Reactie van bezoeker 'Berend', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Dag B Veen,
Een droevig verhaal, mijn eerste rractie hier op is: "dat heb je als je een oud K lere ding koopt inplaats van een K eurig onderhouden motor, zoals je oude motor die je al 26 jaar hebt vertroeld.
Als je de K in ere hebt hersteld, zal je versteld staan wat een K oninglijke motor je hebt.
Groetjes,
Marco
Hallo Marco
Ik hoop dat je gelijk hebt. In ieder geval horen jullie nog van mij, goed of slecht.
Berend
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
De K in de K-serie van BMW en ook in de K van KTM staat voor:
Kat met een U.
Wat een freeselukke pestpokkemotoren zijn dat!
Ik heb (vier) Ktm's gehad en ÈÈn K-100, ik wil ze nog niet meer voor niets.....
Je loopt er kompleet op leeg, in alle opzichten.
Alhoewel je natuurlijk niet alle fietsen op een hoop mag gooien, zou ik dat wel graag doen.
En dan de FIK erin!!!
Grrrrrrr........ Chris van Rooy
Quote:De K in de K-serie van BMW en ook in de K van KTM staat voor:
Kat met een U.
Wat een freeselukke pestpokkemotoren zijn dat!
Ik heb (vier) Ktm's gehad en ÈÈn K-100, ik wil ze nog niet meer voor niets.....
Je loopt er kompleet op leeg, in alle opzichten.
Alhoewel je natuurlijk niet alle fietsen op een hoop mag gooien, zou ik dat wel graag doen.
En dan de FIK erin!!!
Grrrrrrr........ Chris van Rooy
Hallo Chris
Toen die K van mij verzopen was, had ik dat eerst niet door. Ik dacht dat het met de ontsteking te maken had. Ik heb alle bougie's eruit gedraaid en op het kleppendeksel gelegt. Toen ik daarna op de startknop drukte leek het wel een vlammemwerper. Er kwam een steekvlam van ongeveer 75 centimeter uit de bougiegaten. Geen ontstekingsprobleem dus. Ook geen wenkbrauwen meer. Als dat kreng mij op dat moment in de brand was gevlogen, had me dat niets kunnen schelen
Berend
Quote:Mijne heren
Voordat ik op het onderwerp in ga, eerst even dit. Ik denk dat ik weet waar de K van de K serie van BMW voor staat. Dit is niet de K van Kraft, maar de K van Kloten. Vorig jaar Juni kocht ik mijn K100 RT van 1988. In Augustus ben ik met mijn beide broers ( R100/RT ) op vakantie naar Duitsland geweest. De derde dag in de Rohn blijft s'morgens bij het starten het laadcontrolelampje branden. De ADAC gebeld, komt pas twee uur later, en vlak voordat die verschijnt start ik nog eens. Wat denk je, laadt dat kloteding opeens wel bij. Niet naar de Harz dus, maar rechtstreeks naar huis. Thuis aangekomen blijkt een diode in de dynamo het begeven te hebben. CrisS heeft nog wel een dynamo liggen voor een heel schappelijke prijs. Weer klaar denk je. In Oktober met de vrouw achterop de buddy de Weserberglandtour gemaakt, en de K brengt me zowaar thuis zonder problemen. Thuis aangekomen merk ik dat de uitlaat rammelt en dat er motorolie op de koelvloeistof drijft. Ook heb ik veel speling op de cardan. Wat blijkt, demper binnenin de uitlaat hangt los, de keerring en mechanische seal van de water/oliepomp versleten en de splains van de cardan liggen er bijna helemaal af. Een wonder dat ik thuis gekomen ben, ik zou bijna gaan geloven. Maar goed, een nieuwe RVS uitlaat gelast en gemonteerd, de water/oliepomp voorzien van een nieuwe seal en oliekeerring, en op de pignon van de cardan een splainsas uit een Italiaanse machine gelast. Daarna ook op de cardanaandrijfas een nieuw stuk splain gelast, en rijden maar weer. Het gaat een tijdje goed, totdat ik vorige week problemen kreeg met de geroemde LE jetronic van Bosch. Na een korte rit wil ik de motor weer starten, en nu verzuipt deze op een manier zoals ik die nog nooit meegemaakt heb. Na enkele keren gestart te hebben, loopt de benzine mij bij stralen uit de uilaat bij de klemmen van de bochten. Dan moet je alles demonteren om te testen, en schoon te maken. Na lang zoeken bleek dat er op klem 10 en 13 van de stekker van de stuureenheid geen weerstand te meten was. Wat bleek, de beide kontakten van de temperatuurvoeler waren groen van de aanslag. Alle kontakten van de verschillende onderdelen schoongemaakt, en weer gemonteerd. Starten en lopen. Daarna de hele gasklepunit afgesteld en gesynchroniseerd, en nu maar hopen dat hij blijft lopen. Ik heb trouwens ook nog een oude R60/5. Deze loopt nog steeds, maar kan ook nog wel wat aandacht gebruiken. Die heeft mij in de 26 jaar dat ik hem heb, nooit laten staan. Ik ga binnenkort weer naar Duitsland, en misschien moet ik mijn K dan nog een kans geven, want misschien betekent de K van K serie wel Kans.
