Threads: 5,436
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens de Haynes manual luistert de bevestiging van de 12 kantige cardanas boutjes waarmee de cardanas aan de bak zit nogal nauwkeurig. Het zijn rekboutjes welke met 38-42NM vastgezet moeten worden. Probleem is alleen dat je er met een normale momentsleutel niet bij kan, enkel met een of ander BMW-tool. Luistert het inderdaad zo nauw? Ik beschik niet over zo'n tool en zal er dan dus mee langs de dealer moeten.
PS
het gaan om een R80/7 van '78
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mijn boxer hebben we die boutjes gewoon goed strak gezet met het kleine 12-kantige ringsleuteltje uit de boordgereedschap set. En dat werkt gewoon goed. Het schijnt wel beter te zijn om elke keer nieuwe boutjes te monteren.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mijn R100 (1984) heb ik verschillende keren de cardanas los gehad. Bij de gereedschapset zit een platte 10/12 ringsleutel (Heyco). Om de boutjes vast te zetten, schoof ik een pijpsleutel van ongeveer 20 cm over de ringsleutel om ze vast te zetten. Voor mijn ervaring komt dit overeen met 15/20 Nm. Altijd dezelfde boutjes gebruikt en nooit geen probleem met loslopen gehad.
Gr.Frans
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Altijd gewoon een ringsleutel gebruikt.
Al 274.000 km dezelfde boutjes.
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mij zijn de boutjes wel losgekomen na terug monteren van versnellingsbak ( had dezelfde boutjes met de oude onderlegringetjes gebruikt ). Op advies van de hobbyist nieuwe boutjes en ringetjes gebruikt en vastgezet met een gewone ringsleutel en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ludi
Reactie van bezoeker 'hugzy', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb het stuk speciaal greedschap gemaakt, (afmetingen op internet gevonden) en de boutjes goed op koppel gezet dus ik neem aan dat ze nu zullen blijven zitten, tot nu toe in ieder geval wel !