOk de wendbaarheid van de Xt is subliem vergeleken bij de BMW een afgesloten fietspad , afgesloten door zo,n zigzag hek kom ik vlot doorheen met de XT. En ach een trekker paseren door de berm gaat met de XT ook wat soepler dan met de BMW.

Moraal van dit verhaal, vroeger vond ik jappen fietsen maar niks, ik heb mijn oordeel door eigen ervaring wat bijgesteld, maar BMW blijft.
Hoewel mijn broer in de jaren 70 ook een maandagmorgen BMW heeft gehad een R 75/5 waar van alles aan mankeerde, echt een maandagmorgen ding.

Dus BMW blijft voor mij Nr 1
gevolgd door de XT
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Om te beginnen: ik ben een enthousiast BMW gebruiker. En ik vind dat er wel dingen beter en/of eenvoudiger zouden kunnen. Een al eerder genoemd punt is de lange looptijd van modellen. Daar moet BMW vooral mee blijven doorgaan, want dat is een sterk argument. Bovendien passen jongere spullen vaak ook nog, zolang je binnen een modelserie blijft. En kan je bijvoorbeeld met grotere bussen op hetzelfde blok met dezelfde krukas je cylinderinhoud vergroten. Dat soort voordelen heb je zelden met japanners. Evengoed heb ik wel bewondering voor de prestaties die Japanners (en anderen) uit die dwarse 4 blokjes weten te halen, met ook nog behoorlijke levensduur. Ik las altijd met verbazing die artikelen in Moto73 over een brommer die ze na een duurtest uit elkaar haalden en wat ze dan tegenkwamen. Meestal weinig echte shit, mits de brommer goed was behandeld.
Wat ik bij mijn BMW, een R80 uit 1982 wel prettig vind is dat ik bijna overal gemakkelijk bij kan, zonder slagschroevendraaiers, dat ik altijd maar maximaal 2 xz een probleem heb in plaats van 4 keer en dat ik, zoals hierboeven al genoemd, doorgaans makkelijk aan onderdelen kan komen. Howel ik een keer 4 maanden op een krukas heb moeten wachten, met een plausibele en voor de eindgebruiker onaanvaardbare verklaring.
Voor mij geldt: het kan vast beter en ik ben na 15 jaar toch wel een BM-er met overtuiging!
Groeten,
Egbert
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:

Ik denk dat BMW vooral scoort bij de liefhebbers (in ieder geval bij mij) omdat het motoren zijn met een heel eigen gezicht. Het zijn in ieder geval geen (Japanse) eenheidsworsten maar hebben een heel eigen karakter en zijn bovendien (vooral de wat oudere modellen) enorm sleutel vriendelijk.
Over de kwaliteit heb ik af en toe wel eens mijn vraagtekens. Ik heb alle merken gereden maar de meeste problemen heb ik met BMW gehad. Daar tegenover staat wel dat ik vÈÈl en vÈÈl meer kilometers met de BMW's heb gereden als met de 'overige' merken. Ik denk dat er zowieso met BMW's gemiddeld veel meer kilometers gereden wordt als met de gemiddelde japanner waardoor erg wellicht dus ook wat vaker iets kapot gaat. De BMW zou je dan ook een met bv een Pan-european moeten gaan vergelijken en dan ben ik van mening dat de Pan (vooral het oude model) kwalitatief beter is, al wil ik voor geen goud mijn BMW ervoor ruilen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)