Hoi louis
mag ik een detail toevoegen aan jou verhaal?
Je schrijft dat de boel uit elkaar moet na pak um beet 225.000 en dat dat leuk kan zijn. Maar je doelt waarschijnlijk gezien je aanhef dat het vooral duur gaat worden.
Dat hoeft op dit moment echter niet echt duur te worden als je marktplaats en andere tweedehands sites in de gaten houdt. Er staan (teveel) BMW tweekleppers die verwaarloost zijn en relatief weinig gereden hebben, die hebben nog relatief nieuwe onderdelen aan boord. Zo kun je ook blijven rijden toch?
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Gents..
Een R-BMW slopen / uitbenen.. dat doet pijn aan mijn hart. (mag dat?) Zonde! Zelfs als het een '70-er R60/5 met kickstarter is.
Met zo'n oud beestje en vierbak rijd je in z'n twee rustig de Stelvio pas over, of rijd je A'dam Palermo A'dam in een week. No problem! Leer eens oud-rijden!
(sorry voor m'n liefde voor het merk en de ooldie-techniek)
groetjes Louis
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Louis,
Jij reed toen de R60-5 toen ik naast je woonde, hoe hield jij pekel schade beperkt ?
Ben zeker met je eens dat je er heel europa mee door kan, 40 pk dacht ik, en mooi trillings-arm lopend. Maar spaken en velgen ? hoe ging dat met zout ?
Ik lees het graag
Grt, Peter v Oossanen
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Peter en R-ridders,
Ja die R60/5 uit 1970 zag er heel goed uit.
Alle delen die e.v. konden roesten heb ik vervangen door RVS.
Na twee keer Zeuna pijpen (BMW's) te hebben gekocht ben ik voor RVS gegaan.
Poetsen: gewoon, regelmatig met commandant 4.
De voorpijpen heb ik niet voor RVS vervangen, de eerste gingen n.l. 15 jaar mee en ze hadden heel lokaal een gaatje. lassen met rvs draad had e.v. gekund.
De beugels waarmee de uitlaat hing waren inmiddels ook van RVS 316, dat was eigen maaksel van 2 mm dik. (strip afknippen, eerst de laatste hoek eraan buigen en dan de strip zo goed mogelijk in de d-bocht buigen. Daarna pas het M10 gat boren, door de twee lippen in een keer.
Ik verving de motorblok-M12 moeren bij de uitlaat en voetsteun door RVS items.
Het chromen stuur was eentje van de Hobbyist, en werd regelmatig omwikkeld met een oude lap en doorgehaald met commandant 4
De voornaaf en zo, het blok, daar zijn veel plukken staalwol op versleten. het aluminium blijft er mooi eiglans-grijs bij, en na veel poetsen wordt het gietwerk gladder.
Toen ik de voorvelg krom reed op een klinker heb ik er een nieuwe Akront ingespaakt en tevens RVS spaken (Hobbyist) gebruikt. Dat is zelf heel goed te doen en ik kon onder de 0.4 mm zijdelingse- en rond slingering komen door het wiel op de originele as te laten ronddraaien en met een meetklok gedurig de spaken te spannen en te ontspannen.
Deze BMW sliep onder een groot zijl en werd geregeld met commandant 4 gepoetst, zoo ook de alu velgen. Dat spul bevat was (wax) en daar parelt het water zo mooi vanaf. Zo'n laag blijft wel 3 maanden goed.
De R60/5 is de meest onderschatte motor van alle R's. Omdat deze motoren graag pingelen, zelfs op super, weet je dat de compressie torenhoog is. (dat hebben alleen race motoren). Ik meette eens 16-15 bar dynamisch, en zette mijn ontsteking aan de vroege kant. Het mengsel stond tamelijk rijk (zwarte uitlaat) en dat geeft de optimale conditie voor veel power. Bij laag toeren bruut open draaien is een duidelijke no-no. Even laten opkomen en dan ronken, dat wilde die best wel. De korte 3.36 overbrenging (met de 4 bak) gaf tot 120 wel porrie, daarna was de fut eruit. De twee is lang en gaat tot 90km/h, dus dat is de versnelling voor de stad en het stoplicht.
Maar de 4 bak was goed.
Vergelijk eens het eerste kleine tandwiel dat op de torsieveer in de bak zit en leg dat van een vierbak en vijfbak naast elkaar. Wat valt op? Het van de vierbak (R50/R60/R75) is veel groter!! Anders gezegd; tandwielen waren groter en de vermogens kleiner. Gevolg: bijna oneindige levensduur bij normaal gebruik. Vanaf de R90 traden de V bak problemen op: te kleine bak, te hoog belast.
Nadelen had de R60 ook: de trommelremmen. Na wat nachten of een vochtige stalling gingen ze inwendig licht roesten. Bijterig dat de daarna zijn! Gevaarlijk, ik remde me een keer onderuit bij nat weer, met geringe schade aan machine en ego.
De duikneiging bij remmen is ongeevenaard. Hardere veren voor zou mijn eerste modificatie zijn.
De kleine accu is een ander (min)punt(je). Ik was het zat en hing een Kadett accu eraan, 45 amp/hr; Levensduur: 5 jaar of meer. Altijd goed ronddraaien en prima starten, ook bij -5 of zo. (Koud dat het is zonder kuip!) De kleine dynamo laat geen verstralers e.d. toe.
De machine liep bij 110 op de snelweg toch nog 1:20 dus heel acceptabel. De olie kwam in de winter nooit boven de 70C en in de zomer hooguit op 90-100C: zeer goed voor de olie.
Maar met wat talent en geduld is het -geknepen R75 blok- met kleine zuigers extreem betrouwbaar, en simpel genoeg om in elk takkie takkie land te worden gerepareerd.(als dat al nodig zou zijn) Een goed uitgangspunt voor een zeer verre reis.
Dit is de reden dat er juist met een R60 600.000 mijl is gereden, en niet met een grotere cylinder inhoud.
Genoeg km's dus nog te vreten...Wie heeft deze VL-85-12 inmiddels in bezit?
De gRoeten!
Louis
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha Louis, bestaat hij nog op rdw.nl ? Mijn oud-collega heeft hem uiteindelijk verkocht aan een liefhebster. Zal dus nog wel vertroeteld worden.
Ik overweeg zoiets voor ook woonwerk, misschien zonde maar met goed onderhoud moet het kunnen. Misschien is een /6 een betere keus, gezien de tellers. Inderdaad is de 4 bak duurzamer, vaker gehoord ja
Dank voor je uitleg.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Liefhebster ? (V)?
Louis
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Ha, ja klopt.
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Louis, hij is inderdaad naar een dame in Overijssel gegaan, net even nagevraagd.
Grt, Peter