Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hypoid olie
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Gert Jan,

Stuur me even een E-mail hoe ik je bereiken kan, mogelijk kan ik de olie die je gekocht heb laten onderzoeken in een laboratorium.
Weten we wat je gekocht heb.

Ron Bruijn
rbru.internet@gmail.com
Reply
Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum:

Een Libanese oliefirma in Libie???

gr.Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Versnellingsbakolie 80W90 is leverbaar in GL4 en GL5 specificatie. Let erop dat de GL5 aanduiding op de verpakking staat!
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Lekker nieuwe olie van de juiste specificatie kopen en de brezan olie inde oliespuit doen, om de ketting , wiellagers en trapas van ongetwijfeld aanwezige fietsen te smeren.

vgr Arie
Reply
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Lekker nieuwe olie van de juiste specificatie kopen en de brezan olie inde oliespuit doen, om de ketting , wiellagers en trapas van ongetwijfeld aanwezige fietsen te smeren.

vgr Arie
Ik gebruik al jaren de brezan olie. geen enkel probleem mee. (r60-7)

groet Jesper
Reply

Ik gebruik al jaren de brezan olie. geen enkel probleem mee. (r60-7)

groet Jesper

Het gaat erom dat Jesper niet precies weet wat voor olie hij gekocht heeft.
Ik persoonlijk zou hier geen risico mee willen lopen, vandaar mijn advies om het voor de oliespuit te gebruiken.

Vgr Arie

Reply

Sorry ik bedoel Ger-Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren 80w90 brega olie van Brezan. Gewoon goede olie. Mijn versnellingsbak draaid er prima op. Dus, niks weggooien, gewoon gebruiken!!!

Groeten Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Gert Jan,

HypoÔd vertanding wordt bijna altijd gebruit in een cardan aandrijving, waar er sprake is van een haakse overbrenging.

Hirbij is het hart van het aandrijvende tandwiel lager gepositioneerd dan het aangedreven tandwiel, respectievelijk het pingnonwiel en het kroonwiel.

Bij deze constructie zijn de tanden van bijde tandwielen van driedimensonale vorm gebogen en is het vlak van de tanden niet haaks ten opzichte van de aslijn.

Door de zeer complexe vomen van de tandwielen grijpen deze tijdens het draaien zeer geruisloos inelkaar en door de lagere plaatsing van het pignonwiel kan de cardanas ook lager worden geplaatst in het voertuig.
Ook zijn door het grotere oppervlak van de tanden deze sterker zijn en een groetere kracht kunnen overbrengen dan een rechte vertanding.

Echter zoals alles in dit ondermaanse heeft ook deze constructie een probleem:

De tanden schuiven met een hoge snelheid langs elkaar en door het grote aanrakingsoppervlak van de tanden, zullen de normale olie soorten geen stand kunnen houde, waardoor er een metallisch contact ontstaat. Hierdoor kunnen de tandoppervlakken extreem warm worden, waardoor deze op elkaar willen lassen.

Om aan dit destructieve probleem te ontkomen, voegd men een zwavel verbinding toe aan de olie. Dit zal het lassen voorkomen. Reden waardoor weet ik momenteel niet meer, echter de tanden zullen niet lassen of te heet worden.
Deze dope of toevoeging stinkt naar kattenpis.

Aan deze dope is ook weer een nadeel verbonden, bronzen glijbussen kunnen er niet tegen of mee overweg en kunnen defect gaan. Dus in een versnellingsbak met bronzen schakelvorken kan je deze zgn. hypoÔd olie niet toepassen.

Ik hoop dat het een beetje de sluier heeft kunnen oplichten.
Dus zoals door velen is opgemerkt:
Let zeer goed op bij een hypoÔd vertanding in een cardan of versnellingsbak en goed koop zal zeer duurkoop kunnen worden bij ondeskundige toepassing.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Mensen,

Mijn bericht heeft veel reacties lostgemaakt! Maar ik had er bij moeten zetten dat de olie een GL5 is. Alhoewel de vraag dan nog blijft: is iedere GL5 een hypoid.
Maar ik denk dat ik 'm gewoon kan gebruiken, en hij stinkt ook goed!
Laboratoriumonderzoek lijkt me wat te veel van het goede. Toen ik bij Brezan over hypoid-vertanding sprak, zagen ze het in Keulen donderen! hahaha.
Bedankt voor alle reacties!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)