Reactie van bezoeker 'Hans vd Snee', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi John. Ik start m'n K75 zonder choke en geeftie dan een teken van leven doe ik er een klein beetje gas bij. Dan gaat de choke er op.
In mijn geval verzoop hij zo snel (na een keer starten al), stonk ook meteen flink naar benzine. Ik trok de zekering van de benzinepomp eruit, bougies eruit en schoon borstelen, eventjes droog starten, bougies en zekering erweer in en starten maar.
Met de lage temp. van de laatste weken heb er ook ipv 20W50, 15W40 in gedaan.
De bougiekabels vervangen en goed ingespoten met anti-vocht spul.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
Succes en groeten, Hans.
Reactie van bezoeker 'John C', geïmporteerd van het oude forum:
Vandaag heb ik de bougies niet alleen geborsteld en met een doek droog gemaakt,maar even de brander erop gezet.
En dat had wel degelijk zin want de bougies branden daarna een aantal seconden de benzine er echt vanaf.(en uit de inwendige schacht.)
En daarna weer vanouds starten en lopen.
Ik had de motor dus door te choken en handgassen verzopen!
Ga toch ook maar een paar extra bougies erbij kopen.
Reactie van bezoeker 'Erwin', geïmporteerd van het oude forum:
Tja ,laat ik ook maar weer eens wat schrijven.
Ten eerste moet je kijken bij een injectie systeen welke zensor en de meeste invloed heeft op het benzine lucht mengstel.
Bij alle injectie systeemen is dat de motorthemperatuur zender. de zogenaamde NTC weerstand [temperatuur omhoog is weerstand omlaag] bij systeemen met 1 draad werkt het motorblok als massa en bij systeemen met 2 draaden meet je over de 2 aansluitingen heen.
Nu ben ik zelf niet in het bezit van een injectie bmw [ben al 12 jaar aan het sparen en ben ook nog eens een keer getrouwd dus het schiet niet echt op ] dus ik spreek even uit mijn autogerelateerde ervaringen.
bij een koude motor zal de weerstand ongeveer 6 K ohm moeten zijn en bij een geheel warme motor is dat ongeveer 300 ohm.
Als je bmw verzopen is kan je de draad [bij koude motor] die aan de thempzender ligt via een weerstand van 300 ohm aan de massa leggen en kijken of de motor dan wel aanslaat [computer denkt nu dat de motor op themperatuur is en spuit veel minder benzine in].
Is dit het geval zal ik de motorthemperatuur zender vervangen, immers bij een verkeerde themperatuur meting van de computer zal deze ook te weinig of te veel benzine inspuiten.
in beide gevallen zal de motor slecht aanslaan.
Ik zie het probleem niet in een luchtmeter zitten want deze meet de buitenlucht themperatuur en dit is een relatief kleine correctie.
Nou Tot ziens weer allemaal.
Erwin
PS de luchtmassameter meet de buitenlucht themperatuur maar heeft natuurlijk meer funkties zoals het meten van de ingezogen luchthoeveelheid en eventueel het aanstuuren van het benzinepomp relais [het laatste niet bij een BMW motorfiets dacht ik]
dit even ter extra info.
Groet Erwin
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:
Niet aan te duwen ?
Tijdens mijn laatste accu perikelen (deze was plat) ging dat prima. Ik kan het alleen niet in mijn eentje. Daarvoor is de motor te zwaar.
Ik zet mijn vriendin op de fiets, motor in zijn twee, en begin met ingeknepen koppeling gewoon hard te duwen. Als alles lekker op snelheid is koppeling los en nog ff door duwen en de motor slaat keer op keer aan.
Verder nooit startproblemen afgezien van lege accu. Koud starten prima, ook zonder "choke". Als het erg koud is dan zet ik deze wel ff open tijdens de eerste paar 100 meter. Na het tweede stoplicht kan de "choke" er weer van af.
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Niet aan te duwen ?
Tijdens mijn laatste accu perikelen (deze was plat) ging dat prima. Ik kan het alleen niet in mijn eentje. Daarvoor is de motor te zwaar.
Ik zet mijn vriendin op de fiets, motor in zijn twee, en begin met ingeknepen koppeling gewoon hard te duwen. Als alles lekker op snelheid is koppeling los en nog ff door duwen en de motor slaat keer op keer aan.
Verder nooit startproblemen afgezien van lege accu. Koud starten prima, ook zonder "choke". Als het erg koud is dan zet ik deze wel ff open tijdens de eerste paar 100 meter. Na het tweede stoplicht kan de "choke" er weer van af.
