Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometervreters
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Oow, ik heb ook nog wel wat vervangen hoor.
Er zit een ruilbak onder van de Hobbyist. (Dat was nog op de oude lokatie dus al meer dan 100.000km geleden)
Er zitten inmiddels nieuwe schijven op (ook achter, het is een model '78 met het knipperlicht rechts).
Er zit een ruilcardan onder. Die heb ik laten vervangen bij mijn huidige "dealer" Joost motoren in Maarssen, een topzaak trouwens.
Er zat wel erg veel speling op bij gas dicht.
Wat bleek, het grote lager aan de binnenzijde van het cardan zat er niet in.
Dus Joost belt mij om te vragen of ik zelf had zitten knoeien met het cardan.
Dad had ik dus niet gedaan. Blijkbaar is dat lager niet echt nodig aangezien ik er zelf ruim 100.000 km mee heb gereden!
De lagerwerking werd overgenomen door het achterwiellager. Die ik dus ook al eens had vervangen. Evenals het voorwiellager trouwens. De koppeling heb ik twee keer vervangen, en het toplager nog vaker! Nadat er een verzwaarde drukgroep in is gekomen (Hobbyist) heb ik de koppeling nooit meer hoeven vervangen. De koppeling slipte voor die tijd altijd, daarna nooit meer last gehad. Hij trekt nu zelfs wheelies.
Elektrische problemen heb ik niet of het moet het knipperlicht indicatorlampje zijn die het niet meer doet. Ook vaak de toeters open gehad en "gangbaar" gemaakt.
Zonder toeter voel ik mij niet op mijn gemak tussen de dagelijkse files.
Verder zijn de balhoofdlagers vervangen (dood punt) en toen gelijk de achterbruglagers maar meegenomen. De voorpoten zijn ook al eens vervangen en twee jaar geleden heb ik de startmotor laten reviseren.

Maar ach, als je alles uitsmeert over die 26 jaar en die 274.000km dan is het nog steeds mijn goedkoopste vervoermiddel.
Echt klagen doe ik er niet over.
Vraag een houthakker naar zijn bijl en hij zegt, "Prima bijl, nooit wat mee gehad pas zeven keer de steel en drie keer de kop vervangen"
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Ooit in 1982 (meen ik) kocht ik een R 80/7 met een km stand van 27.000 km 9 jaar en bijna 100.000 km later heb ik hem weer verkocht.
Altijd netjes olie ververst, voetpakkingen gemonteerd ivm reizen naar portugal toen nog maar 10 jaar een vrij land. Verder is de krukas keering 3 x vervangen lekte steeds weer olie, het complete voorwiel is (gratis) vervangen zouden haarscheurtjes in kunnen zitten. DE meenemer van de Cardan is bij 88.000 vervanger (zelf er op gebout ipv de geklonken orginel versie) Uitlaten zijn vervangen bij dezelfde km stand. En dat was het.
Nu heb ik sinds eind augustus een R 100 Rt met een km stand van 1400 km en ik heb er sinds die tijd 3500 km mee gereden. De Voorvorkkkeeringen lekken moet ik dus nog vervangen.
Reply
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Beste lezers,

Geweldig dat jullie zo massaal reageren, het wordt al een mooi overzicht.
Weinig cardanproblemen incl. kruiskoppelingen/splines, de bakken blijken het ook langer vol te houden dan ik dacht.
Vooral doorgaan met aanvullen....

groeten,

JB
Reply
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

oja, er zijn in 84 rvs dempers onder mijn r45 gekomen, met netjes datum en nummer erin van de Hobbyist, zien er nog prima uit.(bochten nog wel orig.)

Maar in 84 mocht ik alleen fietsen op de openbare weg......
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Over kilometervreters gesproken, kennen jullie het verhaal van Fred Tausch ? Ondertussen overleden, maar hij heeft maar liefst 600.000 MIJL afgelegd op een R60/5. Volgens mij had ik het al eens naar dit forum gestuurd, maar het blijft een ongelooflijk verhaal: 6 ton aan mijlen, da's heen en terug naar de maan !
http://www.motolit.com/bwm600k.html

Nog even doorkachelen dus, om dat record te kunnen breken....

groeten, Ronald

[img]/import/photos/p13058s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:

Ronald,

Wat een afstand! Ik heb even in google gezocht op Fred Tausch en lees dat hij er 630000 mijl op heeft afgelegd en dat de machine nu in een museum staat.
Nog even doorrijden, dan mogen ook van die BMW "medailles" monteren op onze BMW.

groet,

JB

[img]/import/photos/p13062s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Jo Crausen', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R100CS uit í81 staat op 199.900. Ik heb hem gekocht bij 81.000 in 1994. Op dit moment is 'ie toe aan:
- meenemer- en kardanrevisie
- ÈÈn carburateur lekt benzine en moet dus ook onderhanden genomen worden. Dan neem ik die andere natuurlijk ook even mee. Dat staat deze winter op het programma.

