Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Andre Gelton', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Motorvrienden,
Ik heb het volgende probleem bij mijn 60-5 van 1972. Motor start goed op de kick maar elektrisch flippert het start-relais waarbij natuurlijk ook de startmotor geen constante spanning meer krijgt om het blok goed rond te krijgen. Het volgende heb ik reeds geprobeerd, een ander relais even (los v/h frame) aangesloten, extra aarde op het huisje gezet en de startmotor loopt wel perfect rond als ik de plus direct doorverbind. Ook een verbinding langs de schakelaar gelegd met hetzelfde resultaat.
Wie O wie weet raad?
Reactie van bezoeker 'Gerard v Oostrum', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Andre,
Ik dit verschijnsel. Jouw accu levert niet meer genoeg power om de twee handelingen van het starten tegelijk uit te voeren.
Wat gebeurd er bij starten:
1 starterkrans wordt elektromagnetisch naar voren geduwd
2 startmotor gaat draaien en laat krukas ronddraaien.
Nou kost het ronddraaien zoveel power, dat de bekrachtiging van starterkrans afneemt en terug schiet. Wanneer deze terug is, neemt het geleverde vermogen van de accu weer toe. En zo schiet hij heen en weer. Een nieuwe accu heeft het probleem opgelost.
Mogelijk dat jouw accu niet meer geheel vol is. Een lader bied dan uitkomst. Ikzelf heb tegenwoordig regelmatig een druppellader aan de bmw hangen. Altijd een volle accu.
Groeten
Gerard
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Gerard heeft waarschijnlijk gelijk: accu is te zwak. Nu is het zaak om uit te zoeken of de accu niet meer goed is (die dingen willen na een paar jaar wel eens zwakker worden, wat zich kan uiten in lager totaal voltage, te snel leeglopen en zo). Want het kan ook zijn dat je laadsysteem niet meer perfect werkt, zodat de accu niet meer goed wordt opgeladen. Meet met een bekende voltmeter de spanning over de accu, doe dit morgenochtend weer als het nu nog goed is (minstens 12,5 onbelast, hangt ook van de meter af). Als het morgenochtend veel lager is: accu vervangen. Als het nu al te laag is (onder de 12V) laadsysteem nakijken. Hierover is al veel geschreven op dit forum, dat kan je wel vinden met de zoekoptie.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Andre,
Heb gisteravond nog even in de schema's gekeken. Het startrelais word niet rechtstreeks bediend via de startknop. Er zit nog een extra ( antistart ) relais tussen, die ervoor zorgt, dat je de motor niet electrisch kan starten als hij al loopt.
Je zegt, als ik een rechtstreekse verbinding naar de startmotor maak, draait hij goed rond, maar start hij dan ook de motor, of doe je dit met de startmotor gedemonteerd ??? Uit je beschrijving maakte ik op, dat je wel iets met Electro aandurft, en ging er ( ten onrechte ???? ) van uit, dat je de accu wel gecontroleerd zou hebben. Neem de tips van Gerard en Egbert maar ter harte, lijkt het meest waarschijnlijke. Zou fijn zijn als je nog even terugkoppeld.
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum:
Wat een geweldig forum met enthousiaste mensen zeg, geweldig....
Ik zal eerst de accu eens doormeten alhoewel hij wel gloednieuw (onderhoudsvrij ex.) uit de doos komt. Misschien moet hij eerst verder opgeladen worden. Had ik dus niet bij stilgestaan. Wat betreft de start- relais beveiliging is dat ook voor type -5? Ik dacht alleen vanaf de 6-serie?
Reactie van bezoeker 'Dolf', geïmporteerd van het oude forum:
Andre,
Eerst de nieuwe accu ff een nachtje aan de lading zetten. Daarna geen problemen meer. En schaf inderdaad een goede druppellader aan.
Gr,
Dolf.
Reactie van bezoeker 'andre gelton', geïmporteerd van het oude forum:
Het probleem is gevonden. Na het opladen van accu was het nog niet opgelost. Merkte wel dat de hoofdkabels erg warm werden en controleerde nogmaals alle aansluitingen. De plus van de accu (accupool is een dunne strip) zat dus niet goed aangedraaid en maakte derhalve gebrekkig contact. Bedankt voor alle reacties, die mij toch op het goede spoor hebben gezet. Motor heb ik net opgebouwd en je gaat er van alles bijhalen/bedenken, terwijl het toch zo simpel kan zijn......