Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
helicoils versus draaadbusen
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

We zijn getuige geweest van een zeer leerzame draad door het vervelende mankement dat John ten deel viel. Geluukig is de zaak opgelost maar voor mij blijft
er nog een onbeantwoorde vraag.
Ook ik heb een aantal jaren geleden een aantal helicoils geplaatst die gelukkig (nog) zitten. Waar het nu op neer komt; kun je deze helicoilfase beter overslaan en meteen draadbussen plaatsen of blijven de draadbussen toch een verstandige optie
NA de helicoils maw zijn de helicoils betrouwbaar mits vakkundig gemonteerd !) of biedt het per definitie tijdelijk soelaas.
Vermeld svp bij een reactie hoeveel kilometers de respectievelijke oplossingen al zitten zodat een kwalitatief vergelijk misschien mogelijk wordt !

vr gr Ab
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ab,
Helicoils zijn een zeer betrouwbare oplossing voor vernaggelde draad.
Echter, als de eerste keer de helicoil verkeerd wordt gemonteerd trek je hem stuk.
Dan rest niets anders dan naar de volgende stap: draadbussen, of een insert.
Met verkeerd monteren bedoel ik: te groot opboren van de originele draad, scheef tappen van de heilcoildraad, het niet juist "afknippen of aftikken" van het inschroefhulpje, of het droog tappen wat een "prikkeldraad" op kan leveren.
ook heb ik wel eens een HC gezien die een "gang oversloeg" door verkeerde montage, hierdoor kan de bout er niet in, als je hem met geweld doordraaid, verkloot je zowel je bout als de HC.
Oefen het eerst eens een keer in een oud stuk aluminum, je zult zien dat het de tweede of derde keer veel beter gaat.
Een goed geplaatste HC is sterker dan de originele draad door het grotere oppervlak van de schroefdraad.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

De beste oplossing is een draadbus, een draadbus is gemaakt uit 1 stuk, terwijl een Heli-coil een soort veerje is.
Een draadbus heeft ook een kleinere inbouw maat als een Heli-coil.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Nee Paul nu moet ik je toch even tegen spreken,een HC.is kleiner van diameter als een draad bus.
Je zegt het zelf al een HC. is een soort veertje.
Een HC. is gewoon een stukje vierkant staal dat opgerold word als een veertje,de spoed van de buiten kant is daarom ook het zelfde als de binnen kant.

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Paul, een draadbus is ZEKER nier kleiner dan een Helicoil.
Kun jij een draadbus snijden van M6 inwendig maar M7 uitwendig zonder dat deze openvalt, of van M8 naar M10?
Ik geef je de garantie van niet, no way!
Een draadbus is misschien sterker dan een helicoil, omdat je hier de buitendiameter schroefdraad groter zult kiezen, maar aangezien het materiaal dat je zult nemen voor een draadbus zelf van mindere kwaliteit is zul je het afleggen tegen de "verenstalen" helicoil.
Zeker als je de treksterkte/diameter verhouding van de helicoil afzet tegen een draadbus, kom je op zijn best uit op een gelijke verhouding tegenover een grotere buitendiameter van de draadbus.
Met andere woorden: je originele draad bijvoorbeeld M6 gaat in de draadbus eerder kapot in de draadbus dan in de Helicoil.
Dit bovenstaande voorbeeld gaat zeker op voor een met een draadbeitel en of tap gesneden draadbus.

Ik deel je mening dus niet, sorry.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Bij de betere draadbussen is de spoed van de binnendraad ook gelijk aan die van de buitendraad.
De truuk is hier dat de top van de binnendraad in de top van de buitendraad valt, als je zo'n ding overlangs doorzaagt, zie je een zizag/zaagtand profiel.

Bij een HC is de binnen/buitenmaat afhankelijk van de spoed, een draadbus heeft altijd dezelfde dikte, ongeacht de spoed.

Het verschil is niet groot, maar bij grotere oplopen (spoed) wel degelijk.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dolf', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal!

Ik ben helemaal voor draadbussen omdat ik persoonlijk vind dat ze veel makkelijker voor te tappen en te monteren zijn. HC montage valt voor mij altijd een beetje onder de wet op de kansspelen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Ja paul je hebt gelijk, ik had dat soort draad bussen over het hoofd gezien.
Maar dat zijn wel heel eenvoudige draad bussen,eigenlijk een soort gewalst plaatje.

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Een belangrijk verschil tussen een draadbus en een Helicoil is dat de helicoil van een harde staalsoort is gemaakt, die bij een juiste montage goed in het moedermateriaal in klemt.
Ook is de draadbus door het "tappen" tijdens de fabrikage in de groeven van het schroefdraad, zowel binnen als buitenzijde ingekerfd.
Hierdoor kan breuk ontstaan bij veelvuldig gebruik, zoals bij bougiegaten.

Volgens mij is het veelal een kwestie wat geloof je zelf dat het beste is, gebruik dat dan.

Zelf hebben wij in het berdijf twintig jaren de Helicoil met veel succes toegepast, ook in mijn race periode gebruikte ik ze, geeft een veel betere sterkte van het schroefdraad van zowel Al als Fe toepassingen. Hierdoor kon de bout eindeloos los en vast worden geschroefd met een verhoogd aantrekkoppel bij gebruik van speciale bouten.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Draadbussen!
Die kon ik er goed strak indraaien, een beetje Loctite erop. Als een huis.
Sterker dan de helicoil. Dat blijft een veertje.
Belangrijkste reden: degene die mij ooit voor geweest is met het opboren van het draadgat heeft geen mooi gat geboord. Daardoor had de helicoil te weinig grip na tappen. Doordat de draadbus in dit geval M14 is kon ik weer een mooi gat van 12,8 mm boren. Redelijk rond en recht. Dooradat ik het gat ongeveer 25 mm. diep geboord had en de tap dus niet geheel tot het einde kwam ging de draadbus erin om er nooit meer uit te krijgen. Die wrat zich helemaal vast in dat laatste minder getapte stukje draad. Als er ooit nog een draad in het alu carter stuk gaat ben ik binnen 5 minuten klaar met de draadbus.

[img]/import/photos/p13290s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)