Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R1100RS gat in zuiger na 72000 km!
#1
Reactie van bezoeker 'stefan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo collega motorrijders,

Een gat in de zuiger. Dit had ik niet zo gauw verwacht van een BMW na 72000 km maar het is toch gebeurt. Bij de 60000 km beurt heb ik bij de behorende onderhoudswerkzaamheden ook de bougies vernieuwd. Ik heb gekozen voor het Brisk type. Nu verdenk ik deze ervan de oorzaak te zijn van het gat in de zuiger (het gat is zacht uitgedrukt omdat er bijna geen zuiger meer over is).
Heeft iemand ook ervaring met de Brisk bougies?
Oliepeil is goed, half synthetische olie gebruikt.

Heeft iemand wel eens meer een kapotte zuiger gehad?

Stefan
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Stefan, ik denk niet dat het merk/type bougie er zo veel toe doet.
De warmtegraad echter des te meer.
Je moet proberen de warmtegraad van de door jouw gebruikte bougie te vergelijken met wat er in de motor hoort.
Ik denk dat je bougie een veel te hoge warmtegraad heeft, of je mengsel is veel te arm.
Deze combinatie kan dodelijk zijn voor de zuigerkop.
Is de zuiger aan de andere kant nog goed?

Chris
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je bent niet het eerste slachtoffer van die 'wonderkaarsen' van Brisk.
Ik heb al meer kapotte zuigers gezien/van gehoord bij een R11xx nadat er brisken in gezet waren.
Naar mijn mening steekt er teveel dun metaal in de cylinderkop, dat gaat gloeien en leidt tot te vroeg ontsteken.
Dit kan je horen als pingelen, maar soms hoor je niks, resultaat is wel dat de boel stuk gaat.

Groeten, Paul.

Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Stefan', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Na verdere demontage van het motorblok blijkt aan de andere kant een uitlaatklep afgebroken te zijn die op zijn kant door de zuiger gedrukt is en daardoor de zuiger in twee delen gespleten heeft waarbij ook de cilinderkop totaal verwoest is en ook de drijfstang gebroken is de cilinderwand gescheurd is en bij verdere demontage zal ik nog wel meer tegenkomen.

Stefan
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Stefan, zwaar klote, ik leef met je mee.
Is toch wel erg veel schade, zou dit alleen aan die "wonderkaarsen" liggen?
Zou door de hoge temperatuur in de kop, ook de klepsteel van de uitlaatklep naar de bollen zijn gegaan?

Chris
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Kaspar Mulkens', geïmporteerd van het oude forum:

BRISK GEEFT EEN SCHRIFTELIJKE GARANTIE, DAT ALS ER IETS MET EEN MOTORBLOK GEBEURD TENGEVOLGE VAN BRISK BOUGIES, DE SCHADE DOOR HEN WORDT BETAALD.
Ik heb zelf nog nooit een gat in een zuiger gezien doordat er Brisk bougies waren gemonteerd en naar mijn mening worden er veel onware verhalen de wereld ingestuurd door opmerkingen zoals Paul die maakt. Zoals Chris terecht opmerkt is de juiste warmtegraad wel belangrijk.
Nar mijn mening is "gewoon" de klep afgebroken waardoor de hele schade is ontstaan en heeft de Brisk bougie er niets mee te maken.
Voor de R1100 serie verkopen we meer Brisk bougies dan de originele en vrijwel alle kopers willen de keer daarna weer Brisk omdat het "konstantfahrr¸ckelen" duidelijk minder is. Het is wel zo dat veel klanten liever de DR15ZC willen dan de nu voorgeschreven DOR14LGS.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

@Kaspar, jij hebt goede ervaringen, ik niet.
Ik heb ze ook geprobeerd en na 5-6kkm waren ze op.
Er zijn wel degelijk gevallen bekent dat er door deze kaarsen motorschade is ontstaan.

Ok, einde discussie over Brisk, wat mij betreft, ieder moet zelf weten wat hij/zij gebruikt.

Groeten, Paul.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou graag foto's willen zien van de schade die is onstaan.
Zou dat kunnen, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik denk dat Kaspar gelijk heeft.
het kan toch niet bestaan dat een fabrikant van bougies spullen levert die een gat in de zuiger brand?
Als dit het geval zou zijn, zal deze geen lang leven beschoren zijn, zeker met de garantie zoals door Kaspar omschreven.
Ik heb eens wat gevlooid op internet, en ik vind diverse meningen over de Brisk bougies, varierent van matig positief to laaiend enthousiast.
Verhalen over gaten in zuigers heb ik hier in ieder gaval niet gevonden.
Wel is de rode draad dat deze bougies minder lang meegaan, ca. 5 tot 10k km.
Ik denk dat deze bougies hiermee het voordeel van de twijfel verdienen.\
Rest de vraag, wat is er dan wel gebeurd (watskebeurt toch).

Stefan, een ding snap ik niet helemaal.
Je zegt dat er aan een kant een gat in de zuiger zit, en aan de andere kant een uitlaatklep is gebroken.
Is dit tegelijkertijd gebeurd??????
Is toch wel HEEL erg toevallig, ik neem aan dat als de zuigerkop links of rechts instort je dit snel gewaar wordt en stopt, je brommer loopt dan op ÈÈn pit!
Hoe kunnen deze twee rampzalige dingen samenvallen.
Stefan ik snap hiet niets van, ongetwijfeld mijn tekortkoming, sorry, kun je dit wat nader verklaren?
(Of misschien iemand anders?)

Chris
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik zou graag foto's willen zien van de schade die is onstaan.
Zou dat kunnen, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.
Ja, ik ook!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)