Oh ja, Floris rijdt een K75RT 1994, electr. ruitje, handv.verw.,kofferdeksels in kleur en ABS1. Errrug prettig allemaal.
Quote:Hallo Erwin,
Al 12 jaar aan het sparen. Hoeveel mag jij opzij leggen van je vrouw?
Nou ,ik mag 10 keiharde nederlandse guldens opzij leggen ,maar ,voor het einde van de maand zie ik al een poos niets meer bijgeschreven, PS ik zie wel iedere maand nieuwe schoenen, ik denk dat mijn vrouw een keer naar de dockter moet om een gat in haar hand te laten repareren.
Groet Erwin
Reactie van bezoeker 'John C', geïmporteerd van het oude forum:
Even weer over het onderwerp!
Mijn motor(k75) start en rijdt weer als vanouds.
En het echt goed droog maken van de bougies kan natuurlijk ook met perslucht,dat staat trouwens ook in het onderhoudsboekje.
Dus ik choke bij koud weer,om deze er na een minuutje rijden er alweer vanaf te halen.
Bedankt voor de nuttige info.
Reactie van bezoeker 'B Veen', geïmporteerd van het oude forum:
Mijne heren
Voordat ik op het onderwerp in ga, eerst even dit. Ik denk dat ik weet waar de K van de K serie van BMW voor staat. Dit is niet de K van Kraft, maar de K van Kloten. Vorig jaar Juni kocht ik mijn K100 RT van 1988. In Augustus ben ik met mijn beide broers ( R100/RT ) op vakantie naar Duitsland geweest. De derde dag in de Rohn blijft s'morgens bij het starten het laadcontrolelampje branden. De ADAC gebeld, komt pas twee uur later, en vlak voordat die verschijnt start ik nog eens. Wat denk je, laadt dat kloteding opeens wel bij. Niet naar de Harz dus, maar rechtstreeks naar huis. Thuis aangekomen blijkt een diode in de dynamo het begeven te hebben. CrisS heeft nog wel een dynamo liggen voor een heel schappelijke prijs. Weer klaar denk je. In Oktober met de vrouw achterop de buddy de Weserberglandtour gemaakt, en de K brengt me zowaar thuis zonder problemen. Thuis aangekomen merk ik dat de uitlaat rammelt en dat er motorolie op de koelvloeistof drijft. Ook heb ik veel speling op de cardan. Wat blijkt, demper binnenin de uitlaat hangt los, de keerring en mechanische seal van de water/oliepomp versleten en de splains van de cardan liggen er bijna helemaal af. Een wonder dat ik thuis gekomen ben, ik zou bijna gaan geloven. Maar goed, een nieuwe RVS uitlaat gelast en gemonteerd, de water/oliepomp voorzien van een nieuwe seal en oliekeerring, en op de pignon van de cardan een splainsas uit een Italiaanse machine gelast. Daarna ook op de cardanaandrijfas een nieuw stuk splain gelast, en rijden maar weer. Het gaat een tijdje goed, totdat ik vorige week problemen kreeg met de geroemde LE jetronic van Bosch. Na een korte rit wil ik de motor weer starten, en nu verzuipt deze op een manier zoals ik die nog nooit meegemaakt heb. Na enkele keren gestart te hebben, loopt de benzine mij bij stralen uit de uilaat bij de klemmen van de bochten. Dan moet je alles demonteren om te testen, en schoon te maken. Na lang zoeken bleek dat er op klem 10 en 13 van de stekker van de stuureenheid geen weerstand te meten was. Wat bleek, de beide kontakten van de temperatuurvoeler waren groen van de aanslag. Alle kontakten van de verschillende onderdelen schoongemaakt, en weer gemonteerd. Starten en lopen. Daarna de hele gasklepunit afgesteld en gesynchroniseerd, en nu maar hopen dat hij blijft lopen. Ik heb trouwens ook nog een oude R60/5. Deze loopt nog steeds, maar kan ook nog wel wat aandacht gebruiken. Die heeft mij in de 26 jaar dat ik hem heb, nooit laten staan. Ik ga binnenkort weer naar Duitsland, en misschien moet ik mijn K dan nog een kans geven, want misschien betekent de K van K serie wel Kans.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag B Veen,
Een droevig verhaal, mijn eerste rractie hier op is: "dat heb je als je een oud K lere ding koopt inplaats van een K eurig onderhouden motor, zoals je oude motor die je al 26 jaar hebt vertroeld.
Als je de K in ere hebt hersteld, zal je versteld staan wat een K oninglijke motor je hebt.
Groetjes,
Marco
|