Oudere revisies/reparaties zijn:
- bij ca. 100.000 is de versnellingsbak gereviseerd vanwege een beangstigend bonkend geluid in de vrijstand (dat met ingetrokken koppeling verdween, zie elders op het forum). Er zijn ÈÈn tandwiel, verschillende lagers en keerringen vervangen en daarna heb ik er nooit meer last van gehad.
- een nieuw anker in de dynamo vanwege doorbranden bij ca 152.000. Dat gebeurde tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk, Valence, en daar hadden ze natuurlijk geen gereviseerd ruilanker!
- doorgezakte middenstandaard en gebroken(!) zijstandaard vervangen na diezelfde vakantie (ca. 155.000). Lekker zo'n tocht waar je steeds een boom of muur moet zoeken om af te stappen, maar achteraf is het toch wel lachen.
- bij 175.000: koppenrevisie. Er was weliswaar nauwelijks sprake van olieverbruik, maar ik had er op dat moment zelf dik 100.000 mee gereden en vond dat het er maar eens van moest komen. Sindsdien gebruikt 'ie geen druppel olie meer.

Voor de verdere rest is alles (voor zover ik weet) nog origineel. Optisch is het natuurlijk geen nieuwe motor meer, maar hij rijdt nog als vanouds! Ik wil er zeker nog een keer de klok mee rond. Als dat lukt, volgt er tegen die tijd misschien ooit een complete restauratie.

De laatste 120.000 km. is er dus niets gebeurd aan de distributie en bigendlagers. Omdat dit vaak gehoord thema's zijn, vraag ik me wel eens af of het niet verstandig zou zijn om er eens naar te kijken. Maar mijn onderhoudsman (voor de kenners: Koos Dirks, in Deurne) zegt altijd: als er niets kapot is, mooi dicht laten dat blok. Tot nu toe heb ik daar dus geen slechte ervaringen mee.

Voor zo'n afstand als die Fred Tausch moet ik op m'n 110e nog steeds rondrijden... Ik teken ervoor!

groeten, Jo
Reply
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:voor WALTER:
walter, ik zou die claxon toch maar onderzoeken en fixen, want je bent strafbaar als je zonder rijdt!
Groeten,
Egbert
Och, ook met de auto ben ik er met de APK al eens achtergekomen dat de claxon het niet meer deed. Mijn insteek is dat ik meer heb aan mijn eigen ogen en oren dan aan een claxon op de weg, en het is dus ook al jaren en 100.000 km's geleden dat ik er voor het laatst gebruik van gemaakt heb :-)

Of zou dat door het H-stuk i.p.v. de tussenpot komen dat ik 'm niet nodig heb?

Groeten,
Walter
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Allemaal,

Prachtig al die trouwe boxerrijders eens op een rijtje.

Ik heb er 211000 met een R75/7 op zitten. Vanaf 1986 in mijn bezit.
Wat is er allemaal gebeurd:
Eigenlijk gelijk al Keiham uitlaten gemonteerd. Heb ik toen in Duitsland gekocht, want ze werden nog niet in Nederland verkocht. Tegenwoordig bij de Hobbyist. Nooit meer een uitlaat vervangen.
± 125000 Versnellingsbak revisie: pitting in het primaire tandwiel. Ook was het lager van de primaire as kapot gelopen. Oorzaak, defect cardan. Zat een dood punt in. Ook vervangen.
± 150000 nieuw zadel, was onder doorgeroest
± 205000 Cilinders finaal versleten. 0.10 mm onrond. Overmaat zuigers was een optie, maar ik heb nieuwe cilinders en zuigers gemonteerd. Ook heb ik de cilinderkoppen van nieuwe kleppen en klepgeleiders voorzien. Ook geharde klepzittingen gemonteerd. Dus pas na 20500 km, en niet eerder.
Schijfrem was versleten, te dun en trok krom. ATE Hoofdrem laten galvaniseren en cilinder gehoond en overmaat zuiger gemonteerd. Nieuwe remschijven gemonteerd, superbe kwaliteit, Grimeca van de Hobbyist, en niet duur. Beide ATE klauwen voorzien van nieuwe zuigers van gehard RVS. Dus niet meer die verchroomde exemplaren. Ook heb ik RVS remleidingen gemonteerd.
Ook heb ik de motor geheel opnieuw laten spuiten. De wielen van RVS spaken voorzien. Dat was niet echt nodig, maar de BMW verdient het!
Verder is de koppeling een keer vervangen, de remvoering achter, nokkenas ketting, maar ook dat is niet meer dan normaal. Banden zijn ook regelmatig vervangen. Eens een uitstap naar Dunlob gemaakt. Na 4000 km was het canvas zichtbaar. Nu dus weer Metzelers en op mijn R100RT Michelin banden.
Ook een hele verbetering zijn de Wirth progressieve voorvork veren. De motor duikt niet meer zo erg bij remmen en bij het optrekken komt hij niet meer zo ver omhoog. Het remmen is er ook beter van geworden. Dit kan ik iedereen aanraden.
Ik ben en blijf super tevreden over deze BMW.

De R100RT heb ik 6 maand geleden gekocht. Deze heeft 105000 km gelopen. Gelijk ook van de RVS Keihan uitlaten op gezet. Hij loopt nog perfect, heeft Nicasil cilinders. Die wil ik toch eens opmeten om te kijken hoe dat er uit ziet bij zo'n kilometer stand. Verder wil ik de koppen van geharde klepzittingen voorzien. Zo'n RT is mooi, maar toch, blijft de R75 mijn favoriet.

Mooi onderwerp. Ik hoop dat er nog meer reactie komen.
Groeten Gerard

[img]/import/photos/p13110s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:

Ik (eigenlijk mijn vrouw Ellemarie) ben sinds een half jaar (en 4000 km) in bezit van een R850R uit 96 met 248000 km op de telleer. Verbruik bijna 1:20 en geen olieverbruik. Motor loopt heerlijk. Afwachten wat de toekomst ons brengt.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)