Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nogmaals HULP electrische problemen BMW 80-7!!!!!
Reactie van bezoeker 'Ruud Hillinga', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, dit heb ik vorige keer in het forum beschreven:

Ik had het al wat langer dat , soms, wanneer ik van mijn motor het contact aanzet, een soort gezoem hoor in mn koplamp; mijn dashboard verlichting gaat raar knipperen en je kunt niet starten. Een tik op de koplamp of de sleutel erop nieuw insteken en draaien hielp altijd na een paar keer.
Maar vanmorgen lukte het me niet meer. Ik heb vanmiddag mn koplamp opengemaakt en vlak onder het contactgedeelte zit een aliminium kubusje van circa 3 bij 3 cm waar wat dradebn naar lopen. Hieruit komt dat gezoem en gesis.
Weet iemand wat dit euvel is en/of wat die kubus doet?
Mijn zekeringen zijn goed en mijn accu is ook helemaal goed bij mijn weten.
Het geluid klinkt alsof hij sluiting maakt, maar het is een soort trillen en er komt geen stank of rook vrij.
Wie helpt me uit de brand?!
Mocht er iemand in Den Haag wonen die me erbij kan helpen, graag!

Hier een aantal reakties op gehad dat het inderdaad het relais in mn koplamp was.
Via de hobbyist zeer snel een gebruikte relais toegestuurd gekregen(TOP mannen!) en gemonteerd, en hij reed als een zonnetje.
Tot nu, 2 weken later, dezelfde problemen als in bovengenoemde tekst...ik kreeg hem vanavond niet gestart; ik was na een ritje van 10 minuten, na goed gestart te hebben, even gestopt om geld te pinnen, hierna startte hij niet meer... Na 2 uur met wat gerommel weer geprobeerd, en ik kon gewoon starten en naar huis rijden....poeh!

Nu krijg ik toevallig een mailtje van iemand die mijn stuk heeft gelezen in dit forum: hij zegt dat de orginele relais zeer snel weer doorbranden en raaadde me aan een nieuwe amerikaanse relais te kopen (???)
Nou lijkt het me toch sterk dat de relais na 2 weken alweer kapot gaat, of kan dat? of heb ik gewoon ergens sluiting oid????
Help me, pleazzzzzzz
Ruud
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Wellicht is het toeval, ik rij al meer dan 120dkm met hetzelfde realis in een R80/7
Volgens mij worden er gewoon standaard Hella of bosch of i.d. relais verwerkt.
Als je hiermee naar de locale autoonderdelenhandel gaat moeten die dat ook kunnen leveren. Doorbranden zou een gevolg kunnen zijn van een te hoge spanning
even meten met 2000 RPM draaiende motor, of een slecht contact in je contactslot waardoor het relais loopt te stotteren.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud Hillinga', geïmporteerd van het oude forum:

Zou kunnen met dat contactslot, maar hoe kom ik erachter? zo op het oog doet hij het goed
Reply
Reactie van bezoeker 'famhaane@wanadoo.nl', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ruud,
ben eens in de schema's gaan kijken, wat je nu precies bedoeld.
Er word verschil gemaakt in de modeljaren 1978 en 1979/80 en ook nog in de Europese en Amerikaanse motoren.
Het lijkt me wel handig, als je enig idee van electrisch hebt, en een multimeter, zodat je volgens scchema kan meten. Ik heb geprobeerd om hier een theoretisch verhaal over de te meten punten neer te zetten, doch dit werd te gecompliceerd, je moet er echt met de multimeter bij kunnen zitten.
Wil je wel, als je het juiste bouwjaar opgeeft, je een electrisch schema toezenden, zodat je met dit als leidraad, aan de slag kan.
Tsja, en misschien heb je gewoon pech, en is ook het relais van de Hobbyist gesneuveld. Maar je zal eerst moeten meten om e.e.a. zeker te stellen.
Veel Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

het lijkt er op dat het relais staat te klapperen of trillen.
Ik zou de aansturing van het relais wantrouwen.
Het lijkt of hij niet de volle 12 V krijgt, (even meten) door een slechte (contact-?)schakelaar of aardcontact.

Een andere mogelijkheid is dat het relais een zware verbruiker inschakelt, waardoor de spanning in het stuurcircuit zakt tot het punt dat het relais uitschakelt, door het wegvallen van de belasting stijgt de spanning weer: relais trekt weer aan, valt weer af, ect. Het zogenaamde "bellen".
Dit lijkt me minder voor de hand liggen, omdat het met een klap op gelost is en de motor vervolgens goed loopt.

Door het trillen van het relais kunnen de contacten inbranden en kan het relais defekt raken.
Ik heb er nooit van gehoord dat een BMW relais vreet, dus: pech......?

mvgr, Frans C.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

btw, heb je van die rottige stenen/kunststof zekeringen (torpedomodel) in je koplamp zitten?
Ze kunnen een bron van storing zijn.
Maak die en hun houdertjes eens schoon en spuit ze in met contactspray of smeer ze licht in met contactvet of vaseline.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)