Hallo mannen/vrouwen
Ruim 1600 kilometer afgelegd in een weekje Duitsland. Geen verkeerde slag. De motor doet het al weer meer dan 2500 km goed. We wachten af.
Berend
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Berend, ik denk dat je niet al te lang hoeft te wachten.
De K een klein beetje kennende zal hij zich binnenkort wel weer ergens mee melden.
Hoeft niet per defenitie dezelfde klacht te zijn, de K serie is erg, veelzijdig dat moet je hem wel nageven.
Nog veel storingsvrije kilometers toegewenst.
Chris van Rooy.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Even wil k een geringe toevoeging geven op de adviezen van alle mede motormuizen die hun bijdragen hebben geleverd voor het vervelende probleem.
De genoemde choke handel die op het linker gedeelte van het stuur zit, is niets anders dan een doodgewoon handgas.
Dit dient er voor om bij koude de extra weerstand met de dikkere olie te compenseren, dit in tegenstelling met carburateur motoren die geen automatische choke hebben.
De extra hoeveelheid benzine bij een koude motor wordt immers door het motormanagement systeem bepaald door de lucht en koelwatertemperatuur te meten.
De meeste automotoren met het Bosch injectiesysteem hebben een door het motormanagement systeem gestuurde extra luchtklep, die bij koude motor iets meer lucht geeft en dat dan in combinatie met extra bezine zoals ik vorige regel schreef.
Bij onze motor moeten wij dit dan eventueel met de hand doen door de gaskleppen iets te openen met de hadel.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Marco
En ik was uiteindelijk van mening om zeker met mijn k75,ook niet een beetje gas meer te geven bij de start.
(met een fluwelen handschoen misschien?)
Lees mijn eerder gegeven ervaring.
Het zal wel aan meerdere factoren liggen,zoals onderhoud,slijtage enz.
Mijn K75 start goed en heeft bij zomerse temperaturen de choke maar zeer kort nodig,eigenlijk niet.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Marco
En ik was uiteindelijk van mening om zeker met mijn k75,ook niet een beetje gas meer te geven bij de start.
(met een fluwelen handschoen misschien?)
Lees mijn eerder gegeven ervaring.
Het zal wel aan meerdere factoren liggen,zoals onderhoud,slijtage enz.
Mijn K75 start goed en heeft bij zomerse temperaturen de choke maar zeer kort nodig,eigenlijk niet.
Dag John,
Dit is toch prima.
Een klein beetje helpen mag best, als de motor lekker draait kan het handgas ( "choke") gewoon dicht, dan werkt het brandstof boven 2000 toeren bij gas dicht ook weer, dit effect wordt geregeld door het "zwarte" doosje achter op de gasklep as boven op decilinders aan de linker zijde van het motorblok.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'John C', geïmporteerd van het oude forum:
Na het schoonmaken van de bougies liep de k75 motor weer prima. 2006!
Maar met het koude weer,inmiddels 6 jaar later, heb ik de motor per ongeluk weer verzopen.
Snel weg rijden met de choke vol open en het gas erop,dat was niet verstandig.
En nu gaven de bougies het dan toch echt op.
Desondanks de bougies die er op het oog nog steeds redelijk uit zagen en vonkten,uiteindelijk maar eens echt vervangen. 2012
En het was starten en lopen met veel rook door o.a. mijn geklojo met gas en choke de dagen ervoor.
Vandaar deze bekentenis over een hele betrouwbare k75 motorfiets die slechts snakte naar nieuwe bougies,schande.
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:
bij m`n tweede K75 in 1990 had ik ook het probleem van verzuipen, bij warme motor, het bleek een kapotte koelvloeistofsensor te zijn, foto is van de bewuste motorfiets
[img]/import/photos/p43472s.jpg[/img]
|