Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:
Beste lezers,
Ik loop al een tijdje met het idee om een nieuw onderwerp te beginnen.
Af en toe lees ik verhalen van mensen die een BMW rijden met (voor mij) hoge kilometerstanden. Deze gaan soms over de 200000 km heen.
Voor een K schijnt dit normaal te zijn maar een R heeft wel wat revisie nodig?
Het is interessant om te weten wat (er al dan niet preventief) is vervangen aan deze machines. Dit om een inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van bepaalde modellen.
Ook het verhaal van het reviseren van de koppen vind ik nogal verwarrend. Er zijn mensen die gewoon doorrijden terwijl anderen voor zeker gaan en de zaak laten reviseren.
Omdat op de teller van mijn 1994, R100R nu 95000 km staat is verdere info natuurlijk meegenomen, maar ook aankomende 100000 km rijders kunnen hier veel van leren.
Daarnaast is het natuurlijk handig om enig inzicht te hebben in revisie kosten bij het aanschaffen van een motor met een "hoge km stand".
Wat er aan mijn motor vervangen is?
Nu zo'n 1,5 jaar in mijn bezit, km stand bij aanschaf 87000 km, historie onbekend
Vervangen onder garantie:
naaldlagers tuimelaar
lager uitgaande as versnellingsbak
In planning: vervangen nokkenas, nokvolgers, distributieketting, geleider en spanner incl afdichtingen aan die kant en mogelijk koppenrevisie.
JB
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
preventief moet je de uitlaatkleppen en geleiders vervangen.
die hebben de naam af te breken als de geleiders ruimte hebben.
er zijn vele boxers die zonder vervangen over de ton gelopen hebben maar de kritische grens ligt op 60.000
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Eerder had ik geschreven,
Het blok heeft een ruilkrukas.
dit was nodig omdat ik er eens mee de sloot in gereden ben.
Daarna een keer of 7 olie ververst.
Maar het bleef sludge.
Maar toch had ik snel daarna het zachtmetaal van de lagerschalen te ver aangetast.
Met die krukas gelijk een nieuwe oliepomp, distributietandwielen, ketting, overmaat zuigers en alle keerringen en pakkingen.
Dat was bij 180.000 km
Ik moet nu eigenlijk een koprevisie. Dan gaat het verbruik van de olie ook weer goed komen. Ik heb waarschijnlijk ovale klepsteelgeleiders.
Ik heb nog even goed goed gekeken maar het zijn maar 274.000km
De koppen zijn pas ÈÈn maal bij ~120.000 gereviseerd.
Helaas heb ik toen niet gekozen voor harde kleppen/zetels.
Dus ik doe nu al 150.000km met de tweede set. (Reken ik net uit)
Vandaar die blauwe rook bij gas dicht. Misschien toch maar even de koppen inleveren.
Ik heb al bijna 2 ton zelf gestuurd met deze van origine R100RS
Later ben ik tegen een RT kuip aangelopen en heb ook vanwege nekklachten met de RS-zit de boel omgebouwd tot een RT.
Ik doe eigenlijk weinig aan onderhoud.
Ik ververs bijna nooit olie maar vul bij. (de goedkoopste)
Bougies? Al jaren dezelfde.
Versnellingsbak/cardan olie, alleen op peil houden eens per 5 jaar ofzo verversen.
Mijn bijna jaarlijkse terugkerende klus is het vervangen van de voorpootkeerringen
en het vervangen van de puntjes/condensator.
Ik gebruik hem alleen voor woon-werk, zelden in het weekend.
Maar het ding trekt nog steeds als een lier en laat mij regelmatig verbazen met een wheelie.
Reactie van bezoeker 'Ko', geïmporteerd van het oude forum:
Jan een tip voor het voorkomen van je keerringen op de voorvorken is dat je er eenhoes omdoet
Dit voorkomt je jaarlijks klus van nieuwe keerringen.
eDeze hoezen zijn verkrijgbaar bij wie anders dan de Hobbyist.
succes en nog veel plezier met je kilometervreter
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
dat preventief kleppen vervangen is toch alleen bij serie's met dunnere klepstelen, mijn r45 bijv. !
