Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Elmer', geïmporteerd van het oude forum:
Het succes van het derde remlicht bij een auto is te danken aan het feit dat deze op zich zelf staat en niet een onderdeel van de achterlichten is. Bij een motorfiets is dat nog wel het geval. Nu heb ik het idee om op mijn koffers twee exrta remlichten te monteren. Dit zal zeker de zichtbaarheid bij remmen verbeteren.(Ik ben ooit flink aangereden van achteren) Is dit een goed idee en wat zou de politie en de RDW er van vinden?
Heel grappig! Die voor op de achterkant van je helm. Ze vinden wat uit tegenwoordig! Op de site van Hella zag ik ronde LED lichten van rond 83 mm. met waarscheinlijk een grote lichtopbrengst die ik wel op mijn koffers zag zitten.
Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum:
Persoonlijk vind ik die runninglights disco meer voor splinternieuwe GS'en dan voor onze oude Rt's.Ik denk dat het plaatsen van 2 mooie strakke led verlichtingen beter staat. Weet alleen niet of leds wel snel genoeg oplichten.(NB: vergeet niet de Ardennen rit tijdig op te geven, we sluiten eind december)
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:
Extra rem lichten in het kader om van achter op te vallen ik viel afgelopen dinsdag van voren niet op.
Lees maar mee:
Dinsdagmorgen
In de regen en in het donker heb ik een rit te gaan op mijn BMW 100 RT van 42 km.
13 km verderop staat al een file ik zie direct aan het eind van de file kans om op de ventweg te komen, zo kan ik mooi (veilig) de file paseren. Halverwege de file denkt een automobilist er ook zo over. Hij begint de file te verlaten en rijd met zijn auto de ventweg op (ik ben bedacht op niet gezien worden) en minder vast maar wat snelheid.
Zou hij me zien of niet? Neej hoor hij rijdt zo de ventweg op, ik druk eens op mijn claxon en knijp flink in mijn voorrem. Ondanks dat ik bedacht was op niet gezien te worden schrik ik toch flink. De auto rijdt verder met hoge snelheid op de ventweg.
Aan het begin van de file moet hij weer ìde weg opî en wachten voor een stoplicht , ik moet ook ëíde weg op ì en ook wachten voor het stoplicht, tijd voor een goed gesprek. Als ik naast de auto sta tik ik eens op zijn voorruit die omlaag gaat. Ik wijs hem er op dat hij de ventweg op is gereden zonder met mij rekening te houden (mij niet gezien? Het maakt me niet eens zo veel uit waarom) Ik wijs hem erop beter uit te kijken in het vervolg, en schuldbewust knikt het hoofd van de auto bestuurder. Die had al door dat ie fout zat.
Ik vervolg wat meer opgelucht mijn weg. Gelukkig de rest van de reis zonder incidenten. Eind goed al goed.
OP mijn vorige R 80/7 had ik op de valbeugel een breed en een verstraler staan, kon ik goede lichtsignalen mee geven , ook als ik werd benaderd door een voertuig wat grootlicht voerde.
Geeft me in ieder geval stof tot nadenken.
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:
Heeft iemand ervaring met die LED achterlichten, zeker met het weer van de afgelopen dagen vind ik dat ik 'van achteren' slecht zichtbaar ben. Ze zijn wel prijzig, daardoor graag wat extra info
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:
Ze zijn recht vanachteren prima. Nadeel is dat ze geen zijuitstraling hebben. Ik blijf de safetylights aanbevelen. Disco ? Dat heb ik er nog niet van kunnen maken... LED lijkt me aanzienlijk meer disco.
Ik ben een groot voorstander van LED verlichting met name van wege de geringe stroomafname. Ik rij op een R80RT en vooral in de winter is het wel eens moeilijk om de accu fris te houden. Vooral als ie op leeftijd begint te raken. Ook de levensduur van LED is erg aantrekkelijk. Om een back-up voor je gewone remlicht te hebben is ook een fijn idee.
Extra koplampen is weer een andere discussie. Ook daar ben ik naar aan 't speuren in LED. Met de koplamp van een motorfiets is ook het probleem dat ie op een andere hoogte zit als die van een auto; men verwacht zo hoog geen koplamp. Daarom vind ik lampen op de valbeugel ook een erg goed idee.
Tip: in de winter door een stad rijdend niet bij elk stoplicht je rem ingeknepen houden. Dat peertje samen met je dimlicht trekt erg veel uit je accu terwijl je motor stationair draait en niet bijlaad. Starten een paar uur later kan dan nog wel eens moeizaam gaan!