Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum:
Is alle 80w90 olie een hypoid? Heb deze gekocht van het merk Brega, en was niet duur (E24,- voor 5 liter). Maar kon thuis op de verpakking niet vinden of het hypoid was. De winkel kon me dit ook niet vertellen (Brezan) en hadden hier, uiteraard!, nog nooit van gehoord. Ik wil graag wat meer zekerheid voor ik dit product in mijn cardan gooi.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Voor deze kritische toepassing zou ik persoonlijk zeker willen weten dat ik goede olie heb. Peter's spreekt van de specificatie API GL5, Bucheli zegt alleen maar dat het een "merk" hypoid moet zijn.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Kijk of er iets staat over transmissie of versnellingsbak.
Wel gek dat ze dat bij Brezan niet weten , die noemen zich toch automaterialenhandel, het is toch geen plantenvoeding.
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Gert jan,
Versnellingsbak olie stinkt veel meer dan normale motor olie dus het is te ruiken.
Ik zou geen enkel risico nemen het te gebruiken als je niet 100% zeker bent.
Schade aan de transmissie is veel duurder dan 5 liter olie dumpen en een merk olie kopen.
Altenatief is:
Can leeggooien, naar een auto garage gaan en vragen of ze versnellingsbak olie los hebben. Ben je mogelijk nog goedkoper uit dan nu.
Groetend,
Ron
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:
De term hypoid slaat niet zozeer op de oliesamenstelling alswel zijn functie dwz zij
is bedoeld voor een zgn hypoide vormige vertanding.
de viscositeits aanduiding 90/80 schijnt ongeveer te corresponderen met 20W50.
De verschillende aanduidingen schijnen juist te zijn ingevoerd om verwisseling te voorkomen. In de regel wordt de 90/80 ook voorzien met de code GL5 anders gesteld:altijd goed !
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
De specificatie 80w90 is meestal voor versnellingsbak olie de dikte is vergelijkbaar met SEA 40 olie. Door bijmenging van Anglamol kan de olie meer krachten verwerken die vrijkomen in versnellingsbak en kardan. Voornamelijk met een hypoid vertanding zijn deze krachten zeer groot.
Tegenwoordig is ook 75w90 verkrijgbaar, die is meen ik een syntetisch olie.
Als in de specificatie GL4 of GL5 staat is het altijd goed.
Brega is een Libanese olie firma.
Brega Petroleum Marketing Co.
International and Multinational Private company
Tripoli, Libya
218 023 621162/66 , 218 023 622008 fax
Reactie van bezoeker 'olaf ', geïmporteerd van het oude forum:
koop goede olie een versnellingbak reviseren is velemalen duurder en een hoop werk toch ?
ik Wordt er altijd zenuwagtig ( bijwijze van spreken ) van als ik niet weet of het wel de juiste olie is MIJN advies GEbruik goeden olie iets duurder veel beter, zeker als je lang duurige ritten maakt . Olie niet goed boel vast !!!!!!!
Groeten Olaf