Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie temperatuur
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi, Ik heb de indruk dat de smeerolie thermostaat van mijn R-1100RT iets blijft hangen, na 10 km te hebben gereden zijn er nog maar twee streepjes zichtbaar op de temp. display en de slang/leiding naar de oliekoeler is warm. Ik heb hier nog niet eerder op gelet maar ik neem aan dat de thermostaat pas opengaat als de olie op temperatuur is of zou deze altijd iets doorlaten naar de koeler? Heeft iemand al eens meegemaakt dat een olie-thermostaat defect gaat of zou er iemand met dezelfde motor eens willen voelen of dit bij zijn motor ook zo is.
Groeten Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ludi,

is je RT van het bouwjaar '97 of vroeger dan is het normaal bij dit koude weer, een RT vanaf het jaar '98 heeft daar weinig of minder last van doordat die een andere smeeromloop heeft.

Groeten, Marc
Reply

Hoi Marc
De RT is van juni 1998.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik las dit gister al, en heb dat vanochtend richting baas eens uitgeprobeerd.

Na een km of 10 net het 3e streepje aan, oliekoeler net niet koud meer.
10 km verder bij de baas normaal 5 strepen en een hete koeler.
Motorfiets een R1100RS uit 2000, is technisch gelijk aan een RT.

Ik denk dus dat het normaal is.

Groeten, Paul.
Reply

klopt wat Paul zegt, mijn RT is ook van '98 en na 15km vijf blokjes op de meter met een hete koeler.

Groeten, Marc
Reply

Hoi,
Bedankt voor de reacties, zal wel in orde zijn, ik heb hetzelfde beeld als bij Paul. Ik blijf het wel vreemd vinden dat er olie naar de koeler gaat terwijl deze nog niet helemaal op temperatuur is maar zal wel zo moeten.

Groeten Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De thermostaat heeft een kleine doorlaat als deze nog dicht zit, als hij warm is en opend, wordt deze doorlaat ook groter.
Is normaal.

Groeten, Paul.
Reply

Ludi,

wat je nu noemt was inderdaad het probleem bij de '97 en vroegere bouwjaren, die kwamen als het wat kouder werd zeer langzaam op temperatuur. Vanaf '98 bij het uitkomen van de R1100S heeft men der een andere oliekoelomloop opgezet, waardoor hij pas echt begint te koelen langs de oliekoeler als de olie al wat op temperatuur is. Je zou het kunnen vergelijken als de waterkoeling van een motor.

Groeten, Marc
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)