Mijn r45 dus: 94000 km, tot nu toe alleen kleppen bij 80.000 vervangen.bj 1979.
Rijd prima, nauwelijks olie gebruik. Ik vond het in het begin (2 jaar geleden) wel veel km voor een 450 cctje, maar blijkbaar kan dat prima.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:
Ook mijn r45 heeft er inmiddels 114000 km opzitten, waarvan 11.000 van mezelf. Behalve regulier onderhoud nooit mechanische problemen gehad, wel een electrische storing, zie bericht verderop. Vorige eigenaar vertelde dat de motor gereviseerd was, maar had geen documentatie hierover.
Voor de rest; een goed schakelende, zuinige (1:16 tot 1:22) en nauwelijks olie verbruikende (1:4000) motor van 25 jaar oud (volgens kenteken) en 27 jaar oud (volgens motor/framenummer). Ik ben erg tevreden, en de motor trekt regelmatig bekijks bij stops. Ook leuk !
Ronald
Reactie van bezoeker 'walter', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R80RT '86 in jan 2003 gekocht met ca. 80000
Bij 130000 kleppen/geleiders laten vervangen. Toen tevens tuimelaarlagers,
zuigerveren en big-end schaaltjes vervangen omdat alles toch open lag.
Aanleiding van dit alles was dat er naaldjes bij het olie aftappen
naar buiten kwamen en het klepgeluid iets toegenomen was.
Toen begreep ik waarom het klepstellen soms zo lastig was.
Inmiddels op 175000 zonder problemen. Behalve electrische defecten.
Een killswitch draad die uit de soldeerverbinding losgekomen was. Sta
je toch stil langs de weg. Stukje blanke draad in de connector onder de
tank en verder maar weer.
Een defecte koppelings start blokkering schakelaar. Doorverbonden.
En een zekering die er uit vliegt bij gebruik van de claxon, niet meer
gebruiken dus.
Een zekering die eruit vliegt bij gebruik van de richtingaanwijzer. De
bedrading nagelopen en de haakse bocht van de draad in het pijpje
waarop de richtingaanwijzer achter zit gemonteerd als boosdoener
gevonden. Kousje erom en weer opgelost.
Groeten,
Walter
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R100 nieuw gekocht in 1984 met nu 141 dkm. Bij 4 dkm krukas simmering aan rotorzijde vervangen (slechte montage?). Bij 40- en 135 dkm krukassimmering aan koppelingszijde vervangen. Bij 130 dkm klepzittingen(uitlaat) en kleppen vervangen voor loodvrij. Twee maal naaldlagers in tuimelaar vervangen (stoterstangzijde). Kromme naalden in kleppendeksel gevonden. Nokkenasaandrijving nooit opengeweest. (nog niets te horen) Nieuwe tuimelaaras gemonteerd en probleem schijnt nu opgelost (min. axiale speling)
Bij 40 dkm nieuw versnellingsbakhuis(garantie) gekregen, vanwege excentrische plaatsing prise-as. Binnenwek overgezet en daarna alles ok.
Bij voorvork 2x simmerring vervangen (bij 1100 km al balgen geplaatst). Oorzaak lekkage:Castrol olie (DB hydrauliek) verhard bij blootstelling aan lucht. De vorkpoten werden stroef door hard geworden olie. Na toepassing ander merk (Putoline van Hobbyist) trad nooit meer lekkage op.
Bij 1000 km de O-ring van de remhevelas in de cardan (met remschoenen) vervangen door een quad ring. Door de pompwerking van de remhevel kwam regelmatig olie bij de remschoen. Remhevelas moest worden afgedraaid om plaats voor de quad ring te maken.
Dit waren de belangrijkste wapenfeiten na 21 jaar trouwe dienst.
Gr. Frans
Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum:
Nou Frans,
Jouw BMW is zeker in elkaar gezet daags na de bierfeesten in Munchen.
Ik heb met een R100RS uit '81 100.000 km gereden zonder enige significante reperaties.
Groetjes,
Jan
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:
voor WALTER:
walter, ik zou die claxon toch maar onderzoeken en fixen, want je bent strafbaar als je zonder rijdt!
Groeten,
Egbert