Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pekel
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Hoe kan ik mijn K75 RT berschermen tegen de invloeden van de pekel? Ik wil deze winter met de motor blijven doorrijden naar het werk, maar vrees dat het alluminium en vooral het motorblok zal aangetast worden door strooizout, zodat hij na de winter er niet meer uitziet . Hoe kan ik hem hiertegen beschermen en volgende zomer er ook nog netjes bij staat?

Jos.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

In een van de laatste promotors is daar uitgebruid met allerlei middeltjes getest. De resultaten waren niet erg best. De pekel er na de rit is erg arbeidintensief maar lijkt een mogelijkheid. Niet voor niets hoor je wel ooit dat iemand een speciale pekelfiets heeft, een oude maar betrouwbaar extra motor die gepekeld mag worden
Toch succes. Ik hoop op een mooie zonnige koude droge winter.

Jeroen Hensen
Reply
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:

Vroeger reed ik in de winter nog best lang door en toen spoot ik voor de winter zowat alles wat niet gelakt was onder met een of andere was (helaas weet ik de naam/het merk niet meer), die ik kocht bij de BMW-dealer. Het spul zal in spuitbussen met een metallic-bruine kleur. In het voorjaar verwijderde ik dat spul met iets van hetzelfde merk, dat in een metallic-groene spuitbus zat. Het verwijderen was wel veel werk en met name tussen de koelvinnen kreeg ik niet alles helemaal weg. Maar van pekel heb ik nooit last gehad: het spul werkte als een scheet. Nu nog hoe het heette...
Reply
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

ik gebruik al jaren tectyl 846 amber, nooit geen roest. zit in een spuitbus en kost iets van 7 euro bij de automaterialenzaak. delen inspuiten en dan met een kwast of doekje dun uitsmeren dan zie je er bijna niets meer van.en dan zo af en toe de ergste pekel met koud water afspoelen.het motorblok en uitlaten regelmatig met siliconenspray inspuiten dit is n.l redelijk hitte bestendig. groet henry
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Ik gebruik voor de chroomdelen, en blank aluminium altijd vaseline spay,
Dit werkt reuze handig en is goed te verwijderen in het voorjaar.
Siliconenspray op het blok, lijkt me ook een goed idee.
Ik vraag me overigens wel af of je een fiets voor 100% kunt beschermen tegen pekel, een beetje inleveren zul je altijd denk ik, je kunt niet alles voorblijven ben ik bang.
Het grijs worden van het blok gaat geleidelijk, net als bij de meeste mensen.
Je ziet het zelf eigenlijk niet totdat iemand er een opmerking over maakt.....
Sommige mensen houden van patina, ander verven hun kop weer pikzwart!

Ik persoonlijk houd wel van een beetje grijs, maar het moet toch niet veel gekker worden!
Daarom rijd ik zelf niet in pekelperiodes, lekker open winterweer is heerlijk, blubber op de weg vind ik zwaar klo....

Het wordt weer tijd voor de echte diehards!

Groeten: Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'frank Bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum:

Gisteren net mijn motor winterklaar gemaakt, dit houdt voor mij in dat ik alles in het vet zet. De elektrische aansluitingen en verbindingen in de vaseline, Het blok, lak, alluminium en chroom in het vet wat ik voor handen heb. Inderdaad lever je elk jaar wat in maar echt roest, daar heb ik geen last van. In het voorjaar ziet mijn motor er erg gebruikt uit door al het aangekoekte vuil maar dan geeft de voorjaarsschoonmaak een enorm gevoel van nuttig bezig zijn. (wat ik anders nooit heb met poetsen) Allerlei andere middeltjes heb ik nog nooit uitgeprobeerd omdat deze goedkope oplossing voor mij voldoende voldoet.
Groet Frank.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)