11-19-2005, 09:52 PM
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:
Beste lezers,
Vandaag de cilinders en koppen gemonteerd op mijn R100R.
Eerst de koppen vastgezet met voorgeschreven koppel en kleppen gesteld.
Omdat de nokkenas, nokvolgers, distributieketting, oliefilter, voetpakking cilinder en pakking bovenste draadeinden zijn vervangen wilde ik eerst controleren of de motor zonder problemen met de hand te draaien is.
Dus eerst de motor aan dynamozijde met inbus rondgedraaid om te kijken of er niets aanliep oid.
Ging perfekt, daarna motor rondgedraaid mbv startmotor, carburateurs zijn er nog af dus benzine kriigt de motor niet, bougies en kabels zijn wel gemonteerd.
Aan de linkerzijde kwam na een seconde of 5 de olie al via de tapeinden naar de tuimelaars en heb ik die kant gesloten met het klepdeksel.
Aan de rechterkant nog geen olie, dus nog een seconde of 10 "doorgestart" geen olie.
Rechts weer gedemonteerd en gekeken naar de bovenste draaideinden of ik iets vreemds kon vinden. Alles zag er goed uit dus de zaak weer in elkaar, tijdens het met de hand ronddraaien van de motor hoorde ik een droge klik uit kop komen en heb de kop losgehaald.
Niets te zien aan klep of zuiger, wat kan dit zijn geweest? Kan het zijn dat de stoter op de zijkant van de nokvolger heeft gestaan en tijdens het draaien onder klepveerdruk weer op de goede plaats is gesprongen?
Het ronddraaien met de startmotor gaat nu goed, aan de rechterzijde druipt de olie nu ook uit de tuimelaars.
Kan de klep de zuiger raken als de nokkenas en krukas op tijd staan, en je de kleppen op een verkeerde stand stelt, dus niet op OT?
gr.
JB
Beste lezers,
Vandaag de cilinders en koppen gemonteerd op mijn R100R.
Eerst de koppen vastgezet met voorgeschreven koppel en kleppen gesteld.
Omdat de nokkenas, nokvolgers, distributieketting, oliefilter, voetpakking cilinder en pakking bovenste draadeinden zijn vervangen wilde ik eerst controleren of de motor zonder problemen met de hand te draaien is.
Dus eerst de motor aan dynamozijde met inbus rondgedraaid om te kijken of er niets aanliep oid.
Ging perfekt, daarna motor rondgedraaid mbv startmotor, carburateurs zijn er nog af dus benzine kriigt de motor niet, bougies en kabels zijn wel gemonteerd.
Aan de linkerzijde kwam na een seconde of 5 de olie al via de tapeinden naar de tuimelaars en heb ik die kant gesloten met het klepdeksel.
Aan de rechterkant nog geen olie, dus nog een seconde of 10 "doorgestart" geen olie.
Rechts weer gedemonteerd en gekeken naar de bovenste draaideinden of ik iets vreemds kon vinden. Alles zag er goed uit dus de zaak weer in elkaar, tijdens het met de hand ronddraaien van de motor hoorde ik een droge klik uit kop komen en heb de kop losgehaald.
Niets te zien aan klep of zuiger, wat kan dit zijn geweest? Kan het zijn dat de stoter op de zijkant van de nokvolger heeft gestaan en tijdens het draaien onder klepveerdruk weer op de goede plaats is gesprongen?
Het ronddraaien met de startmotor gaat nu goed, aan de rechterzijde druipt de olie nu ook uit de tuimelaars.
Kan de klep de zuiger raken als de nokkenas en krukas op tijd staan, en je de kleppen op een verkeerde stand stelt, dus niet op OT?
gr.
JB