Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verzopen K 75
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mede BMW genieters
Waarom verzuipen K 75's toch zo snel? Vanmorgen gebeurde het weer eens, een
keer anders gestart dan anders en ja hoor, ik kon de bougies er uit halen en droog draaien. Ik deed eerst de choke er op en dan starten. Normaal start ik eerst en dan pas choken. Je zou zeggen waarom start je dan niet gewoon op de manier zoals je het altijd doet, tja, da's een goeie.
Na de bougies te hebben gedroogt startte hij weer meteen maar tijdens het rijden pakt hij slecht op vanuit lage toeren. (nieuwe bougies erin?)
Hoe zijn jullie ervaringen met verzopen K 75's?
Vriendelijke groet, Hans.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Het lijkt mij dat de inspuitventiellen niet goed afsluiten.
De choke op de K modellen is geen echte choke, deze verhoogd alleen
het stationaire toerental iets.(hier verzuipt hij niet van)
Indertijd heb ik een K75 gehad en nu een K100 maar ik heb nog nooit last van een verzopen motor gehad.
Wel een keer een defect inspuitventiel (deze ging niet meer open)

Vgr Arie
Reply
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

Verzuipen is gËËn K75 kwaal!
De "choke" is geen choke zoals Arie al schreef.
Oorzaak elders zoeken (inspuiting?)
mvg
Helmer/Almere
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hans,

zijn bougies en kabels e.d. in goede staat? een zwak vonkje kan ook al veel verknallen....
Reply
Reactie van bezoeker 'olaf ', geïmporteerd van het oude forum:

eens met bovenstaande . ik zou eerst nieuwe bogies er in zetten even of zo mooi blauw vonken . dan kabels..

Op de foto start altijd ,maar dat is een ander verhaal succes er mee..

[img]/import/photos/p13197s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Even een kleine uitleg over de "choke", hierover bestaat een misverstand bij velen.
Als de motor koud is, dan zal er meer benzine in het gasmengsel aanwezig moeten zijn, een gedeelte van de benzine condenseert tegen de koude delen van de cilinder en de kop.
Normaliter gebeurde dat vroeger bij een conventionele carburateur door de choke te bedienen. Deze zorgde dan voor extra benzine ter compensatie en teven voor een weinig meer gasmengsel toevoer, de motor draait in koude toestand zwaarder dan wanneer de motor op temperatuur is (denk aan de dikkere olie).

Bij de K-serie BMW wordt de motor temperatuur en de aangezogen luchttemperatuur gemeten door sensoren.
Deze geven een signaal aan de computer die er dan automatisch voor zorgt dat motor een rijker mengsel krijgt door de inspuittijd van de injectoren naar behoefte te verlengen.

De gaskleppen moet je wel zelf bedienen,dit doe je door de "chokeknop" naar behoefte te bedienen. In wezen is het niets anders dan de gaskleppen een grotere "stationnaire afstelling"te geven.

Wat er in dit geval een belangrijke rol zou kunnen spelen is, dat de luchtklep in de luchthoeveelheidsmeter niet soepel meer werkt of dat de informatie van de stand van de luchtklep geen goed signaal meer geeft wegens slijtage van de koolbaan.

In beide gevallen zal je een onjuiste informatie aan de computer geven.
Speciaal in het eerste gval zal dit voor een veel te rijk mengsel zorgen, de motor krijgt benzine voor meer vermogen, terwijl de hoeveelheid aangezogen lucht minimaal is tijdens het starten.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

dat is nou het leuke van dit forum
Bijdragen als die van Marco voegen iets toe op een maier zoals je dat kunnen bedenken...maar niet hebt gezegd
En opeens is alles duidelijk
chapeau !!
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Allereerst mijn dank voor de kundige en gewaardeerde reakties.

Sorry voor mijn late reaktie, ik had geen tijd om te mailen.
Had al wel de reakties gelezen en ook nieuwe bougies gemonteerd. De motor pakt weer goed op bij lage toerentallen.

Peter, ik zal de bougiekabels zeker vervangen. Dat is nooit weg als ze al oud zijn. Er was laatst al iets door Marco geschreven over gewone koperen bougiekabels met stalen kappen.

Waar Arie, met alle respekt, het over had lijkt mij hier niet van toepassing ivm een verbruik van 1:20 en verder een prima rijgedrag.

Maar wat Marco omschreef is mijn inziens een duidelijk verhaal. Het gaat hier om een oudere K 75 van 85' met 125 kkm. Dus dat er eea versleten is zou niet gek zijn.

Is het mogelijk om de luchtklepstandmeter te reinigen cq te reviseren?

De luchthoeveelheidsmeter is denk ik wel gewoon gangbaar te maken, remmenreiniger, contactspray, wd40 enz.

Met de kerstvakantie wil ik het blok een eind uit elkaar halen ivm een versleten prise-as, dan kan ik het luchtfilterkast ook wel meteen onderhande nemen.
Voorzover, vriendelijke groet, Hans.

ps. wat een nachtbrakers zijn er onder ons........

Reply
Reactie van bezoeker 'John C', geïmporteerd van het oude forum:

Heren
Ik verzoop mijn motor deze ochtend voor het eerst na een jaar goed starten,en starte daarna mijn accu nog even leeg!
2 vragen:
Choke koud gebruiken,en nooit een beetje gasgeven is dat de het beste bij een K75?(injectie motor)
M.a.w. moet je van het gashendel afblijven,als je wat langer staat te starten?
En nog eentje,is de motor in nood aan te duwen,want dat lukte me zelfs in de 5e versnelling niet.

P.S onderhoud is oke,gewoon staan klooien,ik geef het toe!

Bedankt alvast voor je nuttige reactie,John

Reply
Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Aanduwen??? Mij ook nog nooit gelukt.
Accu leeg gestart, ff de auto ernaast, een paar startkabels NIET de motor va de auto starten en hopla starten alsof er een nieuwe accu instond.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)