Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Voor mijn BMW's R850 R ABS en R75/5 zoek ik een accudruppellader. Wat zijn de goede merken (Optimate, CTEK, ??) voor deze machines? Of waar kan ik een test vinden? Google leverde niets op in die richting. Alvast bedankt voor de info.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Ik gebruik al jaren een Optimate.
Deze rouleert tussen een paar motorfietsen die niet elke week worden gebruikt en houdt de accu's netjes bij.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Jacob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een optimate...prima lader ik heb de uitgang van de lader aangesloten op een schakelklok...wat deze doet is een aantal uren motor 1 laden en dan een aantal uren motor 2. Scheelt een acculader :-).
Reactie van bezoeker 'Thierry', geïmporteerd van het oude forum:
Bijna alle (ook goedkope) druppelladers zijn goed.
De duurdere merken zoals Optimate Ctek etc bootsen een rit na maar de deskundigen zijn er niet over uit of dit nu goed is.
Als je op site's van accufabrikanten kijkt moet het voldoende zijn om een accu uit te bouwen, vol te laden en dan koel (Maar niet beneden de 0 graden weg te zetten.) Aan het begin van het seizoen weer inbouwen en klaar.
Zij stellen echter ook dat een accu in ruste gezet dient te worden. Laders die ontladen doen dit in hun ogen niet. Hierdoor zal de accu (iets) slijten.
Volgens accufabrikanten is het op spanning houden van een ingebouwde accu meer dan voldoende. De originele kleine blauwe druppellader van BMW doet niets anders.
Laat je dus niet gek maken. Kijk ook even op sites van accufabrikanten. Fabrikanten van druppelladers geven er een eigen draa aan.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Doe mij die schakelklok variant maar.
een normale lader heb je al klok ertussen en die zo instellen dat hij eens per week of maand een uurtje aangaat.
Dus een mooie digitale schakelklok heb je hiervoor nodig.
Of nog goedkoper. zet een afspraak in je agenda dat je de lader eens per maand even aanzet
Of sluit de lader paralel aan op de schuurverlichting,
Of op een naderingsschakelaar.
Verder zou je natuurlijk gewoon door kunnen rijden.
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
IK had eerst een lader ( weet het merk niet meer ) die de accu constant op spanning houd maar na een wintertje bleek dat de accu defect was ( toeval ? ) Nu maak ik al een paar jaar gebruik van een optimate en nog geen problemen gehad met de accu, ik denk dat er wel degelijk verschil zit in de kwaliteit van de laders.
Groeten Ludi
Reactie van bezoeker 'Hendrik', geïmporteerd van het oude forum:
Zal dan wel toeval Ludi geweest zijn of toch een gewone lader.
Druppelladers houden de spanning op ongeveer 13,8 Volt en gewone laders op 14,4 Volt. Het lijkt niets maar een wereld van verschil.
De 14,4 Volt overleeft de accu niet na langere tijd omdat dit boven de gasspanningsgrens ligt.