Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitval/storing verlichting
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Beste BMW-genoten, ik heb een vervelend electrisch probleempje.
Aanvankelijk viel tijdens de BMW-Houtrust-tourrit het dimlicht van de koplamp uit op mijn r45 (1980). Ik verdacht eerst het contactslot, maar dat bleek in orde. Ook de bedrading lijkt okee, hoewel bij stuuruitslag naar uiterst links en rechts het licht hapert. Alle contacten heb ik gereinigd en met contactspray ingespoten. Sinds vanavond weigeren nagenoeg alle electrische functies; starten is onmogelijk, remlicht, claxon en richtingaanwijzers doen het niet, tenzij ik (in dimlichtstand van het contactslot) het lichtsignaalknopje indruk, dan kan ik gewoon starten en doen alle functies het wel. Rijden is nu heel onhandig, zoniet gevaarlijk geworden, als het knopje van het signaallicht in de beginstand terugspringt, valt de motor stil. Zekeringen zijn okee, accu is goed, motor is verder goed onderhouden, ik heb alleen geen kaas gegeten van electrische storingen. Ik kijk dagelijks rond op dit forum, er is veel kennis en kunde aanwezig; nu ben ik een keer de pineut met een (volgens mij heel kleine) storing. Weet een van jullie waar ik moet zoeken, of weet een van jullie een goede motordealer in de buurt van Delft die zijn neus niet optrekt voor een bejaarde BMW ?

Groeten, Ronald

[img]/import/photos/t2594s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo.', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ronald,
Het lijkt erop dat de draden naar de stuurschakelaars ergens beginnen door te slijten, vermoedelijk door veelvuldig bewegen op dezelfde plek. Kijk eens, als je het stuur draait, hoe de draden zich gedragen, knikken ze ergens b.v., zijn de aansluitingen in de stuurschakelaars nog goed. In alle geval : meten is weten, Ik zou het truukje, dat de motor het wel doet bij inhouden signaallicht, zeker niet meer toepassen. Via dit minuscule contactje ga je de ,,hele" electrische installatie van je motor voeden, en daar is dit echt niet voor gemaakt.
Technisch is dit ,,verschijnsel" wel verklaarbaar. Als je geen kaas gegeten hebt van electrisch, zou ik zeker zelf niet gaan hobbyen, maar iemand zoeken met verstand van zaken.
Veel Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Aaron', geïmporteerd van het oude forum:

Ronald,
zie mijn reactie op het verlichtingsprobleem van Ben, geplaatst op 20-11-2005 ong 19.44u. Betreft een mogelijke vervuiling van de koolborstels in de startmotor, waardoor een relais niet geactiveerd wordt.
Groet,
Aaron
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)